Deze cursus is verlopen
Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren
Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kortdurende behandeling volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de problemen kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Na de cursus kun je kinderen en jongeren snel en positief behandelen.
540
In aanvraag
Reguliere nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 540
Inclusief : digitale literatuur
Exclusief : boek (ongeveer € 50)
Beroepen
Cognitief gedragstherapeut
Accreditation in aanvraag
VGCt
Gedragstherapeut
Accreditation in aanvraag
VGCt
Jeugdzorgwerker
Accreditation in aanvraag
SKJ
Orthopedagoog-generalist
Accreditation in aanvraag
SKJ
Pedagoog
Accreditation in aanvraag
NVO, SKJ
Sprekers
Nathalie Haeck
Docent
Nathalie Haeck is GZ-Psycholoog en heeft veel ervaring opgebouwd binnen basis GGZ in Zeeland bij Emergis/Indigo en bij Mentaal Beter. Momenteel werkt zij als psycholoog met kinderen, jongeren en volwassenen in twee huisartsenpraktijken in Gent. Daarnaast is zij coördinator van de ELP Academie en werkt zij als praktijkassistent aan de Universiteit Gent, Vakgroep Ontwikkelings, Sociale en Persoonlijkheidspsychologie bij professor Braet. Zij heeft veel praktijkervaring met het kortdurend behandelmodel bij kinderen en jongeren, gaf incompany workshops over het PrOP-model bij diverse GGZ-instellingen in het land, en is co-auteur van de assertiviteitstrainingen op basis van het PrOP-model.
Omschrijving
In 2010 verscheen het stappenplan 'Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn bij kinderen en jongeren' (Debruyne, Haeck, Rijnders, Heene & Deveugele, 2010). Het model is generalistisch en richt zich op een brede problematiek bij kinderen en jongeren. Het gaat uit van een eenvoudige probleemsamenhang op basis van het PrOP-schema. PrOP staat voor Problemen, Omgeving en Persoonlijke stijl. Het model bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op inzicht in de problemen, omstandigheden en omgeving van het kind en zijn of haar persoonlijke stijl. Vervolgens ligt de nadruk op het veranderen van de persoonlijke aanpak (coping) via modeling, cognitieve technieken en probleemoplossende vaardigheden. In een laatste fase komt de terugvalpreventie aan bod. Het PrOP-stappenplan kent succes en wordt inmiddels zowel in Nederland als in Vlaanderen toegepast in de generalistische ggz. Een kleinschalig opgezet effectonderzoek gaf goede resultaten (Van der Stappen, 2012; Debruyne & Haeck, 2013). Het stappenplan is met het label ‘veelbelovend’ opgenomen in het boek Protocollaire behandeling voor kinderen en adolescenten met psychische klachten 2 (Braet & Bögels, 2013).
In 2016 is het stappenplan herwerkt met nieuwe inzichten vanuit theorie en praktijk onder de titel ‘Met PrOP los ik het op!’. Het is modulair opgebouwd met meer nadruk op de Positieve Psychologie en met oefeningen rondom versterken van de emotieregulatie. Door het stappenplan heen horen we de verhalen van Lotte en Jasper die heel herkenbaar zijn voor kinderen en jongeren. In deze tweedaagse cursus leer je dit stappenplan heel concreet toepassen in de praktijk aan de hand van illustraties, praktische oefeningen en casussen.