Beïnvloeding door de farmaceutische industrie

belanggeneesmiddelenstrategieënmarketingmedicijnenvoorbeeldenreactiestipsinformatiebeïnvloeden

In deze interactieve online scholing krijg je inzicht in belangen van de farmaceutische industrie. Je leert de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen.

21 nov. 2024
16:00 - 17:30
Gratis
1.5-2 Punten
Online
Nascholing
Webinar

Prijzen

Gratis
Opmerking :De module 'Beïnvloeding door de farmaceutische industrie' kunnen we kosteloos aanbieden in het kader van het IVM-project MedicijnBalans.

Datum en locatie

21 nov. 2024
16:00
17:30
Online
Vol
30 jan. 2025
16:00
17:30
Online
19 mrt. 2025
16:00
17:30
Online
15 mei 2025
16:00
17:30
Online

Beroepen

Apotheker
1.5 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
1.5 Punten
OA
Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1, NAPA

Competenties

Kennis en wetenschap 40 %
Communicatie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %

Sprekers

Menno van Woerkom

Adviseur IVM

Doelen

Na afloop van de nascholing:

ken je de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie
weet je hoe je informatie kunt doorlichten op belangenverstrengeling
weet je het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen
Omschrijving

Het IVM verzorgt deze interactieve online scholing over het belang van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie en beïnvloedingstrategieën van de farmaceutische industrie. In het college gaan we dieper in op vragen als wat zijn vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, hoe kun je informatie doorlichten op belangenverstrengeling en hoe kom je aan onafhankelijke informatie.


Overtuiging

We gaan kort in op incidenten die de regelgeving rond (nieuwe) medicijnen hebben beïnvloed en komen met veel voorbeelden over de inzet van marketing door de industrie aan de hand van de bekende overtuigingsstrategieën van Robert B. Cialdini.


Gekleurd

We gaan dieper in op een voorbeeld van beïnvloeding en op de reacties die dit in de maatschappij geeft. Ten slotte geven we tips over hoe te kijken naar gekleurde informatie over wetenschappelijk onderzoek.

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

info@ivm.nl
0888800400
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV