• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Triage in de dagpraktijk en op de huisartsenpost deel 1 en 2

    De NHG Training 'Triage in de dagpraktijk' is bedoeld voor praktijkassistentes met hun huisartsen en anderen die de telefoon aannemen in de huisartsenpraktijk (overdag). Het doel van de training is om het triagegesprek te structureren en te voeren volgens de laatste richtlijn van het NHG, zodat het efficiënt verloopt en optimale veiligheid voor de patiënt bereikt wordt. Deelnemers oefenen het gespreksprotocol aan de hand van geluidsopnamen of casusbeschrijvingen van eigen gesprekken. Daarbij wordt de NHG-Triagewijzer doorgenomen, zodat duidelijk wordt hoe deze gebruikt kan worden en wanneer deze benodigd is voor de triage.

    De communicatie met de patiënt en een professionele triage staan centraal in deze training. De medische inhoud komt zijdelings aan de orde.

    place Soest
    add 8.0 punten
    euro_symbol € 310.00
    access_time 17:30 - 22:00

    € Niet WDH-lid € 387,50

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    20-03-2019 t/m 03-04-2019 17:30 - 22:00 Soest
    19-11-2019 t/m 03-12-2019 16:00 - 20:30 Soest
    22-09-2020 t/m 13-10-2020 16:00 - 20:30 Soest
    description

    Omschrijving

    Triage in de dagpraktijk en op de huisartsenpost 

    deel 1

    Volle spreekuren en een hoge werkdruk zijn veelgehoorde klachten in de huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost. Vaak mopperen ook de patiënten, als ze niet meteen bij de huisarts terecht kunnen. Het is steeds weer een uitdaging iedereen tevreden te stellen. Goede redenen om eens nader naar het instroommanagement in de praktijk te kijken. De NHG-TriageWijzer, leidraad voor triage en advies in de huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost, is hiervoor een goed middel. Tijdens de nascholing gaat u aan de hand van de NHG-TriageWijzer actief aan de slag. U leert hoe u triage effectief kunt inzetten bij het instroommanagement in uw praktijk.


    INHOUD VAN DE NASCHOLING

    De opzet van deze nascholing is dat de huisarts door meer kennis van het triageproces en hoe de assistente daarmee omgaat, hij/zij ook meer inzicht krijgt in het denken in toestandsbeelden wat leidend is voor de inzet van de artsen op de dienstenpost. Huisarts en assistenten leren hoe om te gaan met de NHG-TriageWijzer. U oefent met uw medecursisten hoe u de triagemethodiek toepast aan de hand van diverse geluidsfragmenten en rollenspellen. In kleine groepen werkt u verschillende plannen uit om het instroommanagement in uw praktijk te verbeteren. De nascholing wordt toegespitst op de context waarin de deelnemers werkzaam zijn.


    Triage in de dagpraktijk en op de huisartsenpost deel 2

    Voordat een regulier triagegesprek gevoerd kan worden, is het soms nodig om uit te vragen of er een levensbedreigende situatie is. In de huisartspraktijk komt dit niet zo vaak voor. Des te meer reden om hiermee goed te oefenen, zodat de triagist in noodgevallen vakkundig reageert. Aan de hand van voorbeeld casussen of eigen casussen die verzameld zijn na dagdeel 1, wordt de toepassing van de gespreksstructuur besproken en geoefend.


    INHOUD VAN DE NASCHOLING

    Aan de hand van voorbeeld casussen oefent u met uw medecursisten hoe u snel en efficiënt uitvraagt of er een levensbedreigende situatie bestaat (U0), voordat u verder gaat met een reguliere triage. U leert de vitale functies van de patiënt te beoordelen met behulp van de ABCD(E)-systematiek aan de hand van casussen en met behulp van de tabellen in de NHG-Triagewijzer. In rollenspelen of in casusbesprekingen oefent u met de triagemethodiek. Afhankelijk van de hulpvraag past u het urgentieclassificatiesysteem toe of geeft u adviezen aan de patiënt. 

    list

    Programma

    Van 15.30 uur tot 16.00 uur  Ontvangst

    Van 16.00 uur tot 20.30 uur   Programma inclusief warme maaltijd


    Dagdeel 1: (22 september 2020) Het triagegesprek en de NHG-triagewijzer

    • Wat is de structuur van een standaard triage- en adviesgesprek
    • Wat herken je van de gespreksstructuur in geluidsopnamen
    • Hoe zit de Triagewijzer in elkaar en hoe gebruik je hem aan de telefoon
    • We oefenen de gespreksstuctuur en de triage met de voorbeeldcasussen
    • Welke mogelijkheden biedt de Triagewijzer nog meer
    • Hoe kun je beginnen met de moderne triage

    Dagdeel 2: (13 oktober 2020) ABCDE en het belang van goede triage

    • Het uitvragen van levensbedreigende spoed (ABCD), met voorbeelden
    • Herhaling van de gespreksstructuur
    • Het belang van uniforme triage
    • Oefenen met gespreksvoering
    business

    Organisatie

    business Federatie WDH Midden-Nederland
    mail_outline info@wdhmn.nl
    place Dalplein 61 3762 BN Soest

    Het vormgeven aan een gezamenlijk kwaliteitsbeleid in Midden Nederland en daardoor het bevorderen van de kwaliteit van de huisartsgeneeskunde in de regio. Hiertoe ontwikkelt en organiseert de Federatie programma's voor nascholingen en toetsing. De Federatie beschikt met betrekking tot haar kerntaak, de ontwikkeling van nascholingen, over de instellingsaccreditering afgegeven door het Accreditatie Bureau Cluster1 (ABC1) van de KNMG.

    Alle cursussen van deze organisatie
    keyboard_arrow_up