Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek

met het onderliggende CHC-model
interpreterenrapporterenintelligentieonderzoekiqIQ tests

Wil je meer leren over het CHC model en hoe je dit kunt toepassen bij intelligentieonderzoek? Dan is de cursus 'Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek' iets voor jou. Je leert over de 10 vaardigheidsgebieden van het CHC model en hoe deze van toepassing zijn op de meest gebruikte intelligentietests in Nederland. Door middel van casussen oefen je met het interpreteren en rapporteren van intelligentieonderzoek volgens de richtlijnen. Na de cursus ben je in staat om handelingsgerichte informatie te bieden aan professionals.

04 okt. 2024
09:30 - 16:45
395
14 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 395

Datum en locatie

04 okt. 2024
09:30
11 okt. 2024
16:45
Online

Beroepen

Jeugdzorgwerker
14 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
14 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
14 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
14 Punten
NIPK&J/NVO

Sprekers

Selma Ruiter

Docent
Selma Ruiter heeft haar opleiding Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen in 1998 afgerond. Na enkele jaren in de praktijk gewerkt te hebben, is zij in 2007 gepromoveerd op de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen en de aanpassing van dit instrument voor kinderen met een beperking. Hierna heeft zij dit onderzoek een vervolg gegeven, maar is zij zich ook gaan specialiseren in de ontwikkeling en toepassing van intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren. In 2012 is Selma samen met Francien Geerds de Kinderacademie Groningen gestart.

Doelen

De deelnemer heeft inzicht in het CHC-model en de mogelijkheden voor gebruik bij selectie en interpretatie van IQ tests.
De deelnemer heeft inzicht in de betrouwbaarheid, validiteit en theoretische fundering van IQ tests voor kinderen en adolescenten.
De deelnemer kan o.b.v. de hulpvraag een specifieke keuze maken uit toepassing van (onderdelen van) vigerende onderzoeksmiddelen.
De deelnemer kan op een gestructureerde manier testresultaten interpreteren en deze weergeven in verslaglegging en algemene beeldvorming.
De deelnemer kan resultaten uit ontwikkelings- of intelligentieonderzoek integreren in een behandelingsplanning en gebruiken voor evaluatie van behandeling.
De deelnemer is op de hoogte van actuele kennis uit wetenschappelijk onderzoek m.b.t. belangrijke aspecten van deze cursus.
Omschrijving

Tijdens de cursus 'Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek' leer je over het CHC model, hét onderliggende intelligentiemodel van de huidige generatie algemene intelligentietests, zoals de Rakit-2, WISC-V-NL, WAIS-IV-NL en de IDS-2. Het CHC model biedt een theoretische én empirische onderbouwing van de inhoud van deze intelligentietests. Grofweg bestaat het model uit 10 vaardigheidsgebieden die een grote samenhang hebben met (/een goede voorspeller zijn voor) het algemene intelligentieniveau (IQ of G-factor). Elke subtest van deze intelligentietests behoort tot een vaardigheidsgebied van dit CHC model. 

De meest gebruikte intelligentietests in Nederland zullen worden besproken en met elkaar vergeleken (De Wechsler tests, de SON tests, de Rakit-2 en de IDS-2). Wanneer gebruik je welke test en wat leveren de resultaten de professional op aan handelingsgerichte informatie gebaseerd op het CHC model?

Toetsing zal bestaan uit de opdracht om een intelligentieonderzoek voor te bereiden, uit te voeren, te interpreteren en hierover te rapporteren, volgens de richtlijnen die worden aangeboden tijdens de cursus. De rapportage en de reflectie op het eigen functioneren, zal van feedback worden voorzien en beoordeeld.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE