Solk en somatoforme stoornissen
Machteloosheid en ergernis wisselen elkaar vaak af als reactie op mensen met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Werk jij als arts, arboprofessional of re-integratiebegeleider en wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding? Volg dan deze module.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Kristel Weerdesteijn
verzekeringsarts bij UWV en nauw betrokken bij het gebied van SOLK als promovenda bij het KCVG
Astrid te Koppele
GZ-psycholoog, ‘Working solutions’
Doelen
Na afloop van deze eendaagse module:
De richtlijn, de diagnostiek en de behandeling
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in het kader van zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder zware somatisatieklachten. Dat zijn vage klachten, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen, die onvoldoende verklaard worden door een somatische aandoening. Deze problematiek wordt aangeduid als somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en kan gepaard gaan met veel beperkingen. Veel bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals hebben ermee te maken.
In de literatuur wordt beschreven dat machteloosheid en ergernis de meest voorkomende reacties zijn van professionals op mensen met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?
Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk en die van de jeugdgezondheid : actief, systematisch of proces- dan wel tijdscontingent. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:
- Wat houdt de CBO-richtlijn precies in?
- Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
- Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden beoordeeld?
- Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met SOLK?
- Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?
Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.