Deze cursus is verlopen

Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended)!

cognitieve gedragstherapiegedragstherapieverminderen gedragsproblemenCGT

In deze blended CGT cursus leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen, jeugdigen en volwassenen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies.

1st Feb 2024
09:30 - 16:30
2695
100 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2695

Datum en locatie

01 Feb 2024
09:30
30 May 2024
16:30
Aristo meeting center Amsterdam Amsterdam Teleportboulevard, 100

Beroepen

Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
100 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
100 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist algemene gezondheidszorg
100 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist chronische zorg bij som. aandoeningen
100 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist geestelijke gezondheidszorg
100 Punten
V&VN

Sprekers

Wim Voorwalt

Docent
Wim Voorwalt is GZ-psycholoog, cognitief-gedragstherapeut en supervisor bij de VGCt. Hij was aanvankelijk vele jaren werkzaam bij verschillende Riaggs voor kinderen en jongeren heeft inmiddels ruim 15 jaar een eigen praktijk. Daarnaast was hij verbonden aan de Raad voor de Kinderbescherming. In de basis-GGZ ziet Wim kinderen, jongeren en jong-volwassenen met uiteenlopende problematiek zoals onder andere Angst, Depressie, Gedragsproblemen, ADHD en ASS alsook opvoedingsproblemen. Wim had enkele jaren zitting in een regionaal Autisme-team en organiseerde vele jaren bijeenkomsten voor ouders met kinderen met Autisme.

Doelen

Na afloop van de basiscursus:

kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Omschrijving

Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Deze blended cursus beslaat 11 cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 11 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.

De blended cursus verschilt van de niet-blended basiscursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren. 

In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen (blended) leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten. 

In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE