Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen
Voortdurende stress bij vluchtelingenkinderen vormt een verhoogd risico op psychische problemen. Leer hoe je als hulpverlener de behandeling van zowel het kind als het gezin effectiever kunt maken. In welke context groeien ze op, met welke problematiek hebben ze te maken en welke therapeutische interventies werken goed? Na deze cursus zul je je als hulpverlener competenter voelen in je therapeutische relatie met vluchtelingen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Marloes de Kok MSc
Docent
Marloes de Kok is GZ-psycholoog kind en jeugd bij ARQ Centrum 45, landelijk centrum voor diagnostiek en behandeling van psychotrauma. Zij is werkzaam in de gezinskliniek en de polikliniek waar zij met name werkt met vluchtelingenkinderen en gezinnen. Cumulatieve stress, ontworteling en beperkte emotionele beschikbaarheid bij ouders maken de behandeling bij kinderen complex. In het werk met getraumatiseerde vluchtelingenkinderen gezinnen ligt de uitdaging in het versterken van de veerkracht, het verstevigen van het gezin en het verwerken van traumatische ervaringen.
drs. Annet Stoel
Docent
Annet Stoel is GZ-psycholoog kind en jeugd en IMH-specialist met veel ervaring vanuit de kinderpsychiatrie en gespecialiseerd in psychotrauma. Zij is werkzaam in de gezinskliniek en de polikliniek waar zij met name werkt met vluchtelingenkinderen en gezinnen. Cumulatieve stress, ontworteling en beperkte emotionele beschikbaarheid bij ouders maken de behandeling bij kinderen complex. In het werk met getraumatiseerde vluchtelingenkinderen gezinnen ligt de uitdaging in het versterken van de veerkracht, het verstevigen van het gezin en het verwerken van traumatische ervaringen.
Wanneer er een aanmelding komt van een gevlucht gezin, kun je handelingsverlegenheid ervaren. Hoe maak je op cultuur-sensitieve wijze contact? Waar begin je, als er een veelheid aan klachten is, veel actuele onzekerheden zijn en de taal een barrière vormt? Hoe geef je de behandeling vorm? En hoe kun je verschillen overbruggen vanuit een nieuwsgierige attitude? In deze cursus leer je meer over de context waarin vluchtelingenkinderen en gezinnen opgroeien en over effectieve therapeutische interventies voor vluchtelingenkinderen en -gezinnen .
Cumulatieve stress als gevolg van traumatische ervaringen, gedwongen migratie en huidige sociale onzekerheden vormt een bedreiging voor de ontwikkeling en een verhoogd risico op psychische problemen bij vluchtelingenkinderen. Veel ouders kunnen door hun eigen klachten ten gevolge van de traumatische ervaringen en bijkomende stressoren onvoldoende emotioneel beschikbaar zijn voor hun kinderen, terwijl kinderen juist behoefte hebben aan bescherming, veiligheid en ondersteuning. Zorgvuldige, contextuele diagnostiek is noodzakelijk om de problematiek in kaart te brengen en gerichte behandeldoelen te formuleren, met oog voor de culturele achtergrond, de bredere socio-politieke context en ontwikkelingsfasen. Wat zijn de voorwaarden voor effectieve traumabehandeling van een gevlucht kind en hoe integreer je die met gezinsbehandeling? Hoe versterk je de veerkracht van zowel het kind als het gezin? Dat leer je in deze cursus.
Wat leer je?
- Je kunt de veerkracht bij kinderen en gezinnen identificeren en versterken.
- Je leert omgaan met de machteloosheid en het gebrek aan perspectief bij een langdurige asielprocedure.
- Je hebt kennis van effectieve therapeutische interventies voor vluchtelingenkinderen en -gezinnen en hebt handvaten voor in de therapiekamer
- Je kunt ouders bij de behandeling van de gevluchte kinderen betrekken en de behandeling faseren.
- Je signaleert knelpunten en interfererende factoren in de behandeling en bent je bewust van de invloed hiervan op het kind, gezin en jezelf als behandelaar.
- Je voelt je meer competent in de therapeutische relatie met vluchtelingen.