Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
De cursus wordt gegeven als postacademische nascholing. De cursus vormt tevens een onderdeel van de opleiding tot geregistreerd systeemtherapeut. De cursus Inleiding Systeemtherapie 60 uur vormt samen met de Cursus Verdieping Systeemtherapie 72 uur de Basiscursus Systeemtherapie (132 uur).Als je deze cursus volgt als onderdeel van de opleiding tot systeemtherapeut in het kader van de NVRG dan is het aan te raden om bij de NVRG na te gaan of je vooropleiding past binnen de toelatingscriteria van de NVRG.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Astrid Wetzels
Docenten
Astrid Wetzels is psychotherapeut en NVRG-erkend systeemtherapeut, supervisor NVRG en NVP. Astrid is een ervaren psychotherapeut en systeemtherapeut. In het systeemtherapeutisch werken vindt zij het belangrijk om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van de cliënt en het cliëntsysteem maar zeker ook voor de persoon van de behandelaar en de betekenis daarvan voor de (therapeutische) samenwerking. Astrid heeft ervaring met verschillende doelgroepen: kinderen, adolescenten, volwassenen en heeft zowel klinisch als poliklinisch gewerkt. Sinds 2010 heeft zij haar eigen praktijk als psychotherapeut, systeemtherapeut, docent en supervisor.Doelen
Deelnemers aan de cursus beschikken aan het einde van de cursus over de volgende kennis en vaardigheden:
De cursus start met de ontwikkeling van de systeemtheorie en met belangrijke basisbegrippen van de systeemtheorie. Deze brede visie wordt vervolgens concreet toegepast op het gezin als systeem. Daardoor kunnen de systeembegrippen meer gaan leven; de begrippen krijgen concreet betekenis.
In de loop van de cursus worden deze begrippen tevens toegepast op de werkcontext en de behandelcontext. Daardoor wordt heel duidelijk hoe de context van de cliënt(systemen) en de context van de behandelaar in elkaar grijpen en hoe dat benut kan worden in de samenwerking met de cliënt(systemen).
Er zijn verschillende visies op systeemtherapie. De verschillende visies op systeemtherapie zijn bekend onder de naam perspectieven. In deze cursus worden die perspectieven behandeld die het meeste aansluiten bij de basiskennis van de systeemvisie: het communicatieperspectief, het structureel perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief en het multigenerationeel perspectief. Deze zijn meteen toe te passen in de praktijk.
In de cursus komen de bouwstenen aan bod die nodig zijn om een systemische hypothese op te kunnen stellen. Het kunnen formuleren van een systemische hypothese ( ook wel circulaire hypothese genoemd) is een belangrijke basisvaardigheid. De hypothese komt immers steeds terug als uitgangspunt voor het professioneel handelen.
In de cursus wordt aandacht besteed aan de multiculturele invalshoek. De culturele achtergrond speelt immers een belangrijke rol in systemen. Systeemvisie gaat over betekenisgeving. Gedrag krijgt betekenis binnen de sociaal culturele context. Het is dan ook van belang de sociaal culturele context erbij te betrekken.
Er worden diverse basistechnieken besproken en er is ruim gelegenheid ermee te oefenen.
