PoZoB | Meer tijd voor de patiënt
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Elly Vogelzang
Huisarts Eindhoven
Programma
Beschrijving
Scholings/inspiratiebijeenkomsten Meer Tijd voor de Patiënt
In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend door partijen uit zorg, ondersteuning en welzijn. Zij
onderzochten hoe ze goede, toegankelijke en betaalbare zorg kunnen blijven leveren nu de zorg blijkt vast te lopen. Samen
werken deze partijen toe naar passende zorg en ondersteuning, samen met de patiënt, op de juiste plek en met de nadruk op
gezondheid.
In het IZA is voor de huisartsenzorg concreet gemaakt dat Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) in vier jaar tijd beschikbaar
moet komen voor alle 17 miljoen Nederlanders om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken. Dat houdt in dat de
gemiddelde consulttijd naar 15 minuten wordt gebracht. Nu wordt nog door veel praktijken gewerkt met een gemiddelde van
10 minuten.
Een leidraad en financiering geeft huisartspraktijken de mogelijkheid om hun zorg anders te organiseren en zo meer tijd te
creëren.
In deze leidraad is de opdracht geformuleerd die zowel huisartspraktijken als de zorggroepen hebben als zij deelnemen aan
MTVP. Van de zorggroep wordt verwacht dat zij een leeromgeving organiseren voor de huisartsen waarin zij worden
geïnspireerd en ervaringen onderling kunnen delen. Zo organiseert PoZoB elk half jaar een serie van 7 of 8
leerbijeenkomsten. Van huisartsen wordt verwacht dat zij minimaal 1 sessie per jaar bijwonen. Meerdere sessies bijwonen is
facultatief.
De 8 leerbijeenkomsten
Volgens de leidraad MTVP heeft PoZoB samen met de huisartsen een regioplan opgesteld waarin een groot aantal
interventies zijn opgenomen die leiden tot meer tijd voor de patiënt of die gaan over gespreksvoering tijdens het verlengde
consult. (Bijlage: Interventies zoals opgenomen in het regioplan MTVP-pdf) Deze interventies zijn ten bate van efficiënte scholing gebundeld tot 8 thema’s:
1 - Flexibele consultduur & Anders triëren
2 - Taakherschikking & Uitbreiding personele capaciteit
3 - 3Gesprekken en MDO
4 - Digitalisering (beeldbellen/e-mailen/chatcontact etc.)
5 - Administratielast verlagen door Lean werken
6 - Implementeren van eHealth platform: Evie/Minddistrict
7 - Goede gesprek & Veelgebruikers
8 - Samenwerken met het sociaal domein
Leerdoelen voor alle inspiratiesessies:
- De huisarts en praktijkmanagers krijgen inzicht in interventies die hen helpen om meer rust en ruimte te creëren in de praktijk zodat zij meer tijd kunnen vrij maken om de juiste zorg te leveren aan patiënten die dat nodig hebben.
- Zij weten waar ze bij PoZoB informatie kunnen halen handreikingen kunnen vinden en welke scholingen er mogelijk zijn.
- Zij leren van experts en van goede voorbeelden van collega’s die hierin al stappen hebben gemaakt.
- Zij zijn zich bewust van de voordelen die deze interventies opleveren en zij enthousiast geraakt om deze interventies te implementeren of deze implementatie te versnellen.
- Zij kunnen hiermee het team binnen de praktijk inspireren en processen reorganiseren.
Voor specifieke leerdoelen per onderwerp is sepearaat een bijlage toegevoegd
Presentie
Als u als professional deze scholing gevolgd heeft dan wordt de presentie ingegeven door de scholingsaanbieder.
Soort scholingsactiviteit
Workshop
Leerdoelen
LEERDOELEN PER ONDERWERP
1 - Flexibele consultduur & Anders triëren
• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de voordelen zijn een flexibele consultduur voor zowel de patiënt als de zorgverleners
• Weten welke taken binnen het team daarvoor aangepast kunnen worden en hoe de processen anders in te richten.
• Zien dat goede triage bijdraagt aan ‘de juiste patiënt bij de juiste zorgverlener’ en de huisarts ontlast.
• Zijn gemotiveerd om assistenten te laten trainen op goede triage.
• Weten wat digitale middelen kunnen bijdragen aan flexibele consulten, denk aan e-consulten en telefonisch spreekuur, en zijn gemotiveerd om dit breder in te zetten.
2 - Taakherschikking & Uitbreiding personele capaciteit
• Huisartsen en praktijkmanagers weten hoe taakverdeling, uitbreiding van capaciteit of toevoeging van nieuwe functies kan bijdragen aan meer efficiënte zorgverlening.
• Zij weten welke taken en rollen anders belegd kunnen worden binnen het team en wat daarvan de voordelen zijn
• Zijn gemotiveerd om in de eigen praktijk verantwoordelijkheden en taken onder de loep te nemen en te reorganiseren.
3 - 3-Gesprekken en MDO
• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de voordelen zijn om een gesprek met de patiënt te voeren in het bijzijn van meerdere zorgverleners
• Weten dat dit helpt om meer oplossingsgericht te werken
• Zij weten hoe dit te organiseren en zijn gemotiveerd om dit toe te passen
• De huisarts weet hoe dit gesprek te leiden
4 - Digitalisering (beeldbellen/e-mailen/chatcontact etc.)
• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat digitalisering van processen kan opleveren aan rust en ruimte in de praktijk en hoe dit bijdraagt aan meer zelfmanagement van de patiënt.
• Zij zijn geïnspireerd om nieuwe digitale middelen toe te passen of om bestaande middelen effectiever in te zetten
• Zij zijn gemotiveerd om processen in de praktijk anders in te richten.
5 - Administratielast verlagen door Lean werken
• Huisartsen en praktijkmanagers zijn zich bewust van verspillingen in hun huidige praktijkprocessen
• Zien mogelijkheden om processen nog efficiënter in te richten
• Zijn geïnspireerd om meerdere processen onder de loep te nemen dan ze nu al doen en deze te verbeteren
6 - Implementeren van eHealth platform: Evie/Minddistrict
• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de meerwaarde is van de inzet van Minddistrict
• Weten welke patiënten gebaat zijn bij deze inzet
• Weten hoe het zorgproces met inzet van Minddistrict verloopt
• Zijn gemotiveerd om Minddistrict meer in te zetten
7 - Goede gesprek / Veelgebruikers
• Huisartsen kennen de voordelen van het voeren van het ‘goede gesprek’
• Zijn gemotiveerd om vaker het ‘goede gesprek’ in te zetten
• Zien de meerwaarde van het in kaart brengen van ‘veelgebruikers’
• Zijn gemotiveerd om dit te doen en hiervoor een specifiek zorgproces in te richten
8 - Samenwerken met het sociaal domein
• Huisartsen en praktijkmanagers zien de voordelen van het intensiveren van de samenwerking met het netwerk: zowel met het sociaal domein als met de ziekenhuizen
• Weten welke middelen er zijn om laagdrempelig en eventueel digitaal contact te leggen met partners in dat netwerk
• Weten welke mogelijkheden zijn om verwijzing naar het sociaal domein efficiënter en effectiever te laten verlopen
• Zijn gemotiveerd om dit zelf en met collega huisartsen in de regio op te pakken en hierover afspraken te maken met regionale partners
Leermiddelen over de thema’s
PoZoB ontwikkelde een leeromgeving met handreikingen met daarin kennis, informatie, tips en aansprekende voorbeelden. Op alle sommige thema’s deden we dat samen met andere zorggroepen. Dit is voorhuisartsen te vinden op deze kennisbank. Specifieke en aanvullende PoZoB informatie staat op ons intranet PoZoBnet.
Toetsing op leerdoelen
Toetsing op leerdoelen vindt plaats door meten en monitoren. Zowel landelijk als op zorggroep niveau worden de effecten van de ingezette interventies op praktijkniveau in kaart gebracht.
Landelijk wordt gemeten:
• Afname van het aantal consulten per patiënt
• Afname of gelijkblijvende wachttijd voor toegang tot de huisarts
• Afname van het aantal verwijzingen, niet geprotocolleerde diagnostiekaanvragen en medicatievoorschriften
• Werkplezier van de zorgverlener
Door PoZoB wordt gemeten:
• Werkplezier van de praktijkondersteuner
• Verbetering van de patiënttevredenheid
• Intensiever samenwerking met het netwerk
PoZoB zet daarvoor diverse meetinstrumenten in, zoals vragenlijsten. Ook gebruiken we data die vanuit het huisartseninformatiesysteem wordt gegenereerd en samenkomt in een kwaliteitsmonitor.
Voor, tijdens of na de sessies zullen we (afhankelijk van het type onderwerp) opvragen hoe de praktijk zich ontwikkelt in het uitvoeren van de betreffende interventie.
Docenten
Voor het traject MTVP is een klankbordgroep van huisartsen actief. Zij denken en werken mee aan de organisatie van alle activiteiten die nodig zijn om te voldoen aan de afspraken die PoZoB en haar huisartsen hebben gemaakt. Samen met deze huisartsen is de opzet en invulling van deze sessies ontwikkeld.
Elly Vogelzang, huisarts Eindhoven
Peter Meulesteen , huisarts Eindhoven
Paul Schrijver, huisarts Veldhoven
Sandra van der Schans, praktijkmanager Helmond
Jenny Mulder en Kristel Peulen, huisartsen Best
Henri Hegge , huisarts Bergeijk
Caspar van Sambeek, huisarts Waalre
Hans Rutten, kaderarts GGZ en stafarts PoZoB
Cecile Hoeks, huisarts Veldhoven
Peter van Bommel, huisarts Vessem
Yon Dhooge, huisarts Liessel
Remon Hendriksen, huisarts Best
Ad de Boer, huisarts Valkenswaard
Sanne Steffens, huisarts Eindhoven
Frank de Ruijter, huisarts Eindhoven