Training Cognitieve evaluatie bij scootmobielrijden

scootmobielcognitiefcognitieve achteruitgang

In deze scholing wordt een verdieping gemaakt op de cognitieve evaluatie bij het scootmobielrijden. Het geeft de ergotherapeut handvatten om te kunnen inschatten of de cliënt aan de basisvoorwaarden van scootmobielrijden voldoet.

16 mei 2025
09:00 - 17:00
345 - 420
6.5 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Variabel € 345 - 420
Opmerking :345,- leden 420,- niet leden

Datum en locatie

16 mei 2025
09:00
17:00
Orteliuslaan 750, 3528BB, Utrecht
07 nov. 2025
09:00
17:00
Orteliuslaan 750, 3528BB, Utrecht
2

Beroepen

Ergotherapeut
6.5 Punten
EN

Sprekers

Heidi Lemmens

Docent
Heidi is ergotherapeut, revalidatie- en geriatrisch therapeut en letselschade-adviseur en praktijkhouder van Ergo Sum. Ze heeft meer dan 25 jaar klinische ervaring in de gezondheidssector en is gespecialiseerd in de behandeling van lichamelijke en cognitieve letsels. De cognitieve know-how komt vaak van toepassing bij de adviezen binnen de Letselschadedossiers. Heidi is lid van Ergotherapie Vlaanderen/Nederland en voorzitter van de regionale ergo-kring Vlaams-Brabant.

Doelen

Als ergotherapeut:

Krijg je meer grip op de vraag of een scootmobiel kan worden ingezet of behouden kan blijven.
Leer je in te schatten of het cognitief functioneren van de cliënt voldoende is voor het rijden met de scootmobiel in de eigen leefomgeving en in relatie met de wensen van de cliënt
Kun je de rijlessen gradueel opbouwen, met de juiste instructies voor de cliënt
Omschrijving

Veilig rijden met een scootmobiel omvat vele skills. Naast de motorische vaardigheden moet de cliënt voldoende cognitieve mogelijkheden hebben om zich veilig met een scootmobiel te kunnen verplaatsen. Cognitieve problemen kunnen op verschillende gebieden optreden:

  • Kan de cliënt zijn aandacht lang genoeg houden op de verkeerssituatie?
  • Slaagt de cliënt erin zich alle functies van de scootmobiel eigen te maken en ondertussen de route te onthouden?
  • Kan de cliënt zowel in een rustige als drukke omgeving rijden? Is de cliënt vaardig om veilig een druk kruispunt over te steken?
  • Heeft de cliënt inzicht in zijn mogelijkheden en beperkingen?

De eigen leefomgeving is per individu anders, waardoor niet enkel het cognitief vermogen van de cliënt bepalend is. Steeds opnieuw moet de cognitieve evaluatie gebeuren in relatie met de wensen, behoeften en de omgeving.

Waarom deze cursus

Vaak krijgt de ergotherapeut een verwijzing met het verzoek te inventariseren of het veilig genoeg is om een scootmobiel in te zetten of te behouden. De hulpvraag kan verschillende categorieën omvatten:

  • Het al dan niet inzetten van een scootmobiel.
  • Herbeoordeling van gebruik en veiligheid van de reeds ingezette scootmobiel.
  • Zelfstandige verkeersdeelname: de ergotherapeut checkt of de cliënt op basis van cognitie veilig kan deelnemen aan het verkeer.

Tal van afwegingen moeten worden gemaakt om hierop een gefundeerd antwoord te geven.

Vereniging Ergotherapie Nederland

en@ergotherapie.nl
0302628356
750, Orteliuslaan, Utrecht, 3528BB