Deze cursus is verlopen.

  • share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Artsen tussen stress en zingeving: Acceptance & Commitment therapy training

    Uit onderzoek van arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir blijkt dat artsen van hun vak houden maar ook een hoge werkdruk ervaren: 70% zegt weleens last te hebben van signalen van overspannenheid. 15-20% van de huisartsen heeft een burn-out. Stress wordt niet alleen veroorzaakt door factoren van buitenaf (zoals hoge werkdruk, administratieve lasten en zorgtaken in privéleven) maar ook van binnenuit: door de hoge eisen die we aan onszelf stellen, de excellente zorg die we willen leveren, die marathons, die ons gezond moeten houden, de frustraties uit het verleden en de zorgen over de toekomst.


    ACT is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie, die op mindfulness is gebaseerd. De pijlers van ACT zijn mindfulness, acceptatie, puur bewustzijn, defusie of kijken naar je denken, waarden en toegewijde actie. De 5 bijeenkomsten zijn ervaringsgericht. Deelnemers moeten bereid zijn om thuis te oefenen (15-30 minuten per dag). In de training wordt kennis gemaakt met deze relatief nieuwe en prikkelende vorm van gedragstherapie.

    place Amsterdam
    add 6 punten
    euro_symbol € 695.00
    event 25-01-2018 tot 12-11-2018

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    25-01-2018 t/m 08-03-2018 Onbekend Amsterdam
    12-11-2018 13:30 - 17:00 Amsterdam
    description

    Omschrijving

    Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie. Het is een op mindfulness gebaseerde werkwijze. ACT kan je helpen om op een meer effectieve manier om te gaan met je vaak stress gerelateerde obstakels (Acceptance), zodat je hier niet steeds in vastloopt. Daardoor kun je je meer bezighouden met de waardevolle dingen in je leven (Commitment). De pijlers van ACT zijn mindfulness, acceptatie, puur bewustzijn, defusie of kijken naar je denken, waarden en toegewijde actie. De 8 bijeenkomsten zijn ervaringsgericht. Realiseer je dat je bereid moet zijn om thuis te oefenen (15-30 minuten per dag).

    ACT voor jou als professional

    In de training maak je kennis met deze relatief nieuwe en prikkelende vorm van gedragstherapie. Na afloop kun je verschillende ACT-technieken toepassen in de eigen spreekkamer. Je zult leren met meer aandacht en plezier te werken en meer aan te sluiten bij wat voor de patiënt belangrijk is.

    ACT voor jezelf

    Tijdens de training ontwikkel je concrete vaardigheden om beter om te gaan met vervelende gedachten, gevoelens of gewaarwordingen. Daarnaast word je in deze training gestimuleerd kritisch te kijken naar je leven en te onderzoeken wat er nu écht toe doet in jouw leven en op basis hiervan actie te ondernemen. ACT draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling als arts en als mens. Deze training nodigt je uit jezelf beter te leren kennen en psychologisch flexibeler in het leven te staan. De eerdergenoemde pijlers van ACT zijn heel geschikt om je als arts bij te staan op je weg naar stressbestendigheid en zingeving.


    list

    Programma

    De training bestaat uit 3 bijeenkomsten:

    12 november 2018 13.30u-17.00u

    26 november 2018 13.30u-17.00u

    10 december 2018 13.30u-17.00u

    gps_fixed

    Leerdoelen

    • verschillende ACT/mindfulness-technieken toepassen in de eigen spreekkamer.
    • met meer aandacht en plezier werken en meer aan sluiten bij wat voor de patiënt belangrijk is.
    • beter omgaan met vervelende gedachten, gevoelens of gewaarwordingen. Deelnemers krijgen de gelegenheid om formele en informele mindfulnessoefeningen te leren kennen en vooral ook te onderzoeken hoe het voor ze is als ze dergelijke oefeningen in hun leven inpassen. Er is inmiddels een grote hoeveelheid onderzoek waaruit blijkt dat mindfulness daadwerkelijk helpt om met minder stress en vooral ook meer plezier in je werk te staan.
    • steeds weer bij zichzelf terug te keren zodat ze minder geneigd zijn om zichzelf in de stroom van alle informatie, gebeurtenissen maar vooral ook emoties te verliezen. Mede hierdoor werkt het preventief tegen burn-out en verkleint het de kans om medische fouten. Een goed overzicht van de wetenschappelijke onderbouwing staat in het recent verschenen boek “Altered Traits” van Dan Goleman en Richie Davis.
    • kritisch kijken naar hun leven en onderzoeken wat er nu écht toe doet in hun leven en op basis hiervan actie te ondernemen. ACT draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling als arts en als mens. Deze training nodigt de deelnemers uit zichzelf beter te leren kennen en psychologisch flexibeler in het leven te staan. De eerdergenoemde pijlers van ACT zijn heel geschikt om artsen bij te staan op hun weg naar stressbestendigheid en zingeving.

     “Altered traits”. Daniel Goleman en Richard Davidson. Penguin Random House 2017

    business

    Organisatie

    business Amsterdam School for Integrative Medicine & Health BV
    mail_outline simone@schoolforintegrativemedicine.nl
    place Kennemerstraatweg 464 B kamer 1.4.03 1851 NG Heiloo
    keyboard_arrow_up