Deze cursus is verlopen.

  • share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Workshop 'Tuchtzaak, liever niet?!

    Als er iets fout gaat, u mist een diagnose of stuurt een patiënt te laat door, volgt een moeilijk gesprek. Het is vooral moeilijk omdat het geen gewoon slechtnieuwsgesprek is: in dit geval maakt u zelf deel uit van het slechte nieuws en ervaart u emoties als schaamte, schuld en angst voor de gevolgen en maakt verdriet van uw patiënt/diens familie plaats voor boosheid en verontwaardiging gericht op u. Ook als u in de ogen van de patiënt of diens familie niet aan hun verwachtingen heeft voldaan is het steeds meer gangbaar dat zij formele stappen zetten. Vooral op gevolgen in de vorm van een klacht, claim of tuchtzaak zit u niet te wachten.. die gevolgen kunnen uitblijven mits u weet wat u mag en moet zeggen en dit op een empathische wijze brengt. Echter, empathie tonen in dergelijke situaties is makkelijker gezegd dan gedaan: door uw eigen emoties is het bijna niet op te brengen... Toch is het te leren.  

    place Soest
    add 3 punten
    euro_symbol € 210.00
    event 13-06-2019
    access_time 17:00 - 21:00

    € WDH-lid € 210,00 Niet WDH-lid € 262,50

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    13-06-2019 17:00 - 21:00 Soest
    description

    Omschrijving

    Tijdens de workshop krijgt u om te beginnen inzicht in de juridische implicaties. De docent gezondheidsrecht adviseert u wat u wel en beter niet kunt zeggen. Vervolgens demonstreren de trainers (non)verbale gesprekstechnieken met behulp van een trainingsacteur: hoe reageert u op uw patiënt of diens familie als u (in hun ogen) een fout hebt gemaakt. Zij laten u het belang van non-verbale communicatie ervaren, geven praktische handvatten: wat kunt u zeggen en wat niet en vooral hoe: welke houding is gepast, welke gezichtsuitdrukking en hoe gebruikt u uw stem. Als dit gesprek goed gaat is er kans op vergeving door de patiënt en/of diens familie en bij vergeving is de kans op formele stappen richting de arts, aanzienlijk kleiner. 

    Elke deelnemer krijgt na afloop van de workshop een informatiefolder uitgereikt dat KNMG in samenwerking met Training in Praktijk heeft opgesteld, waarin de do’s en don’ts worden uiteengezet.


    In het programma besteden we aandacht aan:

    • Voorlichting over de juridische implicaties van en ontwikkelingen rondom (openheid omtrent) medische incidenten;
    • Voorlichting over de impact van medisch incidenten (‘second victimness’) en het hoe en waarom van open en empathisch communiceren;
    • Demonstratie van open en empathisch communiceren, waarbij een trainer en een trainingsacteur verschillende manieren van communiceren laten zien, waarmee ze verhelderen dat ogenschijnlijk kleine nuanceverschillen in (non-)verbaal gedrag grote gevolgen kunnen hebben voor het effect van de boodschap. Ook laten zij u zelf de verschillen ervaren.
    list

    Programma

    Van 17.00 tot 17.30 uur  Ontvangst met warme maaltijd.

    Van 17.30 tot 21.00 uur  Programma.

    gps_fixed

    Leerdoelen

    • De juridische context van een medisch incident, waaronder de Wkkgz, het beleid van IGZ en tuchtzaken gerelateerd aan het al dan niet betrachten van openheid.
    • De kenmerken van second victimness: de sociaal-emotionele impact van een calamiteit of incident.
    • Inzicht en ervaren van het belang van een effectief incidentgesprek (open disclosure).
    business

    Organisatie

    business Federatie WDH Midden-Nederland IA06-170
    mail_outline gaia@wdhmn.nl
    place Dalplein 61 3762 BN SOEST AMERSFOORT

    Het vormgeven aan een gezamenlijk kwaliteitsbeleid in Midden Nederland en daardoor het bevorderen van de kwaliteit van de huisartsgeneeskunde in de regio. Hiertoe ontwikkelt en organiseert de Federatie programma's voor nascholingen en toetsing. De Federatie beschikt met betrekking tot haar kerntaak, de ontwikkeling van nascholingen, over de instellingsaccreditering afgegeven door het Accreditatie Bureau Cluster1 (ABC1) van de KNMG.

    keyboard_arrow_up