Deze cursus is verlopen

Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Diagnostiek

lezenbegrijpend lezenleren lezenspellenlogopedistlogopedie

Vanuit een theoretisch kader leer je, hoe je kinderen met lees- en/ of spellingproblemen kunt onderzoeken in de logopedische setting en met die gegevens een behandelplan kunt schrijven.

315
11.5 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 315
Inclusief : Koffie/thee en een goed verzorgde lunch; Digitaal trainingsmateriaal

Beroepen

Logopedist
11.5 Punten
NVLF

Sprekers

Ilona Silderhuis

Trainer
Ilona Silderhuis is in 2002 afgestudeerd aan Hogeschool Windesheim als logopedist. Direct daarna is zij gestart met haar eigen praktijk. Haar eigen praktijk heeft zich verder ontwikkeld en tegenwoordig heeft zij een team van logopedisten en meerdere locaties verspreid over Nederland. In de loop van de jaren heeft zij vele cursussen en nascholing gevolgd, dit heeft geresulteerd in verschillende specialisaties gericht op de logopedie, maar ook op het gebied van coaching en psychologie. Tevens heeft zij als docent en ontwikkelaar een lange staat van dienst. Vanaf 2002 is zij betrokken geweest bij Hogeschool Windesheim/ Windesheim Flevoland en later als zelfstandig docent en ontwikkelaar ook bij verschillende (post-)HBO opleiders.

Doelen

Na afloop van de training is de deelnemer:

Bekend met de achtergrond van lees- en spellingproblemen
Bekend met verschillende methoden om lees- en spellingproblemen in kaart te brengen (EMT, Klepel, PI-dictee, Kleuterscreening, Dyslexie Screening Test, Continu Benoemen & Woordlezen, CELF)
In staat om diagnostiek m.b.t. lezen en spellen uit te voeren
In staat om lees- en spellingproblemen te interpreteren in het licht van andere logopedische problemen
In staat om op basis van casuïstiek een logopedische diagnose te stellen
In staat om naar aanleiding van de onderzoeksgegevens een behandelplan op te stellen
Omschrijving

Inhoud

Wat kun je als logopedist doen, als het gaat om onderzoek van lees- en/of spellingproblemen? In hoeverre bestaat er een grens in uitvoering, tussen de logopedist en de dyslexiebehandelaar? Is het onderzoeken van lees- en/ of spellingproblemen logopedisch? Op welke wijze draagt het nieuwe dyslexieprotocol bij aan jouw behandelplan als logopedist bij kinderen met deze problematiek?

Vanuit een theoretisch kader wordt er gewerkt naar praktisch toepassingsniveau. Er wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal en opdrachten tijdens de les. De cursus is interactief ingestoken, zo is er ook aandacht voor eigen inbreng van casuïstiek.


Pearson Benelux B.V.

Pearson Academy zet zich in voor het juist toepassen van testinstrumenten en het correct interpreteren van testresultaten door psychologen, orthopedagogen, logopedisten en professionals werkzaam in onderwijs en HRM.
info@pearsonacademy.nl
1, Gatwickstraat, Amsterdam, 1043GK