Verrassende interventies bij behandeling van trauma, depressie en angst
Wat doe je als je met cliënten op een dood punt in de behandeling belandt? Een interventie die ze iets laat zien of doen in plaats van alleen horen kan de oplossing zijn. Hoe dat werkt, leer je in deze cursus. Je ontdekt hoe je mensen op een andere manier kunt bereiken en een meer overtuigende leerervaring kunt aanbieden. Dat doe je door interventies visueel en tastbaar te maken, door ze te laten ervaren, te laten zien en te laten doen.
Prices
Date and Location
Professions
Skills
Speakers
Joany Spierings
Gz-psycholoog/psychotherapeut
Joany Spierings is Gz-psycholoog/psychotherapeut. Zij is werkzaam als teamleider Trauma binnen de afdeling Persoonlijkheidsstoornissen en Traumagerelateerde Stoornissen bij GGZ Oost Brabant. Zij is tevens is behandelcoördinator ambulante & deeltijd behandeling trauma. Joany is al meer dan 40 jaar werkzaam in de ggz en geeft daarnaast workshops en cursussen op het gebied van complex trauma en gecompliceerde rouw in vele landen binnen en buiten Europa.
Niet iedere behandeling verloopt zonder hindernissen: de cliënt is bijvoorbeeld sterk geremd, er is sprake van giftige zelfhaat, verlammende controlebehoefte of andere potentiële procesverstoorders. Standaardinterventies ‘pakken’ niet of niet voldoende. Een simpele, goedgerichte vraag of opmerking van de therapeut kan soms het proces over een dood punt heen tillen, maar heel vaak is een zwaarwegender interventie noodzakelijk: de cliënt laat zijn disfunctionele perspectief niet zomaar los! Hier kan een interventie die de cliënt iets laat zien of iets laat doen een oplossing zijn. Beelden spreken immers luider dan woorden; visuele of tastbare informatie is overtuigender dan uitsluitend verbale informatie.
Dag 1:
- introductie en theoretische fundering
- impact van verbale informatie vs. visuele en experiëntiële informatie: zelf ervaren
- het continuüm van woorden naar daden
- presentatie van scala aan elementen die toegevoegd kunnen worden om interventies te versterken
Dag 2:
- ontdekken, activeren en ontwikkelen van uw eigen creativiteit in het ontwerpen van interventies
- onderzoeken van blokkerende factoren
- specifieke strategieën en interventies
- bespreken diverse behandeltechnieken, mogelijkheid om eigen casusmateriaal in te brengen
Wat kun je verwachten?
Tijdens deze cursus worden vele toepassingen van visuele technieken getoond en worden er experiëntiële oefeningen gedaan in tweetallen.
Wat leer je?
Een Chinees gezegde over leren luidt: ‘Horen is vergeten, zien is begrijpen, doen is kunnen.’ In deze workshop leer je:
- hoe je verbale interventies (horen) kunt vertalen in beeldtaal (zien) en symbolisch handelen (doen), waarmee jouw interventies een meerwaarde krijgen.
- systematisch vertalen van woord naar metafoor, naar beeld, naar object
- hoe je cliënten op een andere manier kunt bereiken en een meer overtuigende leerervaring kunt aanbieden door interventies visueel en tastbaar te maken, de cliënt te laten ervaren, te laten zien en doen.