Opleiding Systemisch Begeleiden
In de opleiding Systemisch begeleiden leer je volwassenen en gezinnen begeleiden voor een in overleg vastgesteld aantal sessies met een uitloop maximum. De sessies zijn gericht op beperkte hulpvragen en het versterken van de eigen competentie. De basis van de opleiding bestaat uit het toepassen van contextuele/systeem therapeutische theorieën in de praktijk door middel van handelingsgericht werken. Belangrijk: Deze opleiding is het meest geschikt als incompany omdat systemisch begeleiden vooral sterk is als een volledig team op deze manier gaat werken. Individuele inschrijvingen kunnen wellicht -in overleg met alle partijen- aanhaken bij een incompany uitvoering.
Prices
Date and Location
Professions
Goals
Na afloop van de cursus:
In de opleiding zullen de volgende onderwerpen behandeld worden:
Dag 1: Inleiding
Op dag 1 staat de inleiding en verdieping in de verschillende theoretische stromingen met als basis de
systeemtherapie centraal. Bij elke stroming wordt specifiek gekeken hoe deze kan bijdragen aan de
begeleiding van gezinnen. Daarna zullen algemene systemische principes worden besproken die het katern
vormen waar men mee werkt, denk hierbij aan de verschillende perspectieven, expert- vs. consulentrol, etc.
De theorie zal met voorbeeldrollenspelen en film begeleid worden om zo educatief te ondersteunen.
Dag 2: Begeleidingsproces
Tijdens dag 2 zal het begeleidingsproces worden besproken en uitgelegd. Aan bod komen aspecten als
invoegen, hulpvragen, doelen stellen en competenties. Een en ander wordt aangeleerd middels het katern van
de “Yucel-methode”.
Het gebruik van visueel materiaal zoals de poppetjes en de Yucel-methode is een belangrijke ondersteuning,
juist voor kinderen, lager opgeleiden of andere culturen. Dit zal middels presentatie en in rollenspelen
geoefend worden.
Dag 3: Gesprekstechnische vaardigheden
Op dag 3 worden gesprekstechnische vaardigheden geoefend voortvloeiend uit de theoretische stromingen
door middel van presentaties en rollenspelen.
Aan bod komen: de structuur van het gezin beïnvloeden, competenties versterken middels heretiketteren,
circulaire vragen stellen, narratieven gebruiken en opdrachten geven.
Dag 4: Vraaggericht werken
In de afronding van de opleiding zal vervolgens uitgebreid vraaggericht gewerkt worden. Ervaringen en/of
problemen worden gedeeld om samen te kijken hoe casuïstiek aangepakt kan worden. Belangrijke vraag
hierbij is: “Hoe kom je uit de probleemcirkel?” Dit vraaggestuurd onderwijs is bedoeld het geleerde te oefenen
en ook echt in de praktijk te brengen.