Sensorische Informatieverwerking paramedici
Sensorische Informatieverwerking (SI) houdt in, het waarnemen, het moduleren en het vervolgens kunnen integreren van zintuiglijke informatie. Dit proces is een voorwaarde om te kunnen komen tot leren en doelgerichte handelingen en zo adequaat te kunnen deelnemen aan diverse activiteiten in verschillende (sociale) contexten. Uitgebreid onderzoek naar de sensorische, motorische en handelingsfuncties van een kind/ cliënt, om te zien hoe deze vaardigheden, het bewegen, het gedrag en de participatie kunnen beïnvloeden, is belangrijk. Op basis van de onderzoeksgegevens kan vervolgens een adequate interventie worden gebaseerd.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doel van de cursus
De cursist leert hoe de sensorische informatieverwerking (registratie, verwerking en feedback) geïntegreerd kan worden binnen het klinisch redeneringsproces. Cursisten krijgen inzicht in de verschillende manieren van reageren op sensorische informatie en de mogelijke invloed daarvan op het bewegend functioneren en de participatie van de cliënt. Er wordt vanuit een brede (niet alleen zintuiglijke) kijk op het kind/ de cliënt gekeken waar sensorische aspecten geïntegreerd kunnen worden in het methodisch handelingsplan aansluitend bij het ICF (CY) model, passend binnen het totale therapeutische proces van intake en onderzoek tot behandelen en evaluatie.
Aan het einde van de cursus zijn cursisten in staat om de binnen deze cursus opgedane kennis over de Sensorische Informatieverwerking (SI) mee te nemen binnen het totale proces van klinisch redeneren. Hierbij staat het “family centered care” centraal binnen deze cursus. De kennis over de SI kan worden meegenomen binnen het onderzoek, de behandelingen en de adviezen omtrent de problemen in het bewegen, de communicatie, de activiteiten en de participatie in alle betrokken milieus van het kind/ cliënt. Ook de kennis over de rol die de Sensorische Informatieverwerking en de sensorische feedback kunnen spelen op bewegen en het motorische leren, kan de cursist na afloop van de cursus adequaat gebruiken binnen de therapeutische werkwijze “shared decision making”.
Voor wie
Cursus voor paramedici: (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, oefentherapeuten. Anders opgeleiden op minimaal HBO niveau worden uitsluitend in overleg toegelaten.
Er worden twee verschillende cursussen aangeboden:
1) een cursus gericht op de behandeling van kinderen met/ zonder autisme en/ of (L)VB.
2) een cursus gericht op de behandeling van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking, NAH en/ of GGZ.
Het onderscheid tussen de cursussen komt vooral tot uiting bij het opstellen van de behandelprogramma’s, de gebruikte videobeelden en het toepassen van de motorische/ klinische observaties.