Blended basiscursus cognitieve gedragstherapie volwassenen en kinderen & jeugdigen
Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel is dat dit gedegen en vakkundig wordt ingezet. In deze cursus maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen cgt. Dit doen we in twee delen: een inleidend deel en een verdiepend deel.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Dorine Sanders
PAO docent
Dorine Sanders is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en opleider/supervisor VGCt en EMDR-supervisor Europe. Dorine heeft veel ervaring met complexe psychopathologie op diverse gebieden zoals (traumagerelateerde) angststoornissen, stemmingsstoornissen en complexe/traumatische rouw. Zij maakt onderdeel uit van het expertisenetwerk ‘traumatisch verlies’. Sinds 2007 is zij verbonden aan Visie, waar zij zich naast de behandeling van kinderen, jongeren en volwassenen steeds meer heeft toegelegd op de behandeling van mensen met een beschadigd zelfbeeld. Daarnaast geeft zij supervisie, doceert zij ‘Inleiding in de CGt’, verzorgt zij de supervisorenopleiding voor de VGCt en geeft ze gastcolleges aan diverse disciplines.
Joyce Gommans
PAO docent
Joyce is orthopedagoog, GZ psycholoog, supervisor VGCT en senior schematherapeut. Joyce werkt bij het Helen Dowling Instituut waar ze cliënten en naasten die geconfronteerd worden met kanker behandeld voor diverse psychische klachten (angst, trauma, depressie, persoonlijkheid). Daarnaast heeft zij een eigen praktijk van waaruit zij onderwijs en supervisie verzorgt aan andere professionals. Daarvoor heeft zij gewerkt bij Altrecht, waar zij veel ervaring heeft opgedaan met diverse eetstoornissen en complexe psychodiagnostiek. Ook heeft zij gewerkt bij GGZ Centraal met cliënten met angst en dwangstoornissen. Verder heeft zij ervaring met lesgeven en supervisie geven voor mensen in de GZ opleiding.
Sonja van Heumen
PAO docent en supervisor
Sonja van Heumen is naast docent werkzaam als psychotherapeut. Ze is bovendien supervisor bij de VGCt / NIP / SKJ. Sonja heeft jarenlang gewerkt binnen de kinder- & jeugdpsychiatrie, waarin zij kinderen en jongeren behandelde en daarnaast ook ouders begeleidde. Zij is gespecialiseerd in gedragstherapie bij meervoudige problematiek, zoals autisme en angst. Tevens heeft zij veel ervaring in groepstrainingen voor zowel kinderen als hun ouders, als ook behandeling van volwassenen individueel. Ze werkt veel met spel, zowel met volwassenen als met kinderen, omdat beeld zo krachtig overkomt en soms woorden overbodig maakt. Ze draagt graag haar steentje bij aan het opleiden en superviseren van professionals, als docent bij PAO en als supervisor VGCt. Zij beschikt over een sterk inlevingsvermogen en heeft cliëntgerichtheid, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid hoog in het vaandel staan. Ze werkt daarbij veel met cognitieve gedragstherapie, EMDR en schematherapie. Sonja heeft samen met Joke Smit een e-boek geschreven, genaamd ‘Praktijkboek cognitieve gedragstherapie bij kind en jeugd: de diagnostische fase’.
Steven Strietman
PAO docent en supervisor
Steven is naast docent CGT, GZ-psycholoog en VGCt supervisor. In het verleden heeft hij verpleegkunde en Klinische psychologie (aan de UvT) gestudeerd. Vervolgens heeft hij werkervaring opgedaan binnen de PAAZ Dordrecht en GGZ Breburg. Steven is ervaren in specialistische behandelingen voor jongeren en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (LVB) in combinatie met complex gedrag. Momenteel is hij werkzaam als GZ-Psycholoog bij Raffy-Leystroom.
Lucie Stökl
PAO docent
Lucie is registerpsycholoog NIP/Gezondheidszorg, GZ-Psycholoog (Regie behandelaar), Eerstelijnspsycholoog NIP, Cognitief gedragstherapeut en EMDR – Psychotraumatherapeut. Lucie is tevens supervisor voor de VGCT. Lucie is praktijkhouder van psychologenbollenstreek.nl; een praktijk de voor cognitieve gedragstherapie, schema therapie en EMDR. Zij houdt zich hierin voornamelijk bezig met schema-therapie, EMDR, levensvraagstukken, verwerkingen van verleden / nare situaties, opvoedingsvraagstukken, pubers en omgaan met stress.
Doelen
Na afloop van de cursus:
Cognitieve gedragstherapie is een bewezen effectieve methode voor de behandeling van een breed scala aan psychische klachten, waarbij het essentieel is dat dit gedegen en vakkundig wordt ingezet. In deze cursus maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen cgt. Dit doen we in twee delen: een inleidend deel en een verdiepend deel.
In het inleidende deel besteden we aandacht aan de theoretische en wetenschappelijke inzichten vanuit de experimentele psychopathologie en leertheorie die ten grondslag liggen aan de cognitieve gedragstherapie.
In het verdiepende deel trainen we cognitief gedragstherapeutische (evidence based) technieken. Daarmee heeft de cursus ook een praktisch karakter. Zo leer je het op maat opstellen van een behandelplan op basis van functie- en betekenis analyses over de problematiek. Ook leer je begrijpen waarom je doet wat je doet, in plaats intuïtief handelen of het puur uitvoeren van een protocol bij een bepaalde diagnose.