ADHD en middelen­gebruik bij adolescenten

adolescentenADHDmiddelen­gebruik
Dit leertraject is ontwikkeld naar aanleiding van de reeds bestaande richtlijn ADHD en middelengebruik bij adolescenten. De richtlijn bestaat uit informatie over screening, diagnostiek en behandeling in de ggz en verslavingszorg bij adolescenten. Ook is er een bijbehorende handleiding voor hulpverleners en een werkboek voor gebruik bij cliënten. Dit leertraject belicht aan de hand van een viertal casussen enkele specifieke situaties en geeft hierbij tips over het gebruik van de richtlijn en overige beschikbare materialen.
Op aanvraag
4 Punten
E-learning

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
4 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
4 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
4 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
4 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
4 Punten
SKJ, Registerpl
Omschrijving

Na het volgen van dit leertraject:

  • Benoem je waarom het belangrijk is om alert te zijn op de combinatie van middelengebruik en ADHD;
  • Herken je de risico’s bij gecombineerde problematiek ADHD in combinatie met middelengebruik.
  • Ben je bekend met de richtlijn ADHD en middelengebruik bij adolescenten;
  • Ben je bekend met de handleiding en het werkboek bij de richtlijn ADHD en middelengebruik;
  • Ben je bekend met screening en diagnostiek bij ADHD en middelengebruik


Extra informatie

Het leertraject is ontwikkeld in aanvulling op de reeds bestaande richtlijn, handleiding en het werkboek bij ADHD en middelengebruik bij adolescenten. In het leertraject wordt verwezen naar deze materialen voor verdere diepgang in de stof. Deelnemers worden verondersteld al bekend te zijn met cognitieve gedragstherapie en motiverende gespreksvoering.

GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

E-learning
3
De e-module ADHD brengt u in korte tijd op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken rond de medicamenteuze behandeling van ADHD. De nascholing behandelt de neurobiologische processen die betrokken zijn bij ADHD. Het werkingsmechanisme van de belangrijkste ADHD-middelen methylfenidaat, dexamfetamine en atomoxetine komt uitgebreid aan de orde. Ook de farmacokinetische verschillen tussen de beschikbare formuleringen komen aan bod. Tot slot leert u de belangrijkste bijwerkingen van de stimulantia managen.
€ 105
19 Jun
Jun
09:30
€ 360

PsyQ

Classroom
Den Haag
5-9
Na afloop van de cursus is elke deelnemer in staat ADHD bij volwassenen te herkennen, te diagnosticeren en een begin te maken met de behandeling.
€ 360

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
14 Jul
Jul
09:30

PsyQ

Classroom
Den Haag
0-4
Snel ingepraat worden over medicatie bij volwassenen met ADHD? Tot de doelgroep van de cursus behoren psychiaters, artsen, verpleegkundig specialisten en andere beroepsbeoefenaren die de Basiscursus Diagnostiek en Behandeling van ADHD bij volwassenen hebben gevolgd.
€ 285
20 May
May
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
Utrecht
6
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505

Euregionaal Congresburo

E-learning
14-16
Deze online leergang bestaat uit de cursussen "Werken met leerlingen met AD(H)D in het onderwijs" en "Werken met leerlingen met autisme in het onderwijs" en is ideaal voor iedereen die een HBO- of academisch werk- en denkniveau heeft en in het onderwijs werkt met leerlingen met AD(H)D en / of autisme.
€ 138
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420

Prelum Uitgevers

E-learning
5
Met lezingen en workshops over o.a. psychedelica, ADHD-medicatie en antidepressiva, klinisch redeneren, designerdrugs, ouderenpsychiatrie, slaapstoornissen bij kinderen, gebruik van clozapine en een somatische workshop over onderzoek van de longen.
€ 299

Medice BV

E-learning
3
Bent u niet in de gelegenheid geweest dit symposium bij te wonen? Volg dan de opgenomen presentaties van de sprekers online.
Op aanvraag

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag