Spraakapraxie: Diagnostiek en Behandeling
In deze cursus leer je hoe je als logopedist spraakapraxie kunt herkennen, onderzoeken en behandelen. Je doet kennis op over de theoretische achtergronden van spraakapraxie, leert onderscheid maken tussen verschillende spraakstoornissen en krijgt zicht op de beschikbare benaderingen voor diagnostiek en behandeling. Ook ga je aan de slag met het opstellen van een onderzoeksplan en behandelaanpak aan de hand van cases en oefen je met verschillende methodieken, zoals het Diagnostisch Instrument voor Apraxie van de Spraak (DIAS) en het Therapeutisch Instrument voor Apraxie van de Spraak (TIAS).
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Franka de Groot-van Bockxmeer
Docent
Zij is in 1993 afgestudeerd aan de opleiding Logopedie-Akoepedie van de Hogeschool van Amsterdam. De eerste jaren heeft zij in de verpleeghuiszorg gewerkt. Daar is haar interesse gewekt voor de behandeling van volwassenen met neurologische aandoeningen. Sinds 2002 is zij werkzaam bij het Dijklander ziekenhuis in Hoorn (voorheen Westfries gasthuis). Daar werkt zij zowel bij de afdeling Revalidatie als in de kliniek.
Doelen
Je bent in staat om zelfstandig een spraakapraxie vast te stellen en te behandelen
Doelgroep
De cursus is speciaal ontwikkeld voor logopedisten die regelmatig met spraakapraxie te maken krijgen. Je werkt in de tweede lijn of je bent een eerstelijnslogopedist die wil gaan werken met neurologische patiënten.
Aanpak
Tijdens deze cursus wordt klassikaal onderwijs door onze ervaren docent afgewisseld met talloze praktijkvoorbeelden. Om de cursusdoelen te behalen maakt de docent gebruik van theoretische inleidingen en interactieve werkvormen, zoals praktische oefeningen en discussies. Door middel van intervisie worden de gemaakte huiswerkopdrachten besproken. Daarnaast is er ruimschoots gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met je groepsgenoten.
De cursus wordt gegeven in een groep van 8 tot 16 deelnemers en bestaat uit 12 contacturen en 6 tot 8 uur zelfstudie.