Transitiepsychiatrie

psychische problemenjongerenTransitiepsychiatrietransdiagnostisch werkenpsychologische transitie
In deze nascholing krijgen professionals inzicht in wat transitiepsychiatrie is en ook in de doelgroep, de organisatie van zorg, identiteitsontwikkeling en het transdiagnostisch werken.
87.55
3 Punten
E-learning

Prijzen

Regulier € 87.55

Beroepen

Physician Assistant
31 Mar 2023
07 Sep 2025
3 Punten
NVvP-psych
Psychiater
31 Mar 2023
07 Sep 2025
3 Punten
NVvP-psych

Sprekers

Thérèse van Amelsvoort

Auteur
Thérèse van Amelsvoort is psychiater en hoogleraar transitiepsychiatrie aan de Universiteit van Maastricht. Haar klinische werkzaamheden richten zich op jongeren tussen de 16 en 25 jaar die bij Mondriaan en Koraal in zorg zijn. Verder is ze mede-oprichter van @ease, de Nederlandse variant van het Australische headspace. Eerder werkte ze in Amsterdam bij het AMC, Arkin, Cordaan en Amsta. Ze volgde haar opleiding tot academisch psychiater in Londen bij de Bethlem& Maudsley Hospitals en de Institute of Psychiatry.

Jindra Bakker

Auteur
Jindra Bakker deed na haar onderzoeksmaster gericht op psychopathologie promotieonderzoek naar de rol van (dagelijks ervaren) positieve emoties bij depressieve klachten en de effectiviteit van een (ecologisch momentane) interventie bij jongeren met sub-klinische depressieve klachten. Sinds haar promoveren in 2018 is ze werkzaam bij het topklinisch centrum transitiepsychiatrie van Mondriaan als master-psycholoog. Naast haar klinische werkzaamheden is ze betrokken als senior onderzoeker, waarbij ze zich richt op toegepast onderzoek. Een algemene deler in haar onderzoek is de toepassing van experience sampling (ook wel ecological momentary assessment genoemd), wat ze bijvoorbeeld toepast in onderzoek naar ADHD, emotieregulatie en ook in implementatie van de groene ggz.

Yvonne Daniels

Auteur
Yvonne Daniels werkt sinds 2009 als verpleegkundige bij Mondriaan. Op het moment van schrijven rondt ze haar opleiding af tot Geestelijke Gezondheidszorg Verpleegkundig Specialist bij Opleidingsinstelling GGZ-VS in Utrecht. Na haar afstuderen zal ze blijven werken als verpleegkundig specialist binnen het Topklinisch Centrum Transitiepsychiatrie van Mondriaan.

Esther Florisse

Auteur
Esther Florisse is verbonden aan de poli Mondriaan Kind &Jeugd, waar TOPGGz transitiepsychiatrie een onderdeel van is. Zij werkt daar als klinisch psycholoog (doelgroep 4-25 jaar) en als manager zorg. Ook is zij geregistreerd als relatie- en gezinstherapeut NVRG. Naast haar werk op de poli is zij praktijkopleider (P-opleiding) binnen Mondriaan en een van de hoofddocenten Systeemtherapie bij RINO Zuid.

Hub. Meessen

Auteur
Hub. Meessen is verpleegkundig specialist ggz, relatie- en gezinstherapeut NVRG en co-therapeut Mentalization Based Treatment individuele en groepsbehandeling. Hij heeft 25 jaar werkervaring als crisisinterventor spoedeisende psychiatrie buiten kantoortijd en daarnaast enkele jaren ervaring als praktijkondersteuner ggz in de huisartsenpraktijk en in een vrijgevestigde psychotherapiepraktijk.

Mary Rose Postma

Auteur
Mary Rose Postma is gz-psycholoog en werkt sinds 2015 in de transitiepsychiatrie. Haar werk binnen Mondriaan richt zich op jongeren van 16 tot 25 jaar. Dit werk combineert zij de laatste jaren met het een promotieonderzoek aan de Universiteit Maastricht. Hier doet zij onderzoek naar een begeleide zelfhulpinterventie die wordt aangeboden via een smartphone en gericht is op een negatief zelfbeeld bij jongeren met traumatische ervaringen vanuit hun jeugd. Daarnaast is zij landelijk trainer bij @ease. In september 2023 zal zij starten met de opleiding tot klinisch psycholoog-specialist binnen Mondriaan.

Doelen

Na afronding van deze nascholing:

weet u hoe de ontwikkeling van identiteit en brein verloopt;
kent u de specifieke psychopathologie in deze levensfase – de transitie naar volwassenheid – in de context van de dynamiek die ermee gepaard gaat;
weet u wat transdiagnostisch werken is;
bent u op de hoogte van de organisatie van hulpverlening voor jongeren met psychische problemen.
Omschrijving

De overgang van adolescentie naar volwassenheid – onder andere gekenmerkt door een psychologische transitie – is een proces dat een flinke uitdaging kan zijn voor jongeren. Ze krijgen te maken met grote veranderingen in deze levensfase, zoals het zoeken naar en ontwikkelen van een eigen identiteit, uit het ouderlijk huis gaan, een passende opleiding of baan vinden en nieuwe relaties aangaan. Deze specifieke ontwikkelstadia en uitdagingen worden echter niet altijd (h)erkend door de (geestelijke) gezondheidszorg, mogelijk deels omdat deze vaak of kindgericht of volwassenengericht en zelden specifiek op jongeren gericht is. Aangezien het merendeel van alle psychiatrische stoornissen ontstaat voor het 25e levensjaar zou de zorg juist extra goed georganiseerd moeten zijn voor, en specifiek gericht moeten zijn op deze doelgroep. Psychiatrische stoornissen worden als de meest invaliderende ziekten van jongeren gezien en ze beïnvloeden de meest cruciale en productieve fase in iemands leven. Een groot deel van deze psychische problemen houdt aan tot ver in de volwassenheid. Wanneer hulp te laat gezocht of verkregen wordt, zijn de gevolgen veel ernstiger, omdat juist dan belangrijke stappen in de ontwikkeling verstoord zijn geraakt. De consequenties uiten zich ook op maatschappelijk niveau: de gevolgen van psychische problemen op jonge leeftijd dragen significant bij aan de globale ziektelast, suïcide is de belangrijkste doodsoorzaak bij 15- tot 20-jarigen en in Nederland wordt arbeidsongeschiktheid bij jongeren in het merendeel van de gevallen veroorzaakt door psychische problemen. Deze psychische problemen bij jongeren zijn meestal diagnose- en domeinoverstijgend en gaan vrijwel altijd gepaard met klachten op andere levensgebieden zoals educatie, financiën of de relationele sfeer. Daarom is het voor deze levensfase cruciaal over een geïntegreerd, gepersonaliseerd hulpaanbod te beschikken, waarbij de samenwerking tussen diverse disciplines en ontschotting tussen verschillende domeinen essentieel zijn om een passend hulpaanbod te kunnen realiseren. Dit is niet makkelijk in het complexe Nederlandse zorgstelsel, waarbij diverse barrières (financieel, wachtlijsten) en de knip in het zorgstelsel bij 18 jaar juist in deze levensfase ervoor zorgen dat veel jongeren met problemen tussen de wal en het schip vallen, terwijl hun nood relatief hoog is. Ons zorgstelsel is helaas het zwakst waar dit juist het sterkst zou moeten zijn. Continuïteit van zorg staat daardoor onder druk op een cruciaal moment in iemands leven en dit komt de kwaliteit van de zorg niet ten goede. In het werken met jongeren met psychische problemen is dit dus een belangrijk aandachtspunt, en vraagt van de hulpverleners, inclusief psychiaters, een flexibele, pragmatische houding en holistische benadering. Daarbij moet snel geschakeld kunnen worden tussen de diversiteit aan klinische klachten/ziektebeelden die vaak optreden en moet er ook aandacht zijn voor de contextuele, onderliggende problematiek, en aangesloten worden bij de behoeften van de jongeren zelf.

Parallel aan deze psychologische transitie vindt er ook een transitie in de hersenen plaats tijdens de adolescentie, die doorgaat tot ten minste het 25e levensjaar. Dit proces gaat gepaard met ‘snoeien’ van verbindingen in de grijze stof en ‘myelinisatie’ van de witte stof en resulteert in efficiëntere prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Het vindt gefaseerd plaats: het begint in het onderste/achterste deel van de hersenen en eindigt in het bovenste/voorste deel, met de rijping van de frontaalkwab als laatste stap. De hersengebieden die belangrijk zijn voor het reguleren van emoties (limbische systeem) zijn eerder ontwikkeld dan de gebieden die met organiseren, controleren, plannen en impulsregulatie te maken hebben (frontale hersengebieden). Daarnaast worden de emotionele hersengebieden bij adolescenten extra geprikkeld door hormonen en zijn bijvoorbeeld de dopaminereceptoren extra gevoelig gedurende deze periode. Door deze veranderingen zijn de verschillende gebieden in de hersenen in deze levensfase tijdelijk niet goed op elkaar afgestemd en wint de ‘emotie’ het daarom vaak van het ‘verstand’ in tegenstelling tot in de volwassen levensfase (en dus die van de ouders en leraren). Deze transitie in het brein speelt dus ook een rol in het gedrag dat zo kenmerkend is voor de jongere.

AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA

Gerelateerde cursussen

13 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
Persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen gaan vaak een ingewikkeld samenspel aan met andere psychische, gedrags- en systeemproblemen. In deze cursus leer je deze stoornissen herkennen en ontdek je de mogelijkheden van diagnostiek en behandeling. Met deze deskundigheid kun je bijdragen aan de psychische én lichamelijke gezondheid van ouderen.
€ 540
19 Sep
Sep
10:00
€ 2995

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
35
Praktische handvatten voor het signaleren en begeleiden
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor begeleiders, verpleegkundigen en teamleiders.
€ 2995
29 Oct
Oct
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Psychiatrische problematiek binnen de intra- en extramurale zorg
Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning!
€ 445
19 Jul
Jul
08:00

Huisartsen Nascholing Otro Elements

Abroad
Alagna valsesia
18
Otro 2.0 is een verdieping op Otro 1.0. De nascholing is ook toegankelijk voor hen die elders uitgebreide kennis en ervaring hebben opgedaan met leefstijlgeneeskunde. Opnieuw gaan we een prachtig 5-daagse nascholingsavontuur met elkaar beleven in -de door ons zo geliefde vallei aan de voet van het Monte Rosa massief- Val d'Otro.
€ 1875

MEDtalks.nl

E-learning
1
Van alle nieuw ontstane psychiatrische aandoeningen komt de depressieve stoornis het meeste voor. Bijna 1 op de 5 volwassenen in Nederland wordt ooit in het leven depressief. Prof. dr. Robert Schoevers en drs. Jolien Veraart gaan in deze nascholing nader in op hardnekkige depressie, de gevolgen ervan en de reguliere behandelopties.
Gratis

Vrouwenzorg

E-learning
5
Eén op de vier Nederlanders heeft last van psychische problemen. Er is dus een grote kans dat je als zorgprofessional tijdens je werk in aanraking komt met de psychiatrie.
Op aanvraag
24 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
18
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek.
€ 545

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Vanuit de apotheek kun jij mensen met een psychische aandoening ondersteunen bij het accepteren, uitvoeren en volhouden of afbouwen van hun medicatiegebruik, om zo de therapietrouw te verhogen. Verbetering van therapietrouw levert een grote gezondheidsverbetering op!
€ 195
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299
03 Sep
Sep
09:00

beldman opleidingen

Physical course - series
Utrecht Centraal
30-100
Ben je op zoek naar een Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT)? Dan ben je bij Beldman Opleidingen aan het juiste adres! Ik bied je de mogelijkheid om een betaalbare en geaccrediteerde Basiscursus CGT te volgen. Tijdens deze CGT cursus leg je het fundament voor jouw registratie als Cognitieve Gedragstherapeut VGCt. Je leert alles over de nieuwste cognitief-gedragstherapeutische behandelingen. Daarnaast verdiep je je in de inspirerende principes van de Motiverende Gespreksvoering 3.0.
€ 2395 - 2650