Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies
Werk jij met mensen die zorg en behandeling ontvangen binnen de (verstandelijke) gehandicaptenzorg of ggz, of die op het (speciaal) onderwijs zitten? In deze cursus leer je hoe je de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling, V (verkort) en R² (revised)) kunt toepassen, interpreteren en vertalen naar de praktijk. Ook de theorie en kennis over emotionele ontwikkeling komen aan bod. De cursus wordt afgesloten met een train-de-trainersdag.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Ester de Bruijn
Docent
Ester de Bruijn werkt sinds 1999 als orthopedagoog in Amsterdam bij Cordaan. Daarnaast heeft zij een eigen praktijk voor supervisie, coaching en training.Wilma Mathurin MSc
Docent
Wilma Mathurin is als Gz-psycholoog werkzaam binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg en de SGGZ. Zij is afgestudeerd als orthopedagoog en psycholoog. Tevens is zij in het bezit van een aantekening seksuologie NVVS. Aandachtsgebieden in haar werk zijn (L)VB, ASS, genderdysforie, emotionele ontwikkeling, gehechtheid en vraagstukken rond de seksuele gezondheid. Zij is medeoprichter en contactpersoon van de Special Interest Group autismespectrumstoornissen en seksualiteit (NVVS).drs. Angelique Peters
Docent
Angelique Peters is als orthopedagoog-generalist werkzaam bij Reinier van Arkel in Vught en als consulent verbonden aan het CCE. Tevens is zij systeemtherapeut (i.o.).drs. Jolanda Vonk
Docent
Jolanda Vonk is als orthopedagoog-generalist /GZ-psycholoog en seksuoloog werkzaam bij ORO in Helmond en als consulent verbonden aan het CCE. Daarnaast is zij zelfstandig supervisor ( GZ, OG, NIP, NVO en LVSC). Zij is vanaf de oprichting betrokken bij het Landelijk Netwerk Emotionele Ontwikkeling (LNEO) en als deelnemer verbonden aan het Network of Europeans on Emotional Development (NEED).drs. Sandra Zaal
Docent
Sandra Zaal is gz-psycholoog, orthopedagoog-generalist, supervisor en seksuoloog. Zij is werkzaam bij Cordaan Jeugd/ VGZ in Amsterdam. Aandachtsgebieden in haar werk zijn emotionele ontwikkeling, gehechtheid en seksuele ontwikkeling. Zij is vanaf de oprichting betrokken bij het Landelijk Netwerk Emotionele Ontwikkeling (LNEO) en als deelnemer verbonden aan het Network of Europeans on Emotional Development (NEED).drs. Angelique van Lier-Weir
Docent
Angelique van Lier-Weir is orthopedagoog-generalist en werkt bij Lore behandelcentrum/ORO, een zorgaanbieder voor volwassenen en kinderen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand. Ze is met name werkzaam binnen Kind en Jeugd, geeft behandeling, supervisie, werkbegeleiding en betrokken bij gemeentelijke projecten zoals Connect en het RMT (regionaal matchingsteam). Ze is daarnaast schaduw praktijkopleider binnen Lore en WZD (Wet Zorg en Dwang) functionaris.Doelen
In deze cursus wordt de emotionele ontwikkeling ingebed in de integratieve diagnostiek en beeldvorming. Het gaat zowel om kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen die emotionele kwetsbaarheid ervaren en gebaat zijn bij afgestemde ondersteuning zodat er geen sprake is van over- of onderschatting op draag- en veerkracht. Deze scholing is van toepassing voor mensen die zorg en behandeling ontvangen binnen de ggz, binnen een forensisch kader, als wel binnen de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking en (Speciaal) Onderwijs. De instrumenten die worden behandeld in de cursus zijn de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling) – V² (verkort-revised) en – R² (revised).
Deze scholing is ontwikkeld in samenspraak met de Universiteit en Hogeschool van Gent.
Werkwijze
Dag 1
Je leert over het theoretisch kader van dr. Anton Došen, over emotionele ontwikkeling, het ontwikkelingsdynamisch model en inbedding van emotionele ontwikkeling in de integratieve diagnostiek.
Dag 2
Je krijgt inzicht in de schaal SEO-V² (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling), hoe deze werd ontwikkeld door een internationale onderzoeksgroep en leert deze toepassen en interpreteren. Daarnaast is er de mogelijkheid om te oefenen met de VEO; Vragenlijst Emotionele Ontwikkeling, voor cliënten zelf. Er wordt geoefend met afname.
Dag 3
Deze dag besteden we aan de SEO-R² (vernieuwde versie van de SEO). Er wordt besproken bij welke casuïstiek de SEO-R² of de SEO-V² meer passend is. Er wordt geoefend met afname.
Dag 4
Vertaling naar de praktijk: handelingsadviezen naar specifieke doelgroepen. Je leert hoe je een aansluitende benadering en/of context kunt formuleren en samenstellen. Er worden tips gegeven voor verslaglegging, praktische methodieken geïntroduceerd en aandacht besteed aan overdracht naar teams.
Dag 5
Train-de-trainersdag met trainersvaardigheden waarmee je leert je collega's bij te scholen in de schalen en basiskennis over kunt dragen m.b.t. emotionele ontwikkeling. In deze dag presenteer je je kennis en je eigen trainersvaardigheden, zodat het denkkader over emotionele ontwikkeling op je werkplek kan worden geïmplementeerd.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
