ICT-Ladder voor de huisartsenpraktijk

ICThuisartsenpraktijkDigitalisering

Waar op de ladder staat u met uw praktijk wat ICT en digitalisering betreft? Wilt u meer inzicht hierin en wilt u weten welke vervolgstappen u het beste kunt nemen om uw praktijk verder te digitaliseren? Neem dan deel aan deze nascholing.

23 sep. 2024
16:00 - 20:00
499
4 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 499
Kortingen
€ 499
Alleen voor leden
€ 250
voor aios

Datum en locatie

23 sep. 2024
16:00
20:00
Stationsweg 91, 3621LK, Breukelen

Beroepen

Apothekersassistent
4 Punten
KABIZ
Arts voor verstandelijk gehandicapten
4 Punten
ABC1
Contactlens specialist
4 Punten
KABIZ
Doktersassistent
4 Punten
KABIZ
Farmaceutisch Consulent
4 Punten
KABIZ

Sprekers

Bart van Pinxteren

Huisarts en CMIO
Bart van Pinxteren werkt sinds 2001 als huisarts in een groepspraktijk in Utrecht en als CMIO voor Huisartsen Utrecht Stad. Tijdens een sabbatical in Los Angeles (2012) leerde hij websites bouwen en werd hij gegrepen door e-health. Met adviesbureau SpinDok heeft hij de ICT-ladder ontwikkeld, die beschrijft en visualiseert hoe ICT in de huisartspraktijk op een hoger plan gebracht kan worden. Zijn hang naar innovatie overstijgt inmiddels de ICT en strekt zich uit van de herinrichting van zijn spreekkamer (zonder bureau), tot het ontwikkelen en implementeren van een zorgprogramma dat huisartsen faciliteert bij de aanpak van slaapproblemen (Slaapstraat).

Rube van Poelgeest

Ontwikkelaar ICT-ladder en CIO
Rube van Poelgeest is na zijn studie aan de TU Delft en de Medische Faculteit Rotterdam zijn loopbaan begonnen in het UMCU. Geïntrigeerd door de mogelijkheden van informatietechnologie heeft hij na zeven jaar bewust de oversteek naar het bedrijfsleven gemaakt en als CIO gewerkt bij diverse bedrijven zoals Organon, Univé, AXA, Fortis en PGGM. Zijn laatste opdrachten betreffen de zorgsector, waar ICT een steeds belangrijker rol speelt. Hij heeft samen met twee huisartsen en de LHV-MN de ICT-Ladder voor huisartsen ontwikkeld.

Doelen

Het belang van het concept van de ICT-Ladder te plaatsen in de beleidsontwikkeling van huisartsenpraktijk.
De ICT-ladder zelfstandig in te vullen.
De uitkomst te interpreteren.
Op basis van de uitkomst beleid te formuleren aan de hand van verbeterplannen.
Omschrijving

ICT-ladder

De ICT-Ladder is een instrument dat de aanwezigheid en het gebruik van ICThulpmiddelen in de huisartsenpraktijk meet. Op het hoogste niveau is niet alleen het patiëntendossier volledig gecodeerd beschikbaar, voor zowel de patiënt als de zorgverleners, maar wordt ook gebruik gemaakt van beslissings- en procesondersteuning. De gegevensuitwisseling met andere zorgverleners is volledig digitaal, de praktijk heeft een digitaal portaal en er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde ‘analytics’ om de kwaliteit van de geleverde zorg actief te bewaken. De patiënt maakt gebruik van devices zoals smartwatch, digitale weegschaal en bloeddrukmeter, in combinatie met algoritmes die alerts en tips geven. Slimme vragenlijsten worden zo nodig gevolgd door een teleconsult met de zorgprofessional. Met behulp van de ICT-ladder kunt u uw praktijk verder digitaliseren, de vervolgstappen hierin zelf bepalen en de veranderingen volgen.


Doel ICT-ladder

De bedoeling van het model is niet alleen om u als huisarts uit te dagen op niveau 5 (de hoogste trede) te komen, maar ook om aan te geven in welke volgorde u dat het beste kunt doen. Wat gemakkelijk en relatief goedkoop te implementeren is, met maximale opbrengst, moet eerst. Patiëntveiligheid is de leidraad in het model. Het model biedt de mogelijkheid om de eigen praktijk te vergelijken met andere praktijken. Gebruikers kunnen, indien gewenst, met elkaar in gesprek gaan over ervaringen, kosten en valkuilen. Beroepsorganisaties en zorggroepen kunnen aan de hand van de rapportages gericht scholing of ondersteuning inzetten. Het model is in nauwe samenwerking met de LHV Kring Midden Nederland ontwikkeld.


Inhoud

Tijdens de workshop brengt u eerst de mate van digitalisering van uw eigen praktijk in kaart. Vervolgens leert u prioritering aan te brengen met behulp van het online praktijk-dashboard en een keuze te maken uit de verschillende groeiplannen.

Programma

Ongeveer 2 weken voor aanvang van de fysieke bijeenkomst ontvangt u een link naar de online vragenlijst van de ICT-Ladder. Door het beantwoorden van de vragen maakt u, op een door uzelf gekozen tijdstip, een inventarisatie van de huidige ICT-omgeving van uw eigen praktijk. Tijdens de fysiek bijeenkomst worden de resultaten besproken en geanalyseerd. Aan bod komen mogelijke oplossingsrichtingen, waarbij een Dashboard met grafieken en prioritering als leidraad wordt gebruikt. Samen met de andere deelnemers bespreekt u de materie, oplossingrichtingen en leert u van elkaar. 

Bijzonderheden

De nascholing richt zich op huisartsen die binnen hun praktijk verantwoordelijk zijn voor het ICT-beleid. Uitgangspunt is dat de deelnemers onderschrijven dat digitalisering kan zorgen voor betere zorgverlening aan de patiënten van de huisartsenpraktijk. Een veilige en efficiënte opslag, overdracht en deling van zorginformatie vormen hierin een integraal onderdeel.

Deze nascholing is onderdeel van het vaste programma en kan daarnaast op aanvraag op een door u gewenste locatie worden gegeven. U bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal 6 en maximaal 10 praktijken. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.

Het genoemde nascholingsbedrag (€ 495,- voor leden) geldt voor 2 personen uit één praktijk. 

 

Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL