Lichaamsgericht werken in speltherapie
Ieder lichaam vertelt een eigen verhaal. In deze training kijken we naar het verhaal van het lichaam van kinderen en hun ouders vanuit de gehechtheidstheorie, traumatheorie en neurobiologie. Vervolgens koppelen we de theorie aan spel, spelvaardigheden en lichamelijke signalen. Je krijgt handvaten en leert enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
dr. Anneke Vinke
Docent
Dr. Anneke Vinke is GZ-psycholoog & Orthopedagoog Generalist. Zij is verder geregistreerd als Lichaamsgericht Werkend Psycholoog-NIP, Registerpsycholoog en supervisor Kind & Jeugd NIP, en gecertificeerd in Sensorimotor Psychotherapy. Daarnaast verzorgt zij voor het NIFP civielrechtelijke onderzoeken. Zij is sinds 2006 gastmedewerker bij de Universiteit Leiden, Master Forensische Gezinspedagogiek. Anneke specialiseerde zich in de behandeling van gehechtheid en trauma bij geadopteerden en pleegkinderen en behandelt als vrijgevestigde in haar praktijk zowel jeugd als volwassenen.
Hoe komen we vanuit het narratief in het spel naar het herkennen van en omgaan met lichamelijke signalen, sensaties en triggers? Hoe relateer je wat je ziet aan gehechtheidservaringen en meegemaakt trauma? Op basis hiervan kun je het lichaam aanboren als hulpbron voor regulering en verwerking. In deze training krijg je hiertoe handvaten en leer je enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen.
Wat leer je?
In deze cursus verrijk je je kennis op het gebied van:
- ontwikkeling van het stresssysteem, gehechtheid en trauma (polyvagaaltheorie van Stephen Porges; neurosequentieel model van therapeutisch handelen van Bruce Perry)
- het spectrum van trauma (Bruce Perry)
- de taal van het lichaam, somatische hulpmiddelen (Pat Ogden)
Daarnaast verstevig je de volgende vaardigheden:
- herkennen (waarnemen) van fysieke signalen bij het kind en deze kunnen koppelen aan de staat van het zenuwstelsel en aan gehechtheid
- regulerende lichaamsgerichte interventies kunnen inzetten om het kind te stabiliseren
- fysieke interventies in het spel oefenen die het lichaamsbewustzijn van het kind vergroten
Inhoud
We starten met spel, spelontwikkeling en de theorie van het stresssysteem in relatie tot gehechtheidsontwikkeling en trauma. De polyvagaaltheorie komt aan bod waarbij we de fysieke verdedigingssystemen langslopen (friend-flock-fight-flight-freeze-flag-faint). Je krijgt handvatten om te herkennen in welke staat het stresssysteem van het kind zich bevindt en hoe kinderen daar op kunnen reageren. Je krijgt theoretische kennis en oefent met elkaar. In de oefeningen ervaar je hoe de theorie zich laat vertalen naar het eigen stresssysteem.
We gaan vervolgens in op de taal van het lichaam en bespreken de ontwikkeling van fysieke patronen en hoe deze zichtbaar worden in het lichaam. Vanuit de context van spel en het spel-verhaal, worden korte interventies aangereikt en geoefend. Hiermee vergroot ook je eigen lichaamsbewustzijn. We zorgen dat je het geoefende kunt toepassen in de spelkamer en het lichaamsbesef van het kind expliciet wordt aangesproken. Dit maakt het mogelijk om fysiek te reguleren en somatische hulpmiddelen te ontwikkelen. Regulatie van het kind bevordert de effectiviteit van je behandelsessies natuurlijk aanzienlijk. Bovendien kan het kind de hulpbronnen vervolgens ook buiten de spelkamer gebruiken.