Gezins(systeem)behandeling bij autisme
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Titia Sluiter
Docent
Titia Sluiter (1964) werkt vanaf 1994 in de hulpverlening, zij heeft veel ervaring als behandelaar en volgde diverse opleidingen, ze is gestart met HBO Inrichtingswerk en Jeugd (de huidige SPH) en volgde daarna de voortgezette opleiding (VO) om toegelaten te worden bij de RINO psychotherapie (oude route) gedragstherapie en groepstherapie waar zij destijds ook 2 jaar leertherapie en supervisie volgde. Later volgde ze nog de theoretische route bij de universiteit van Maastricht gezondheidswetenschappen en een specifieke opleiding tot GGZ-Agoog (registratie plus via registerplein) . Van daaruit volgde ze diverse opleidingen als autismespecialist. (o.a. op post HBO en post academisch niveau). Ook volgde zij veel opleiding op het gebied van diagnostiek o.a. DSM 5, SCID, TAT en Neuropsychologisch onderzoek. Sinds 2006 is zij directeur bij een tweetal bedrijven op het gebied van psychiatrische behandeling en diagnostiek. Titia heeft vanaf 2008 veel ervaring in het geven van trainingen en workshops bij mensen die langdurig zijn vastgelopen in hun leven als gevolg van autisme en comorbide problematiek. Zij is geregistreerd systeemtherapeut NVRG ( i.o.) en geregistreerd autismespecialist bij IBvA en KRAS en werkt daarnaast nauw samen met Mehmet Yucel en de Yucelmethode bij mensen met ASS. In 2016 heeft zij het Autismespectrum centrum (SGGZ) opgericht en specialiseerde zij zich nog specifieker op het gebied van Autisme (o.a. De vervolgopleidingen via RINO bij Annelies Spek en Richard Vuijk). Sinds die tijd werkt zij dagelijks met gezinnen en systemen waarbij ASS een rol speelt. Titia volgde zelf de opleiding gezins(systeem) behandeling bij autisme bij Erik van der Kraats en is enthousiast over de plek van systeemtherapie binnen deze doelgroep waarbij kennis m.b.t. autisme op de voorgrond staat en zij gebruik kan maken van meer dan 20 jaar praktijkervaring.Soepelheid en afstemming horen niet van nature tot de bagage van mensen met autisme. Ook blijkt de omgeving, door tal van redenen, vaak niet goed op hen af te stemmen. De wisselwerking hiertussen zorgt voor disfunctionele regels en patronen die bij kunnen dragen aan onveilige hechting en/of leiden tot verdere stagnaties in de ontwikkeling, opvoeding en relatieproblemen. Naast autisme spelen vaak co-morbide problemen bij de cliënt met autisme een rol. Ook zijn er soms meer gezinsleden met autisme of andere (psychische) problemen. Dit kan de relationele dynamiek bemoeilijken en jou als hulpverlener voor extra uitdagingen plaatsen. Inzicht in de relationele context en systeemtherapie kunnen je helpen bij jouw behandeling van deze gezinnen.
Wat leer je?
Na afloop van deze cursus:
- kun je de diagnose autisme bij kinderen en/of volwassenen in de relationele context plaatsen
- beschik je over kennis van systeemtherapeutische technieken bij gezinnen met autisme en kun je die technieken toepassen