Triage - Ins & outs

Triage in de huisartsenpraktijk is een must
triagetriagegesprekkenvaardigheidjuiste zorgjuiste hulpverlener

Het doel van een goed triagegesprek is zorgen dat de patiënt op het juiste moment (urgentie) de juiste zorg krijgt van de juiste hulpverlener.

22 mei 2025
13:30 - 16:30
549
10 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 549

Datum en locatie

22 mei 2025
13:30
19 jun. 2025
16:30
Raadhuisstraat 25, 7001EX, Doetinchem

Beroepen

Doktersassistent
10 Punten
CADD
Triagist
10 Punten
CADD

Doelen

Het verschil tussen urgentiegericht denken en diagnostisch denken benoemen
De drie fases in het triagegesprek uitleggen
De eerste fase van het triagegesprek toepassen
Een open oriëntatie herkennen en toepassen in de 1ste fase
Het belang van een open oriëntatie uitleggen
Op basis van de open oriëntatie een toestandsbeeld vormen
De 1ste en 2de fase van het triagegesprek toepassen
Op de juiste wijze de NHG-triagewijzer inzetten en gebruiken
De verschillende gesprekstechnieken toepassen, o.a. open en gesloten vragen stellen, regie in het gesprek nemen, aansluiten bij de patiënt
Op basis van de inzet van de NHG-triagewijzer de juiste urgentie bepalen en een vervolgactie inzetten
De reden van overleg en vraagstelling duidelijk maken aan de huisarts
De 1ste, 2de en 3de fase van het triagegesprek toepassen
Vervolgacties bij de urgentie inzetten
De verschillenden soorten adviezen uitleggen en toepassen
Het vangnet op een begrijpelijke wijze aan de patiënt uitleggen
Toetsen of de patiënt akkoord gaat met/ begrepen heeft welke vervolgactie ingezet wordt en weet ermee om te gaan wanneer dit niet het geval is
Op een patiëntvriendelijke wijze het gesprek afronden
Eigen valkuilen in lastige situaties herkennen, benoemen en hier professioneel mee omgaan
Omschrijving

Door de toenemende patiëntenstroom binnen de huisartsenpraktijk is vaardigheid in het voeren van triagegesprekken een absolute must geworden voor de doktersassistent van vandaag. Het doel van een goed triagegesprek is zorgen dat de patiënt op het juiste moment (urgentie) de juiste zorg krijgt van de juiste hulpverlener. Tijdens deze scholing leer je dit doel in je gesprekken zo goed mogelijk te borgen.


Het triagegesprek bestaat uit drie fases. Deze scholing is eveneens opgebouwd uit drie bijeenkomsten, waarbij steeds een volgende fase van het triagegesprek aan de inhoud wordt toegevoegd, met behulp van de NHG-triagewijzer.


Tijdens de bijeenkomsten zal gebruik worden gemaakt van de eigen ervaring van cursisten, de inzet van een telefonische-acteur en casuïstiek.

Leerpunt KOEL

secretariaat@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX