Oplossingsgericht werken/patientencontact voor (leefstijlgerichte) Medisch Professionals

effectief communicerencommunicatie met patiëntpatiëntencontactleefstijlgericht
Doelgroep: MPs met direct hulpverlenend contact met cliënten (patiënten) Zij denken vaak dat zij hun problemen niet meer zelf kunnen hanteren, hun oplossingsgericht verborgen schiet tekort. Het hoofddoel van OGW is dat de MPs de cliënten stimuleren hun oplossend vermogen in te zetten en op eigen wijze samen met hun naasten hun probleem ombouwen naar een meer gewenste situatie.
Op aanvraag
24 Punten
Physical course - series

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Anesthesioloog
10 Sep 2023
09 Sep 2024
24 Punten
ABAN-C2
Arts beleid en advies KNMG
10 Sep 2023
09 Sep 2024
24 Punten
ABAN-C3
Arts indicatie en advies KNMG
10 Sep 2023
09 Sep 2024
24 Punten
ABAN-C3
Arts infectiebestrijding KNMG
10 Sep 2023
09 Sep 2024
24 Punten
ABAN-C3
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
10 Sep 2023
09 Sep 2024
24 Punten
ABAN-C3
Omschrijving

Doelgroep:

MPs met direct hulpverlenend contact met cliënten (patiënten) Zij denken vaak dat zij hun problemen niet meer zelf kunnen hanteren, hun oplossingsgericht verborgen schiet tekort. Het hoofddoel van OGW is dat de MPs de cliënten stimuleren hun oplossend vermogen in te zetten en op eigen wijze samen met hun naasten hun probleem ombouwen naar een meer gewenste situatie. 


DOEL

De MP stelt op een OGW manier vragen zodat de client:

weet wat hij wil

weet hoe hij dat op eigen wijze kan bereiken

het zelfvertrouwen heeft dat hij kan bereiken wat hij wil

zelfgekozen stappen neemt om te bereiken wat hij wil

zelf kan bepalen wanneer hij zonder professionele hulp verder kan.


AANPAK

De MP wordt middels theorie, oefeningen en filmp[jes geschoold in OGW: het samen met de client construeren van oplossingen. Deze methodiek is een aanvulling op het reguliere medische model waarbij de client zelf verantwoordelijkheid neemt over zijn leven en sneller in beweging komt en blijft. Dit ondersteunt het behandelproces.


EFFECTIEF COMMUNICEREN


DOEL

De deelnemer bewust maken van onbewuste patronen die de communicatie sturen en hoe die te doorbreken. Hierdoor zijn zij vrijer om op een constructieve manier behoeften en grenzen aan te geven en de juiste vragen te stellen. Dit zowel in de relatie met de patiënt als met andere zorgverleners binnen de eigen praktijk, maatschap of ziekenhuis.


AANPAK

Op een interactievemanier (theorie, oefeningen, opdrachten, filmpjes) komen aan bod

wat is effectieve communicatie?

inzicht in de eigen communicatie mbo Transactionele analyse

werkelijk luisteren en (door)vragen

regie houden over het gesprek

afspreken en aanspreken/behoeften en grenzen

het managen van verwachtingen


RESULTAAT

De deelnemer heeft inzicht in eigen communicatiepatronen

kan diverse gesprekstechnieken toepassen

herkent en stemt af op de communicatiestijl van de ander

kan informatie duidelijk overbrengen


PERSONAL PERFORMANCE/DISC


DOEL

De deelnemer leert met behulp van het DISC gedragsvoorkeurenprofiel eigen stijlen, kwaliteiten en valkuilen kennen en kan beter aansluiten op de behoeften van anderen. Gevolg is een prettigere, efficiëntere en doelgerichtere samenwerking en werkomgeving. 


AANPAK

Gedrag wordt inzichtelijk met behulp van een vragenlijst. Er wordt dieper ingegaan op de uitkomsten daarvan en hoe dit direct te vertalen naar de praktijk.


RESULTAAT

Inzicht in wat energie geeft en kost

Inzicht in hoe anderen anders denken

Waardering voor de sterke kanten van jezelf en anderen

Ontwikkelen van een taal die verbindt

Herkenning van de verschillende persoonlijkheden en hierop afstemmen

Krachtiger, sterker en effectiever onderhandelen

Efficiëntere samenwerking met meer resultaat

Angelique van Hest Human Potential Development

HPD biedt een coachopleiding aan voor medische professionals met als doel meer oplossingsgerichte gesprekken te voeren met hun patiënten. Hierbij staat de patient als verantwoordelijk voor zijn/haart gezondheid centraal en speelt een aktievere rol in zijn/haar behandeling. Met name als het gaat om een leefstijlverandering is het belangrijk dat de patient zelf de verantwoordelijkheid erkent en neemt voor zijn of haar leefstijl en zelf meedenkt over de oplossing van leefstijl gerelateerde problemen of klachten.Hiervoor wil HPD graag in aanmerking komen voor accreditatie punten. Een onderdeel van deze training is reeds geaccrediteerd voor de Care from the Heart nascholing voor artsen van Yokoso.
info@hpdcoaching.com
310633668827
131, Hoogvensestraat, Tilburg, 5017CC

Gerelateerde cursussen

16 Oct
Oct
09:00

Tessa Trainingen

Classroom
station Zwolle
22-25
Ben jij therapeut, zorgverlener of hulpverlener? Dan weet je dat verschillende cliënten nooit hetzelfde reageren op een behandeling. Wat werkt voor de een, roept weerstand op bij de ander. En dat is zonde, omdat je tenslotte voor iedereen het beste resultaat wilt. Gelukkig is er een manier om samen de obstakels te overwinnen: communicatie.
€ 749 - 819

AccreDidact BV

E-learning
3
Goede zorg begint bij een goed gesprek, en dat goede gesprek begint vaak bij de doktersassistente: aan de telefoon, aan de balie en op de praktijk. Communiceer je patiëntgericht, dat wil zeggen ‘op maat’, dan voelt de patiënt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat eerder een prettige werkrelatie en een betere samenwerking. Tot slot, ook niet onbelangrijk, vergroot betere communicatie je eigen werkplezier.
€ 46.5
03 Jul
Jul
09:00

Maxwise Trainingen

Classroom
Maxwise V.O.F.
7.5
hét vervolg op Soundwise I, de krachtige DISC communicatietraining
Bewust communiceren is belangrijk voor het overbrengen van je boodschap. Het is bepalend voor je succes, het opbouwen en onderhouden van je relaties. Soundwise I heeft je geleerd over wat communicatiestijlen zijn en wat de verschillende stijlen nodig hebben om optimaal te kunnen communiceren. Toch blijkt dit niet vanzelfsprekend te zijn. Het vraagt bewuste oefening in de praktijk. Soundwise II speelt hierop in. Het is een verdiepingstraining die je nog meer kennis geeft over de communicatiestijlen. Het geeft je ook inzicht wat bepaalde manieren van communicatie kan doen met je zelfbeeld. Hoe je om moet gaan met momenten als je zelfbeeld negatiever wordt. Het leert je om makkelijker in je kracht te blijven staan. Tegelijkertijd is het ook toepasbaar in uw persoonlijke leven. Een verrijkende dag om je expert te maken in DISC stijlen.
€ 450

PAO Psychologie

E-learning
15.5-26
Een volledige online basiscursus over wendbaar communiceren in de zorg en het onderwijs
Als professional in de zorg of het onderwijs communiceer je de hele dag: met cliënten, leerlingen, ouders of collega’s. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is goed om eens bij deze gesprekken stil te staan. Lopen gesprekken soepel, ook als het over moeilijke onderwerpen gaat? Praat je wel eens langs elkaar heen? Kom je tevreden uit en overleg? Of had het toch efficiënter gekund? Soms kan communicatie een stuk soepeler verlopen, als je elkaars manier van communiceren beter begrijpt. Dit noemen we ook wel communicatiestijlen. In deze online training leer je het communicatiestijlenmodel kennen. Je leert de 4 stijlen die erbij horen kennen en herkennen. Ook leer je hoe je het beste kan reageren/communiceren, zodat je aansluit op een stijl. Wendbaar communiceren noemen we dat.
€ 229.9
Op aanvraag

Fontys voor Professionals

Incompany
Video-Interactiebegeleiding Logopedie (VIB-L) is een krachtige methode voor logopedisten om hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door middel van video-analyse krijgen professionals inzicht in hun interactie met cliënten en ontdekken ze hoe ze deze kunnen optimaliseren. De cursus is opgebouwd uit drie praktische modules die zich richten op introductie in video-analyse, persoonlijke ontwikkeling en het begeleiden van cliënten. Deze aanpak bevordert zelfreflectie en het uitwisselen van feedback, essentieel voor professionele groei en het verfijnen van therapeutische technieken.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Op aanvraag

MSDAcademy

E-learning
4
Over leven met kanker. En overleven met kanker. Dat is waar deze e-learning over gaat.
Het programma is een mix van presentaties, waarin we in modules de diverse onderwerpen behandelen waarbij we praten over hoe te (over)leven met kanker. Wie ben ik? Als patiënt of als zorgverlener. Hoe ga ik om met werk wanneer ik kanker heb? Wat is de rol van de zorgverlener hierin?
Gratis

MSDAcademy

E-learning
0-2
Binnen de (longkanker)zorg ervaren zorgverleners interculturele dilemma’s. In het Maasstad Ziekenhuis is eerder een onderzoek gedaan bij patiënten met een interculturele achtergrond, uitgevoerd door Ipsos. Ook zorgverleners werden geïnterviewd. Hier werd de behoefte gesignaleerd om de kennis te vergroten rondom interculturele zorg.
Gratis
26 Sep
Sep
09:00
€ 995

Vanuit Bewustzijn in beweging

Classroom
Fort near Nigtevecht
12
Hoe blijf ik als a(n)ios, huisarts, specialist of physician assistant tijdens mijn werk in een uitdagende context goed in verbinding met mezelf, collega’s en met patiënten? Hoe ga ik op een constructieve manier om met conflicterende belangen? Hoe stel ik grenzen en kom ik voor mezelf op, op een manier waarbij de ander me goed kan blijven horen?
€ 995
16 Sep
Sep
09:00

Pro Education BV

Classroom
Utrecht
9-23.5
Leer cliënten te coachen naar gezondheid vanuit eigen regie
De focus van de overheid op gezondheid en vitaliteit is de laatste jaren meer verschoven naar gezondheid en gedrag, in tegenstelling tot ziekte en zorg. Dit heeft als gevolg dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de intrinsieke waarden en motivatie van een cliënt om zijn of haar welzijn te vergroten. Deze verschuiving zorgt ervoor dat ook de rol van de professional verandert, namelijk van het zorgen voor een cliënt naar het motiveren van oplossingsgericht denken. Als professional zal jij je meer bezighouden met het coachen van je cliënt zodat hij of zij een actievere rol gaat innemen.
€ 925