Deze cursus is verlopen

Training debatteren en discussiëren

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

395
6 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 395

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
01 Jan 2018
31 Dec 2018
6 Punten
ABC1
Huisarts
01 Jan 2018
31 Dec 2018
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
01 Jan 2018
31 Dec 2018
6 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
01 Jan 2018
31 Dec 2018
6 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 100 %
Omschrijving

Omschrijving

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.

Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.

In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.

Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.


Het onderwijs wordt verzorgd door Tigrelle Uijttewaal, Bureau Tekst in Stijl. Zij is neerlandica en een vakbekwame, enthousiaste trainer op het gebied van spreken, schrijven en argumenteren.

Inleiding

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

Leerdoelen

  • weet je wat debatteren is.
  • heb je kennisgemaakt met de regels van het spel en de rolverdeling.
  • heb je geoefend met een debat waarin het gaat om onderbouwing of verwerping van een beleidsvoorstel.
  • weet je hoe je een heldere betoogstructuur opzet om een voorstel staande te houden of te weerleggen.
  • heb je geoefend in het presenteren van argumenten en het reageren op tegenargumenten.
  • heb je je bekwaamd in dialectiek: een redeneervorm om de waarheid te achterhalen aan de hand van tegenstellingen en afwegingen van wat juist is en wat niet.

NSPOH (Netherlands School of Public and Occupational Health)

info@nspoh.com
11, Churchilllaan, etage, Utrecht, 3527GV