Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.
Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.
Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.
We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.
Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
Het in teamverband en individueel bespreekbaar maken van roddel en ander grensoverschrijdend gedrag
Tijdens het eerste dagdeel van deze workshop doe je kennis op in wat de uitingen, het ontstaan en de gevolgen kunnen zijn van ongewenst gedrag. Tevens wat de werknemers er zelf aan kunnen doen. Voordat de deelnemers hun eigen casus gaan voorbereiden zal eerst plenair, als voorbeeld de casus over ‘roddelen’ worden besproken. Tijdens de middagsessie kunnen enkele deelnemers hun eigen casus met ‘ongewenst gedrag’ in subgroepen voorbereiden en oefenen met een actrice volgens de Bode Methode®
Veel leidinggevenden vinden het erg lastig om de medewerkers aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag.
“Het zijn toch geen kleine kinderen” en “ik hoeft toch geen agentje te spelen” zijn veel gehoorde opmerkingen. Het antwoord is eenvoudig en vervelend, ja het zijn soms net kleine kinderen en ja, je zult in het uiterste geval je gezag moeten laten gelden en daar gaan wij je bij helpen middels stap 4 van de Bode Methode®.
Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.
Het voorkomen van grensoverschrijdend (pest) gedrag en het in teamverband en individueel bespreekbaar maken
Aan de hand van de casus ‘roddelen’ wordt pestgedrag plenair geanalyseerd en besproken en in subgroepen voorbereid om in praktijk te oefenen volgens de Bode Methode®.
Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.
Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.
Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.
We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.
Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
€ 395
Wij maken gebruik van cookies. Door op accepteren te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.