Cursus Dyscalculie en rekenproblemen
Het tijdig leren herkennen en adequaat behandelen van rekenproblemen of dyscalculie is van het grootste belang. Maar wanneer is het ‘slechts’ een reparabel rekenprobleem en wanneer is het toch dyscalculie? In deze cursus van 3 middagen gaat u onder leiding van Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, aan de slag met een procesdiagnostisch onderzoek bij een leerling die rekenen moeilijk vindt. U werkt dit uit en past de conclusies toe in een behandelopdracht bij dezelfde leerling. Hans van Luit geeft feedback op de opdrachten. Zie en ervaar hoe hij wetenschappelijke verantwoording en praktische toepasbaarheid optimaal afstemt. Hierna kunt u zelfstandig leerlingen onderzoeken en begeleiden.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
De deelnemers hebben na deelname aan de cursus Dyscalculie en rekenproblemen:
Programma
Middag 1:
- Definiëring van dyscalculie en onderscheid met rekenproblemen op basis van theoretische en empirische overwegingen
- Theoretische achtergrond over rekenen, rekenproblemen en dyscalculie
- Veel voorkomende kenmerken van kinderen met dyscalculie
- Informatieverwerking en rekenen
- Hoe kun je rekenproblemen in groep 1 en 2 signaleren en diagnosticeren?
- Diagnostiek op procesniveau (het toepassen van het diagnostisch rekengesprek; observeren, vragen stellen, variëren van opgaven en hulp bieden) en de consequenties voor verder behandelen
- Bespreking diagnostiekopdracht (casus) voor de volgende keer
Middag 2:
- Bespreking en reflectie op diagnostiekuitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Faalangst en rekenen: hoe tijdig te signaleren en effectief mee om te gaan?
- Wat te doen met mismatch leerling en leraar?
- Wat zijn de effectieve (hulp)programma’s?
- Wat zijn de effectieve behandelmogelijkheden?
- Bespreking behandelopdracht (casus) voor de volgende keer
Middag 3:
- Bespreking en reflectie op behandeluitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Toelichting op achtergronden en effectiviteit van remediërende programma’s
- Hoe kan een school beleid maken om rekenproblemen te voorkomen cq. adequaat om te gaan bij geconstateerde problematiek
- De dyscalculieverklaring
- Het belang van het protocol DDG naast het protocol ERWD
- Afsluiting