Klinisch redeneren in het diagnostisch proces bij kinderen met DCD
Developmental Coordination Disorder (DCD) is een ontwikkelingsstoornis van de coördinatie van bewegingen die bij 5 a 6% van de kinderen voorkomt. DCD wordt vastgesteld aan de hand van 4 criteria beschreven in de DSM5. Kinderen met DCD hebben moeite met het aanleren en uitvoeren van (nieuwe) vaardigheden. Ze ervaren problemen in schoolse vaardigheden zoals bijvoorbeeld bij het schrijven en knippen. Daarnaast hebben ze moeite om te participeren tijdens de gymles en sport en spelactiviteiten. Kinderen met DCD komen veelvuldig in de praktijk met een specifieke hulpvraag. Hoe breng je de hulpvraag van het kind in kaart en hoe onderzoek je waar het mis gaat binnen de uitvoering van deze vaardigheid? Welke meetinstrumenten kunnen je helpen bij dit klinisch redeneerproces? Hoe interpreteer je deze resultaten? Tijdens zullen we ingaan op het klinisch redeneerproces in de diagnostische fase. Na een theoretisch deel zullen we actief aan de slag gaan met zijn allen.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Wendy Aertssen
Spreker
Dorothee Jelsma
Spreker
Doelstellingen:
- De (kinder)fysiotherapeut doet kennis op over Developmental Coordination Disorder en de problemen die deze kinderen ervaren in het dagelijks leven, school en sport- en spelsituaties
- De (kinder)fysiotherapeut doet kennis op over het klinisch redeneren rondom de hulpvraag van het kind. Hierin nemen we onder andere de dynamische systeemtheorie mee.
- De (kinder)fysiotherapeut doet kennis en ervaring op met het afnemen van verschillende testen om de motorische competentie (met onder andere de nieuwe test PERF-FIT) en fysieke fitheid (met onder andere de nieuwe test modified shuttle test-Paeds) van kinderen met DCD in kaart te brengen en leert hoe deze testgegevens te interpreteren.
Doelgroep:
Fysiotherapeuten en kinderfysiotherapeuten die zich willen specialiseren in het klinisch redeneren tijdens het diagnostisch proces bij kinderen bij DCD.
Er is géén instapniveau vereist.