Basiscompetenties Motiverende gespreksvoering
In deze 2-daagse cursus staat de vraag centraal hoe je cliënten kunt coachen bij het bereiken van veranderingen in hun leven. Motiverende gespreksvoering respecteert en versterkt de eigen regie van de cliënt. Deze gewaardeerde gespreksstijl versterkt het zelfmanagement van de cliënt.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Debby Rijnbeek
Docent
Debby Rijnbeek heeft meer dan 20 jaar ervaring als ergotherapeut in de behandeling van mensen met chronische pijn- en vermoeidheidsklachten, ALK (Aanhoudende Lichamelijke Klachten) en mensen met pijn- en/of vermoeidheidsklachten bij kanker, hersenletsel, neurologische aandoeningen en psychische problematiek. Ze heeft in de revalidatie gewerkt en sinds 2010 werkt ze in de eerste lijn vanuit haar eigen praktijk in Rozendaal. Daarnaast coacht ze, op holistische wijze, werknemers met stressklachten (met name zorgverleners) naar herstel van balans en meer energie. Ze heeft veel ervaring met ACT, Motivational Interviewing en oplossingsgerichte gespreksvoering. Debby is gefascineerd door hoe veranderprocessen vorm krijgen bij cliënten en streeft naar een steeds effectievere manier van begeleiding hierin. Daarbij houdt ze van een nuchtere, praktische aanpak met een beetje humor op z’n tijd.
Doelen
Als ergotherapeut leer je tijdens deze cursus:
Na een korte inleiding over motiverende gespreksvoering oefenen we samen met casuïstiek uit de ergotherapiepraktijk. In de weken tussen de 2 cursusdagen ga je aspecten uitproberen in de praktijk. Tijdens de tweede cursusdag staan die ervaringen centraal. Wat werkt voor jou? Waar ervaar je knelpunten? We bespreken de ervaringen en oefenen aan de hand van casuïstiek van cursisten.
Waarom deze cursus
Tijdens de cursus werk je aan casuïstiek uit je eigen praktijk. Je verwerft vaardigheden die direct in jouw praktijk toepasbaar zijn. Motiverende gespreksvoering is een (evidence based) benadering die je helpt om de cliënten waarbij veranderen niet vanzelf gaat, nog beter te begeleiden.