Inleiding Systeemtherapie (60 uur)

systeemtherapietherapiesysteem-therapeutische technieken
De cursus wordt gegeven als postacademische nascholing. De cursus vormt tevens een onderdeel van de opleiding tot geregistreerd systeemtherapeut. De cursus Inleiding Systeemtherapie 60 uur vormt samen met de Cursus Verdieping Systeemtherapie 72 uur de Basiscursus Systeemtherapie (132 uur).Als je deze cursus volgt als onderdeel van de opleiding tot systeemtherapeut in het kader van de NVRG dan is het aan te raden om bij de NVRG na te gaan of je vooropleiding past binnen de toelatingscriteria van de NVRG.
09:30 - 16:45
1995
60 Punten
Klaslokaal

Prijzen

Regulier € 1995
Inclusief : Lunch

Beroepen

Jeugdzorgwerker
60 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
60 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
60 Punten
SKJ
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
60 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
60 Punten
V&VN

Sprekers

Astrid Wetzels

Docenten
Astrid Wetzels is psychotherapeut en NVRG-erkend systeemtherapeut, supervisor NVRG en NVP. Astrid is een ervaren psychotherapeut en systeemtherapeut. In het systeemtherapeutisch werken vindt zij het belangrijk om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van de cliënt en het cliëntsysteem maar zeker ook voor de persoon van de behandelaar en de betekenis daarvan voor de (therapeutische) samenwerking. Astrid heeft ervaring met verschillende doelgroepen: kinderen, adolescenten, volwassenen en heeft zowel klinisch als poliklinisch gewerkt. Sinds 2010 heeft zij haar eigen praktijk als psychotherapeut, systeemtherapeut, docent en supervisor.

Doelen

Deelnemers aan de cursus beschikken aan het einde van de cursus over de volgende kennis en vaardigheden:

Er is zicht op de oorsprong en de ontwikkeling van het systemisch denken;
Kennis van de inhoud en van de betekenis van enkele perspectieven;
Het beschrijven van sociale systemen in termen van structuur, organisatie en interactieprocessen;
Vertrouwd zijn met het contextgericht denken en waarnemen;
Het kunnen uitvoeren van een systemische taxatie;
Het hanteren van enkele basistechnieken;
Het opstellen van een systemische (circulaire) hypothese;
Het herkennen van aspecten van de eigen ontwikkelingsgeschiedenis en de invloed daarvan op zichzelf als behandelaar.
Omschrijving

De cursus start met de ontwikkeling van de systeemtheorie en met belangrijke basisbegrippen van de systeemtheorie. Deze brede visie wordt vervolgens concreet toegepast op het gezin als systeem. Daardoor kunnen de systeembegrippen meer gaan leven; de begrippen krijgen concreet betekenis.

In de loop van de cursus worden deze begrippen tevens toegepast op de werkcontext en de behandelcontext. Daardoor wordt heel duidelijk hoe de context van de cliënt(systemen) en de context van de behandelaar in elkaar grijpen en hoe dat benut kan worden in de samenwerking met de cliënt(systemen).

Er zijn verschillende visies op systeemtherapie. De verschillende visies op systeemtherapie zijn bekend onder de naam perspectieven. In deze cursus worden die perspectieven behandeld die het meeste aansluiten bij de basiskennis van de systeemvisie: het communicatieperspectief, het structureel perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief en het multigenerationeel perspectief. Deze zijn meteen toe te passen in de praktijk. 

In de cursus komen de bouwstenen aan bod die nodig zijn om een systemische hypothese op te kunnen stellen. Het kunnen formuleren van een systemische hypothese ( ook wel circulaire hypothese genoemd) is een belangrijke basisvaardigheid. De hypothese komt immers steeds terug als uitgangspunt voor het professioneel handelen. 

In de cursus wordt aandacht besteed aan de multiculturele invalshoek. De culturele achtergrond speelt immers een belangrijke rol in systemen. Systeemvisie gaat over betekenisgeving. Gedrag krijgt betekenis binnen de sociaal culturele context. Het is dan ook van belang de sociaal culturele context erbij te betrekken. 

Er worden diverse basistechnieken besproken en er is ruim gelegenheid ermee te oefenen.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE

Gerelateerde cursussen