Rouw bij dood in het gezin
Prijzen
Beroepen
Sprekers
drs. Carine Kappeyne van de Coppello
Docent
Drs. Carine Kappeyne van de Coppello is orthopedagoog en GZ-psycholoog. Zij werkt bij het Ingeborg Douwes Centrum voor psycho-oncologische hulpverlening (Amsterdam) en in haar praktijk voor verlies bij kinderen, jongeren en volwassenen (Haarlem). Carine is 27 jaar verbonden geweest aan Achter de Regenboog gericht op kinderen en jongeren in rouw.Shelley Scutts
Docent
Shelley Scutts is hersteldocent SRH bij de Rino Groep en zet haar ervaringskennis in binnen de SRH basisopleiding en de keuzemodule Rouw en dood in het gezin. Shelley is werkzaam als senior ervaringsdeskundige bij GGZ Breburg in Etten-Leur en actief in de vakgroep van ervaringsdeskundigen van GGZ Breburg.Doelen
Wat leer je?
Ieder rouwproces is uniek en verloopt niet op een vaste manier. Een kind kan even krachtig rouwen als volwassenen, maar rouwt wel anders. De rouw van kinderen wordt beïnvloed door hun ontwikkeling(sfase) en omgeving, en kan in iedere ontwikkelingsfase (opnieuw) tevoorschijn komen. Kinderen zoeken houvast, zeker nadat iemand in het gezin is overleden. Hoe kun je hen helpen om op hun eigen wijze met het verlies om te gaan, zodat wat ze hebben meegemaakt geen belemmering vormt bij hun verdere ontwikkeling? Wat zijn de signalen waarop je moet letten in verschillende ontwikkelingsfases? Wat hebben kinderen nodig om met de situatie om te gaan? Hoe communiceer je met kinderen over de dood en wat ze hebben meegemaakt? Hoe betrek je gezinsleden?
In deze ervaringsgerichte cursus leer je met passende taal op een constructieve manier kinderen en jongeren (van 0 tot 23) en hun ouder(s) te begeleiden. Na afloop weet je hoe kinderen en jongeren in de verschillende ontwikkelingsfasen om kunnen leren gaan met de dood en wat ze hebben meegemaakt. Dit wordt afgezet tegen verschillende theorieën over rouw. Je krijgt en oefent met handvatten om met kinderen en jongeren te communiceren over de dood.
Kinderen zijn gevoelig voor hoe hun verhaal ontvangen wordt. De meeste kinderen kunnen op basis van hun veerkracht en met behulp van een adequaat steunende omgeving het verlies integreren in hun leven. Een kleine minderheid krijgt psychische problemen. Kinderen in alle leeftijden kunnen ertoe neigen hun ouders niet te willen belasten met hun zorgen naast de rouw die ze al hebben aan te gaan. Andere kinderen hebben juist een kort lontje en bepalen de stemming in het gezin. Hoe het werkelijk met hen gaat, is niet altijd duidelijk en mede daardoor worden sommige kinderen en jongeren te snel aangemeld voor hulp, terwijl anderen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Het is daarom belangrijk om de juiste aanmelding op het juiste moment op de juiste plek af te stemmen en ook het op- of afschalen van hulp nader te bekijken. Wat zijn de signalen waarop je moet letten? Wanneer is hun gedrag een normale rouwreactie en wanneer wordt de rouw gecompliceerd? Wanneer is hulp geïndiceerd? Hoe communiceer je daarover met kinderen en jongeren? Wat voor hulp kun je bieden?
Inhoud
Dag 1:
- introductie van de cursus en de deelnemers
- wat bepaalt rouw bij kinderen
- rouw in ontwikkelingsperspectief
- normale rouw
- verschillende manieren om met minderjarigen te communiceren over de dood
Dag 2:
- stagnerende rouw
- onderscheid met andere stoornissen en rouw bovenop een stoornis
- rouwtheorieën: of en hoe te gebruiken
- handvatten en methodieken bespreken en oefenen
