Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. In deze cursus zal er worden ingegaan op schematherapie bij pubers en jongvolwassenen.
Schematherapie is inmiddels een bekende behandelingsvorm van persoonlijkheidsproblematiek. De eerste onderzoekresultaten laten zien dat deze therapie effectief is en goed toegankelijk voor behandelaren en patiënten. Er is een groeiende belangstelling voor schematherapie. Psy-zo! biedt daarom meerdere keren per jaar de basiscursus schematherapie aan.
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn. Deze cursus schematherapie bestaat uit een basis- en een vervolgdeel.
Schematherapie is een vorm van psychotherapie voor mensen met ernstige psychische stoornissen, ontwikkeld als behandeling van persoonlijkheidsproblematiek, maar inmiddels ook effectief gebleken bij bijv. een recidiverende depressie of angststoornis. Schematherapie helpt de cliënt om de oorsprong van disfunctionele gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en het dagelijkse leven worden onderzocht. Doel is om de cliënt te laten voelen wat zijn/haar behoeften zijn, te verwerken wat hij/zij is tekortgekomen en om op een gezondere manier te leren reageren op behoeftes, problemen en frustraties. Hierdoor veranderen niet alleen het gedrag, maar ook gedachten en gevoelens.
Schematherapie is een integratieve therapie waarin methoden en technieken uit de interpersoonlijke, experiëntiele- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn in een theoretisch model gebaseerd op de cognitieve theorie, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen. Schematherapie is effectief gebleken bij de borderlinepersoonlijkheidsstoornis en veelbelovend bij de behandeling van andere persoonlijkheidsproblematiek. Deze therapie wordt individueel en in groepen toegepast en steeds breder geïmplementeerd. Zo wordt er de laatste jaren ook toenemend met schematherapie gewerkt bij kinderen en jongeren en wordt hier ook steeds meer over gepubliceerd. Uitgangspunt is dat wanneer niet aan de basisbehoeften van kinderen wordt voldaan zij disfunctionele schema’s, coping stijlen en modi kunnen ontwikkelen die een rol spelen bij persoonlijkheidsstoornissen en hardnekkige stemmings- en angststoornissen.
Schematherapie is een effectieve behandeling voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek en aanhoudende klinische stoornissen. Je oefent met zowel cognitieve als ervaringsgerichte technieken en besteedt veel aandacht aan de therapeutische relatie, waardoor je cliënten kunt helpen om gedragspatronen aan te pakken waar ze last van hebben.
Binnen (gezins)relaties heeft ieder individu zijn eigen schema’s en ontstaan er interactionele schema’s. Deze schema’s beïnvloeden elkaar vervolgens weer. Als therapeut is het waardevol wanneer je dit kunt herkennen, benoemen en gezinsgericht kunt behandelen. In deze cursus leer je de gezinsgerichte schematechnieken toepassen, zowel in systemische als in individuele therapie.
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen.
Schematherapie is een behandelvorm die ontwikkeld is door Jeffrey E. Young en zijn collega’s voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Het uitgangspunt is dat ieder kind dezelfde basisbehoeften heeft, zoals veiligheid en verbondenheid. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, bijvoorbeeld in de interactie met het kind, door zijn eigen temperament of elementen in zijn omgeving, dan past het kind zich hierop aan. Hierdoor kunnen disfunctionele coping mechanismes ontwikkeld worden waar het kind in zijn leven verdere last van kan krijgen.
Self-Practice/Self-Reflection (SP/SR) is een trainingsmethode voor therapeuten, waarbij het begeleid zelf ervaren van technieken wordt gecombineerd met gestructureerde zelfreflectie.
Deze 25-uurs cursus is opgezet als vervolgcursus voor de opleiding tot schematherapeut volgens de richtlijnen van de Vereniging voor schematherapie (VSt) en als vervolgcursus voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut volgens de richtlijnen van de Vereniging van Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (VGCt).
Dit is het vervolg op de basiscursus schematherapie. In deze cursus leer je deze therapie zelfstandig toe te passen bij cliënten met persoonlijkheidsstoornissen of hardnekkige depressieve of angstklachten. Je verdiept de vaardigheden uit de basiscursus en vult ze aan met nieuwe modellen en technieken.
In deze cursus leer je hoe je trauma’s behandelt binnen een persoonlijkheidsstoornissen behandeling en oefen je met werkwijzen die hun nut in de praktijk hebben bewezen.
In deze cursus leer je schematherapie toe te passen in groepsverband bij cliënten met persoonlijkheidsstoornissen. Met name het werken met ervaringsgerichte oefeningen staat centraal, waarbij wordt gewerkt in groepsopstellingen. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel cognitieve als experiëntiële technieken, en houdt rekening met de fases van ontwikkeling van de patiënt.
Schematherapie wordt inmiddels, na 30 jaar, beschouwd als een evidence-based behandeling voor volwassenen met persoonlijkheidsstoornissen. Er zijn inmiddels enige wetenschappelijke studies naar de effecten van individuele en groepsschematherapie bij ouderen. Aangezien de effecten kleiner zijn dan bij volwassenen zijn aanpassingen van schematherapie voor ouderen ontwikkeld. Je ontdekt de aanpassingen in deze cursus.