CRA: een transdiagnostische behandeling bij verslaving

Transdiagnostisch behandelenverslavingCRAFTCRACommunity Reinforcement Approach
De CRA training is een inleidende workshop gericht op het vergroten van de wetenschappelijke kennis en praktische vaardigheden van de deelnemers om op een gedragsmatige wijze patiëntenzorg te kunnen leveren aan de hand van het operante leertheoretische paradigma, waarop CRA is gebaseerd.
09:00 - 16:30
650
12-16 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 650
Inclusief : lunch

Datum en locatie

03 nov. 2025
09:00
16:30
Oude Oeverstraat 120, 6811JZ, Arnhem

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
27 Nov 2024
26 Nov 2025
16 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
27 Nov 2024
26 Nov 2025
16 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
27 Nov 2024
26 Nov 2025
16 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
27 Nov 2024
26 Nov 2025
16 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
27 Nov 2024
26 Nov 2025
16 Punten
Registerpl

Competenties

Samenwerken30 %
Communicatie50 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %

Sprekers

Hendrik Roozen

GZ-psycholoog

Doelen

Deelname aan de training heeft als doelstelling om:

het operante theoretisch raamwerk te begrijpen waarop CRA is gebaseerd en de historische achtergronden te illustreren;
kennis te verwerven over ‘evidence based’ interventies;
neurobiologische achtergronden inzichtelijk te maken;
CRA werkwijze te begrijpen (gerichtheid op bekrachtigers van de patiënt);
CRA vaardigheidstrainingen te oefenen in de vorm van rollenspelen;
rol van middelengebruik en prosociale gedragingen systematisch uit te vragen en te oefenen aan de hand van functieanalyses;
kennisniveau te vergroten inzake interventiemogelijkheden bij de partner-relatie/ouder-kind relatie en sociale netwerk modificatie.
Omschrijving

Community Reinforcement Approach (CRA) richt zich op mensen met stoornissen in het gebruik van middelen. Daarnaast wordt de interventie toegepast voor individuen die naast problemen op het gebied van middelengebruik kampen met somatische, psychiatrische of andersoortige (e.g. forensische) problemen. Alhoewel er een indruk lijkt te bestaan dat CRA alleen geschikt is voor ernstige verslaafden en dubbele diagnose patiënten, is dit niet een weerspiegeling van de werkelijkheid en is de CRA aanpak evenwel succesvol voor andersoortige cliëntpopulaties, zoals patiënten die deelnemen aan een ambulante alcohol ontgifting (Dijkstra & Roozen, 2012), reguliere ambulante cliënten (Roozen et al., 2013), en forensische patiënt populaties (Dijkstra, DeFuentes-Merillas, Blaauw, & Roozen, 2012). Naast CRA is er een adolescenten variant ontwikkeld (A-CRA) en is er een aanpak die zich richt op de familie (CRAFT). Al deze interventies hebben dezelfde theoretische onderbouwing gebaseerd op het operant model en combinaties tussen deze drie interventievormen zijn goed denkbaar en worden in Nederland ook als zodanig toegepast.


De CRA training is een inleidende workshop gericht op het vergroten van de wetenschappelijke kennis en praktische vaardigheden van de deelnemers om op een gedragsmatige wijze patiëntenzorg te kunnen leveren aan de hand van het operante leertheoretische paradigma, waarop CRA is gebaseerd.


Daarnaast worden alle relevante interventies zoals die binnen CRA worden toegepast gedetailleerd besproken en (deels) geoefend aan de hand van vignetten.

Cure & Care Development

curecare@curecare.nl
0263684411
120, Oude Oeverstraat, Arnhem, 6811JZ

Gerelateerde cursussen

RINO Amsterdam

Incompany
9
wanneer psychiatrie en verslaving speelt
De cursus is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in de chronische psychiatrie of de verslavingszorg, die te maken hebben met cliënten met psychiatrische in combinatie met verslavingsproblemen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
4-5
In dit leertraject ontdek je de wereld van verslavingen en leer je meer over verschillende middelen en de effecten hiervan.
Gratis
27 May
May
10:00
€ 740

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
15-17
In deze blended cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.
€ 740

AccreDidact BV

E-learning
4
Het omgaan met (potentieel) geneesmiddelenmisbruik en verslaving is een van de meest genoemde ethische dilemma’s door openbaar apothekers. Patiënten bij wie (het vermoeden van) geneesmiddelenmisbruik of geneesmiddelenverslaving bestond, verzochten de apotheker te snel om een herhaling van deze geneesmiddelen. Het betrof hier meestal opioïden of benzodiazepinen. Apothekers worstelen met het mogelijk in stand houden van verslavingsgedrag aan de ene kant en de wens om het vertrouwen van de patiënt te behouden en zijn pijn of angst te verlichten.
€ 56.35

AccreDidact BV

E-learning
3
Twee op de tien zwangere vrouwen hebben een psychiatrische aandoening zoals een depressie, een angststoornis, een bipolaire stoornis, een psychotische stoornis, PTSS of verslaving. Begeleiding en behandeling van deze vrouwen is soms lastig en vraagt om een specifieke werkwijze, waarbij ook de ontwikkeling van het kind een belangrijk aandachtspunt is. Vooral in de perinatale periode is er een verhoogd risico op psychiatrische stoornissen. Gezien de gevolgen daarvan voor moeder en pasgeborene, is het van belang in een zo vroeg mogelijk stadium van zwangerschapswens of zwangerschap het risico op perinatale psychiatrische problemen te identificeren en adviezen te geven over de hantering en de begeleiding ervan.
€ 87.55

GGZ Ecademy

E-learning
4
Dit leertraject richt zich op professionals die te maken hebben met cliënten met een LVB en problematisch middelengebruik. Wat zijn belangrijke implicaties voor de behandeling en hoe kan je samen met andere ketenpartners zorgen voor een goede behandeling?
Gratis
09 Sep
Sep
13:00
€ 285

PAOFarmacie

Classroom
3.5
In deze cursus wordt het horizontale proces behandeld van primaire (minder/korter voorschriften) en secundaire (handelen als er problemen zijn) preventie bij opioïde afhankelijkheid. Aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen wordt het probleem inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. Op basis van eerdere ervaringen wordt een handreiking gedaan in hoe een succesvol opioïde-reductie programma uitgerold wordt. Tevens is er de mogelijkheid om casuïstiek in te brengen voor praktische vragen.
€ 285

GGZ Ecademy

E-learning
1
De 5-stappenmethode richt zich op het reduceren van stress bij naasten van mensen met een verslavingsprobleem. Na een introductie op de methode ga je in twee casussen aan de slag met de 5 stappen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
1-4
Dit is een toevoeging op het bestaande leertraject Autismespectrumstoornis. Deze toevoeging richt zich specifiek op ASS in de verslavingszorg.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Het aantal ouderen in de verslavingszorg neemt sinds twee decennia gestaag toe: er zijn steeds meer ouderen en de ouderen van nu gebruiken meer middelen. Ouderen zijn kwetsbaar voor de gevolgen van verslaving vanwege een veranderde farmacokinetiek en farmacodynamiek. Ouderen gebruiken vaak meerdere geneesmiddelen naast elkaar en tevens is er bij deze populatie dikwijls sprake van comorbiditeit. Daarbij komt dat de symptomen van problematisch middelengebruik vaak moeilijk te onderscheiden zijn van normale verouderingskenmerken. Mede hierdoor wordt verslaving bij ouderen regelmatig ondergerapporteerd en ondergediagnosticeerd.
Op aanvraag