PoZoB | Meer tijd voor de patiënt

Scholings/inspiratiebijeenkomsten Meer Tijd voor de Patiënt
patientzorgconsultduur
In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend door partijen uit zorg, ondersteuning en welzijn. Zij onderzochten hoe ze goede, toegankelijke en betaalbare zorg kunnen blijven leveren nu de zorg blijkt vast te lopen. Samen werken deze partijen toe naar passende zorg en ondersteuning, samen met de patiënt, op de juiste plek en met de nadruk op gezondheid. In het IZA is voor de huisartsenzorg concreet gemaakt dat Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) in vier jaar tijd beschikbaar moet komen voor alle 17 miljoen Nederlanders om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken. Dat houdt in dat de gemiddelde consulttijd naar 15 minuten wordt gebracht. Nu wordt nog door veel praktijken gewerkt met een gemiddelde van 10 minuten. Een leidraad en financiering geeft huisartspraktijken de mogelijkheid om hun zorg anders te organiseren en zo meer tijd te creëren. In deze leidraad is de opdracht geformuleerd die zowel huisartspraktijken als de zorggroepen hebben als zij deelnemen aan MTVP. Van de zorggroep wordt verwacht dat zij een leeromgeving organiseren voor de huisartsen waarin zij worden geïnspireerd en ervaringen onderling kunnen delen. Zo organiseert PoZoB elk half jaar een serie van 7 of 8 leerbijeenkomsten. Van huisartsen wordt verwacht dat zij minimaal 1 sessie per jaar bijwonen. Meerdere sessies bijwonen is facultatief.
Gratis
2 Punten
Physical course - series

Prijzen

Gratis

Beroepen

Praktijkmanager
31 Oct 2024
25 Nov 2024
2 Punten
KPM

Competenties

Medisch handelen20 %
Samenwerken40 %
Maatschappelijk handelen en preventie40 %

Sprekers

Elly Vogelzang

Huisarts Eindhoven

Programma

Omschrijving

Beschrijving

Scholings/inspiratiebijeenkomsten Meer Tijd voor de Patiënt

In het najaar van 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend door partijen uit zorg, ondersteuning en welzijn. Zij

onderzochten hoe ze goede, toegankelijke en betaalbare zorg kunnen blijven leveren nu de zorg blijkt vast te lopen. Samen

werken deze partijen toe naar passende zorg en ondersteuning, samen met de patiënt, op de juiste plek en met de nadruk op

gezondheid.

In het IZA is voor de huisartsenzorg concreet gemaakt dat Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) in vier jaar tijd beschikbaar

moet komen voor alle 17 miljoen Nederlanders om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken. Dat houdt in dat de

gemiddelde consulttijd naar 15 minuten wordt gebracht. Nu wordt nog door veel praktijken gewerkt met een gemiddelde van

10 minuten.

Een leidraad en financiering geeft huisartspraktijken de mogelijkheid om hun zorg anders te organiseren en zo meer tijd te

creëren.

In deze leidraad is de opdracht geformuleerd die zowel huisartspraktijken als de zorggroepen hebben als zij deelnemen aan

MTVP. Van de zorggroep wordt verwacht dat zij een leeromgeving organiseren voor de huisartsen waarin zij worden

geïnspireerd en ervaringen onderling kunnen delen. Zo organiseert PoZoB elk half jaar een serie van 7 of 8

leerbijeenkomsten. Van huisartsen wordt verwacht dat zij minimaal 1 sessie per jaar bijwonen. Meerdere sessies bijwonen is

facultatief.


De 8 leerbijeenkomsten

Volgens de leidraad MTVP heeft PoZoB samen met de huisartsen een regioplan opgesteld waarin een groot aantal

interventies zijn opgenomen die leiden tot meer tijd voor de patiënt of die gaan over gespreksvoering tijdens het verlengde

consult. (Bijlage: Interventies zoals opgenomen in het regioplan MTVP-pdf) Deze interventies zijn ten bate van efficiënte scholing gebundeld tot 8 thema’s:

1 - Flexibele consultduur & Anders triëren

2 - Taakherschikking & Uitbreiding personele capaciteit

3 - 3Gesprekken en MDO

4 - Digitalisering (beeldbellen/e-mailen/chatcontact etc.)

5 - Administratielast verlagen door Lean werken

6 - Implementeren van eHealth platform: Evie/Minddistrict

7 - Goede gesprek & Veelgebruikers

8 - Samenwerken met het sociaal domein

Leerdoelen voor alle inspiratiesessies:

  • De huisarts en praktijkmanagers krijgen inzicht in interventies die hen helpen om meer rust en ruimte te creëren in de praktijk zodat zij meer tijd kunnen vrij maken om de juiste zorg te leveren aan patiënten die dat nodig hebben.
  • Zij weten waar ze bij PoZoB informatie kunnen halen handreikingen kunnen vinden en welke scholingen er mogelijk zijn.
  • Zij leren van experts en van goede voorbeelden van collega’s die hierin al stappen hebben gemaakt.
  • Zij zijn zich bewust van de voordelen die deze interventies opleveren en zij enthousiast geraakt om deze interventies te implementeren of deze implementatie te versnellen.
  • Zij kunnen hiermee het team binnen de praktijk inspireren en processen reorganiseren.

Voor specifieke leerdoelen per onderwerp is sepearaat een bijlage toegevoegd

Presentie

Als u als professional deze scholing gevolgd heeft dan wordt de presentie ingegeven door de scholingsaanbieder.

Soort scholingsactiviteit

Workshop

Leerdoelen

LEERDOELEN PER ONDERWERP


1 - Flexibele consultduur & Anders triëren

• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de voordelen zijn een flexibele consultduur voor zowel de patiënt als de zorgverleners

• Weten welke taken binnen het team daarvoor aangepast kunnen worden en hoe de processen anders in te richten.

• Zien dat goede triage bijdraagt aan ‘de juiste patiënt bij de juiste zorgverlener’ en de huisarts ontlast.

• Zijn gemotiveerd om assistenten te laten trainen op goede triage.

• Weten wat digitale middelen kunnen bijdragen aan flexibele consulten, denk aan e-consulten en telefonisch spreekuur, en zijn gemotiveerd om dit breder in te zetten.


2 - Taakherschikking & Uitbreiding personele capaciteit

• Huisartsen en praktijkmanagers weten hoe taakverdeling, uitbreiding van capaciteit of toevoeging van nieuwe functies kan bijdragen aan meer efficiënte zorgverlening.

• Zij weten welke taken en rollen anders belegd kunnen worden binnen het team en wat daarvan de voordelen zijn

• Zijn gemotiveerd om in de eigen praktijk verantwoordelijkheden en taken onder de loep te nemen en te reorganiseren.


3 - 3-Gesprekken en MDO

• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de voordelen zijn om een gesprek met de patiënt te voeren in het bijzijn van meerdere zorgverleners

• Weten dat dit helpt om meer oplossingsgericht te werken

• Zij weten hoe dit te organiseren en zijn gemotiveerd om dit toe te passen

• De huisarts weet hoe dit gesprek te leiden


4 - Digitalisering (beeldbellen/e-mailen/chatcontact etc.)

• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat digitalisering van processen kan opleveren aan rust en ruimte in de praktijk en hoe dit bijdraagt aan meer zelfmanagement van de patiënt.

• Zij zijn geïnspireerd om nieuwe digitale middelen toe te passen of om bestaande middelen effectiever in te zetten

• Zij zijn gemotiveerd om processen in de praktijk anders in te richten.


5 - Administratielast verlagen door Lean werken

• Huisartsen en praktijkmanagers zijn zich bewust van verspillingen in hun huidige praktijkprocessen

• Zien mogelijkheden om processen nog efficiënter in te richten

• Zijn geïnspireerd om meerdere processen onder de loep te nemen dan ze nu al doen en deze te verbeteren


6 - Implementeren van eHealth platform: Evie/Minddistrict

• Huisartsen en praktijkmanagers weten wat de meerwaarde is van de inzet van Minddistrict

• Weten welke patiënten gebaat zijn bij deze inzet

• Weten hoe het zorgproces met inzet van Minddistrict verloopt

• Zijn gemotiveerd om Minddistrict meer in te zetten


7 - Goede gesprek / Veelgebruikers

• Huisartsen kennen de voordelen van het voeren van het ‘goede gesprek’

• Zijn gemotiveerd om vaker het ‘goede gesprek’ in te zetten

• Zien de meerwaarde van het in kaart brengen van ‘veelgebruikers’

• Zijn gemotiveerd om dit te doen en hiervoor een specifiek zorgproces in te richten


8 - Samenwerken met het sociaal domein

• Huisartsen en praktijkmanagers zien de voordelen van het intensiveren van de samenwerking met het netwerk: zowel met het sociaal domein als met de ziekenhuizen

• Weten welke middelen er zijn om laagdrempelig en eventueel digitaal contact te leggen met partners in dat netwerk

• Weten welke mogelijkheden zijn om verwijzing naar het sociaal domein efficiënter en effectiever te laten verlopen

• Zijn gemotiveerd om dit zelf en met collega huisartsen in de regio op te pakken en hierover afspraken te maken met regionale partners


Leermiddelen over de thema’s

PoZoB ontwikkelde een leeromgeving met handreikingen met daarin kennis, informatie, tips en aansprekende voorbeelden. Op alle sommige thema’s deden we dat samen met andere zorggroepen. Dit is voorhuisartsen te vinden op deze kennisbank. Specifieke en aanvullende PoZoB informatie staat op ons intranet PoZoBnet.


Toetsing op leerdoelen

Toetsing op leerdoelen vindt plaats door meten en monitoren. Zowel landelijk als op zorggroep niveau worden de effecten van de ingezette interventies op praktijkniveau in kaart gebracht.


Landelijk wordt gemeten:

• Afname van het aantal consulten per patiënt

• Afname of gelijkblijvende wachttijd voor toegang tot de huisarts

• Afname van het aantal verwijzingen, niet geprotocolleerde diagnostiekaanvragen en medicatievoorschriften

• Werkplezier van de zorgverlener


Door PoZoB wordt gemeten:

• Werkplezier van de praktijkondersteuner

• Verbetering van de patiënttevredenheid

• Intensiever samenwerking met het netwerk

PoZoB zet daarvoor diverse meetinstrumenten in, zoals vragenlijsten. Ook gebruiken we data die vanuit het huisartseninformatiesysteem wordt gegenereerd en samenkomt in een kwaliteitsmonitor.

Voor, tijdens of na de sessies zullen we (afhankelijk van het type onderwerp) opvragen hoe de praktijk zich ontwikkelt in het uitvoeren van de betreffende interventie.


Docenten

Voor het traject MTVP is een klankbordgroep van huisartsen actief. Zij denken en werken mee aan de organisatie van alle activiteiten die nodig zijn om te voldoen aan de afspraken die PoZoB en haar huisartsen hebben gemaakt. Samen met deze huisartsen is de opzet en invulling van deze sessies ontwikkeld. 

Elly Vogelzang, huisarts Eindhoven

Peter Meulesteen , huisarts Eindhoven

Paul Schrijver, huisarts Veldhoven

Sandra van der Schans, praktijkmanager Helmond

Jenny Mulder en Kristel Peulen, huisartsen Best 

Henri Hegge , huisarts Bergeijk

Caspar van Sambeek, huisarts Waalre

Hans Rutten, kaderarts GGZ en stafarts PoZoB

Cecile Hoeks, huisarts Veldhoven 

Peter van Bommel, huisarts Vessem

Yon Dhooge, huisarts Liessel

Remon Hendriksen, huisarts Best

Ad de Boer, huisarts Valkenswaard 

Sanne Steffens, huisarts Eindhoven 

Frank de Ruijter, huisarts Eindhoven

Stichting Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg

Onze naam zegt het al, wij staan voor kwaliteit. Wij willen goede zorg voor patiënten, zorg die toegankelijk is en betaalbaar blijft. Zorg door deskundige professionals die de patiënt écht centraal zetten. Dat is onze maatschappelijke ambitie.
info@stichtingkoh.nl
0402310620
100, Tilburgseweg-West, Eindhoven, 5652NP

Gerelateerde cursussen

18 Sep
Sep
09:00
€ 530

PAOFarmacie

Classroom
Hotel van der Valk Veenendaal
9
De nascholing Farmaceutische zorg en oncologie gaat in op de rol van de poliklinische en openbare apotheker bij de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens de nascholing komt de actuele stand van zaken rond oncolytica aan bod, alsmede de toxische effecten en de behandeling daarvan. Daarnaast wordt de medicatiebewaking van klassieke chemotherapie en targeted therapy belicht en de niet-medicamenteuze farmaceutische zorg. Tot slot komen mogelijke farmacotherapeutische interventies bij deze patiëntengroep aan de orde.
€ 530
09 Sep
Sep
10:00
€ 1745

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
20-22
Verdieping in de ouderenpsychiatrie
€ 1745
16 Sep
Sep
10:00

PAO Psychologie

Physical course - series
Zwolle
55
Je brengt verdieping aan door steeds de verbinding te leggen met de casussen die je zelf inbrengt. Daarbinnen worden allerhande recente wetenschappelijke inzichten behandeld.
€ 2295
10
Jan
2022
10
Jan
2026

ExpertCollege BV

E-learning
1-2
In deze module worden huiselijk geweld, het verschil tussen oudermishandeling en ouderenmishandeling en de verschillende vormen van ouderenmishandeling besproken.
€ 28.5
12 Nov
Nov
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Amsterdam
12-32
Succesvol oplossingsgericht coachen van cliënten
Wil je cliënten aanleren hoe zij vanuit hun eigen kracht problemen kunnen oplossen? Dan is deze cursus iets voor jou. Je kijkt niet naar de oorzaken van het probleem, maar focust je op wat goed gaat en stimuleert zo de zelfredzaamheid van cliënten. Daarbij worden cliënten uit je eigen praktijksituatie steeds als casuïstiek gebruikt. Je leert de juiste vragen stellen en oefent in rollenspelen met diverse soorten cliëntenprofielen, waarbij je uitgaat van zowel je eigen ervaringen als die van je medecursisten. Hierdoor kun je je nieuw ontwikkelde vaardigheden meteen toepassen in de eigen praktijk.
€ 1045

IQsted

E-learning
0-3
In deze online cursus gaan we het hebben over cultuur binnen de behandeling en organisatie.
€ 75
€ 27.5

SDB groep B.V.

E-learning
2
In de Wet zorg en dwang zijn de criteria rondom onvrijwillige zorg voor mensen met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening vastgelegd. Deze cursus legt de wet op een laagdrempelige en beknopte manier uit en richt zich door middel van casuïstiek op de praktische betekenis voor de zorgverlener.
€ 27.5

MEDtalks.nl

E-learning
0-1
Deze nascholing is bedoeld als informatie- en inspiratiesessie voor innovatie in doelmatigheid. Hierin krijgt u aansprekende voorbeelden ter inspiratie, praktische adviezen en multidisciplinaire visies ter informatie.
Gratis

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Elke cliënt of leerling heeft een thuisfront in de vorm van familieleden of ouders die in de regel het allerbeste voorhebben met hem of haar. Deze betrokkenheid maakt echter ook vaak dat het werken met de cliënt of leerling zélf één ding is, maar het omgaan met diens ouders of andere naasten vaak een minstens even moeilijke kwestie is. Niet zelden wordt er in het onderwijs, de zorg en de welzijnssector vanalles verzucht over ouders en familieleden die ruzie maken met hulpverleners, klagen, controleren, eisen, dreigen, tegenwerken en wat al niet meer. In deze eendaagse praktijkgerichte training worden de meest toonaangevende systeemtheorieën welke hulpverleners en leerkrachten kunnen gebruiken om dysfunctionele communicatie met zogenaamde ‘lastige ouders’ te doorbreken en vlot te trekken.
Op aanvraag
15 Dec
Dec
09:00

TIAS Business School

Classroom
TIAS Business School Campus Utrecht
24-37
De zorg verandert. Steeds meer (zorg)professionals van verschillende organisaties zijn betrokken bij zorg of ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben. Dit vraagt om samenwerking. Innovaties binnen de muren van een organisatie volstaan niet langer. Organisatie- of zelfs domeinoverstijgende samenwerking is nodig. Maar hoe doe je dat? Dankzij het Advanced Program Netwerkzorg kun jij verantwoordelijkheid nemen voor realisatie van effectieve organisatie-overstijgende zorgnetwerken. Netwerken die in nauwe verbinding staan met de burger, zijn naasten, de omgeving en de samenleving als geheel.
€ 5675