Cursus | communicatie bij onverklaarde lichamelijke klachten
Als medisch specialist ziet u regelmatig patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK). SOLK maken een effectieve benadering lastig. Hoe krijgt u uw patiënt mee in het behandelplan? Welke bejegening is effectief?
Leer effectief communiceren met patiënten met onverklaarde klachten tijdens de praktische cursusreeks “Communicatie bij SOLK”!
Incompany
Deze cursus is naast de open inschrijvingen ook incompany te boeken! Afhankelijk van uw aandachtspunten, wensen en doelstellingen ontwikkelen wij, in samenwerking met de beste trainers, een incompany cursus op maat.
€ Inclusief catering en lesmateriaal en exclusief btw
Datum & locatie
Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|
16-01-2018 t/m 13-02-2018 | Onbekend | Utrecht |
27-03-2018 t/m 25-05-2018 | Onbekend | Utrecht |
05-09-2018 t/m 03-10-2018 | Onbekend | Utrecht |
13-11-2018 t/m 27-11-2018 | Onbekend | Utrecht |
06-02-2019 t/m 13-03-2019 | 09:30 - 16:00 | Utrecht |
14-05-2019 t/m 28-05-2019 | 09:30 - 16:00 | Utrecht |
01-10-2019 t/m 05-11-2019 | 09:30 - 16:00 | Utrecht |
08-09-2020 t/m 06-10-2020 | 09:30 - 16:30 | Utrecht |
03-11-2020 | 09:30 - 16:30 | Utrecht |
Omschrijving
Medilex biedt een verdiepende driedaagse cursus aan over ‘Communicatie bij SOLK’. De cursus, gegeven door Netty Versloot (psycholoog NIP en trainer), is globaal onderverdeeld in:
- Dag 1: de behandelaar – uw eigen gedrag als uitgangspunt
- Dag 2: de patiënt – handvatten om uw patiënt in beweging te krijgen
- Dag 3: oefenen met verschillende communicatie technieken
Er is veel ruimte voor eigen inbreng en intervisie. Er wordt gewerkt met praktijkoefeningen waardoor u snel leert om moeilijke gesprekken te vereenvoudigen.
Programma
Dag 1
De behandelaar – uw eigen gedrag als uitgangspunt
- Onze eigen gedachten, overtuigingen en gedrag onder de loep
- Uw houding – verschil tussen uitleggen, overtuigen en inspireren
- Hoe wint u het vertrouwen van de patiënt?
- Van ‘we kunnen het niet vinden’ naar ‘dit kan ik u bieden’
- Aanknopingspunten voor een goede uitleg over het ontstaan, onderhouden en verergeren van de klachten
Dag 2
De patiënt – handvatten om uw patiënt in beweging te krijgen
- Hoe krijgt u uw patiënt ‘mee’ in het behandelplan zonder hem te pushen?
- Pijn als gedrag – welke kansen biedt dat u?
- Is de patiënt gemotiveerd om te veranderen? En welke fasen doorloopt hij/zij?
- Communicatie aanpassen op de motivatiefasen van de patiënt
Dag 3
Oefenen met verschillende communicatie technieken
- Motiverende gespreksvoering – van overtuigen naar motiveren en inspireren
- Provocatieve communicatie – ‘als je een ezel vooruit wilt krijgen trek je aan zijn staart’
- Omgaan met emoties
Organisatie
Medilex heeft meer dan 30 jaar ervaring in het organiseren van studiedagen, congressen, cursussen, opleidingen en incompany-trainingen op het gebied van zorg, welzijn, detentie en gemeenten. Door de onafhankelijke werkwijze van Medilex varieert het aanbod studiedagen van complexe beleidsmatige vraagstukken tot oplossingen voor de werkvloer.