• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • CME-Online 'Juridische wegen voor een ontevreden patiënt'

    Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt of de familie kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de dagelijkse praktijk of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te begrijpen, soms kan blijken dat niet de directe aanleiding het probleem is maar dat er meer speelt. Maar altijd is het belangrijk uw patiënt of familie serieus te nemen in zijn onvrede.

    laptop E-learning
    add 3.0 punten
    euro_symbol € 0.00

    € Dit zijn de kosten voor een jaarabonnement op het totale cursusaanbod van CME-Online voor de huisarts. Dit abonnement geeft recht op het behalen van 25 accreditatiepunten per jaar.

    description

    Omschrijving

    Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te begrijpen, soms kan blijken dat niet de directe aanleiding het probleem is maar dat er meer speelt. Maar altijd is het belangrijk uw patiënt serieus te nemen in zijn onvrede.

    In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.

    Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.

    list

    Programma

    INHOUDSOPGAVE

    Module 1 - Klacht- en tuchtrecht


    Inleiding

    Klachtrecht

    • De WKKGZ als basis van het klachtrecht
    • WKKGZ - behandeling van klachten
    • WKKGZ - Wat betekent dit voor de praktijk?
    • De geschilleninstantie
    • Wat betekent dit voor de praktijk?
    • Procedure

    Tuchtrecht

    • De Wet BIG als basis van het tuchtrecht
    • Tuchtrecht - partijen
    • Tuchtnormen
    • Samenstelling tuchtcolleges
    • Procedure
    • Uitspraak tuchtcollege
    • Hoger beroep


    Module 2 - Schadevergoeding, strafrecht, de Inspectie

    Schadevergoeding 

    • Basis voor schadevergoeding
    • Procedure: burgerlijke rechter
    • Relatie met verzekeraar

    Strafrecht

    • Strafrechtelijk vervolgen
    • Procedure strafrecht

    Inspectie voor de Gezondheidszorg

    • Casuïstiek
    • Evaluatie
    • Literatuur
    gps_fixed

    Leerdoelen

    Na het volgen van deze cursus:

    • kent u de wettelijke basis van het klachtrecht van patiënten
    • heeft u inzicht in de verschillende klachtmogelijkheden van een ontevreden patiënt
    • bent u in staat adequaat te reageren op een klacht van een patiënt
    • kunt u de afweging maken tussen zelf de klacht afhandelen of een deskundige daarvoor inschakelen
    business

    Organisatie

    business CME-Online / E-WISE Nederland
    mail_outline info@e-wise.nl
    place Janssoniuslaan 40 3528 AJ Utrecht

    Het cursusaanbod bestaat uit een groot aantal actuele cursussen die aansluiten op de praktijk, gemaakt door gerenommeerde auteurs. Alles online, beschikbaar waar en wanneer u maar wilt. CME-Online is onderdeel van E-WISE dat de nascholing verzorgt van al meer dan 50.000 professionals.

    keyboard_arrow_up