Oplossingsgericht werken/patientencontact voor (leefstijlgerichte) Medisch Professionals
Doelgroep: MPs met direct hulpverlenend contact met cliënten (patiënten) Zij denken vaak dat zij hun problemen niet meer zelf kunnen hanteren, hun oplossingsgericht verborgen schiet tekort. Het hoofddoel van OGW is dat de MPs de cliënten stimuleren hun oplossend vermogen in te zetten en op eigen wijze samen met hun naasten hun probleem ombouwen naar een meer gewenste situatie.Prijzen
Beroepen
Doelgroep:
MPs met direct hulpverlenend contact met cliënten (patiënten) Zij denken vaak dat zij hun problemen niet meer zelf kunnen hanteren, hun oplossingsgericht verborgen schiet tekort. Het hoofddoel van OGW is dat de MPs de cliënten stimuleren hun oplossend vermogen in te zetten en op eigen wijze samen met hun naasten hun probleem ombouwen naar een meer gewenste situatie.
DOEL
De MP stelt op een OGW manier vragen zodat de client:
weet wat hij wil
weet hoe hij dat op eigen wijze kan bereiken
het zelfvertrouwen heeft dat hij kan bereiken wat hij wil
zelfgekozen stappen neemt om te bereiken wat hij wil
zelf kan bepalen wanneer hij zonder professionele hulp verder kan.
AANPAK
De MP wordt middels theorie, oefeningen en filmp[jes geschoold in OGW: het samen met de client construeren van oplossingen. Deze methodiek is een aanvulling op het reguliere medische model waarbij de client zelf verantwoordelijkheid neemt over zijn leven en sneller in beweging komt en blijft. Dit ondersteunt het behandelproces.
EFFECTIEF COMMUNICEREN
DOEL
De deelnemer bewust maken van onbewuste patronen die de communicatie sturen en hoe die te doorbreken. Hierdoor zijn zij vrijer om op een constructieve manier behoeften en grenzen aan te geven en de juiste vragen te stellen. Dit zowel in de relatie met de patiënt als met andere zorgverleners binnen de eigen praktijk, maatschap of ziekenhuis.
AANPAK
Op een interactievemanier (theorie, oefeningen, opdrachten, filmpjes) komen aan bod
wat is effectieve communicatie?
inzicht in de eigen communicatie mbo Transactionele analyse
werkelijk luisteren en (door)vragen
regie houden over het gesprek
afspreken en aanspreken/behoeften en grenzen
het managen van verwachtingen
RESULTAAT
De deelnemer heeft inzicht in eigen communicatiepatronen
kan diverse gesprekstechnieken toepassen
herkent en stemt af op de communicatiestijl van de ander
kan informatie duidelijk overbrengen
PERSONAL PERFORMANCE/DISC
DOEL
De deelnemer leert met behulp van het DISC gedragsvoorkeurenprofiel eigen stijlen, kwaliteiten en valkuilen kennen en kan beter aansluiten op de behoeften van anderen. Gevolg is een prettigere, efficiëntere en doelgerichtere samenwerking en werkomgeving.
AANPAK
Gedrag wordt inzichtelijk met behulp van een vragenlijst. Er wordt dieper ingegaan op de uitkomsten daarvan en hoe dit direct te vertalen naar de praktijk.
RESULTAAT
Inzicht in wat energie geeft en kost
Inzicht in hoe anderen anders denken
Waardering voor de sterke kanten van jezelf en anderen
Ontwikkelen van een taal die verbindt
Herkenning van de verschillende persoonlijkheden en hierop afstemmen
Krachtiger, sterker en effectiever onderhandelen
Efficiëntere samenwerking met meer resultaat