Signalering en aanpak van risicojeugd
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Dr. Lucres Nauta-Jansen
hoogleraar Translationele Forensische Kinder- en Jeugdpsychiatrie Amsterdam UMC
Biopsychosociale ontwikkeling en delinquent gedragProf. dr. Anne-Laura van Harmelen
hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht, Instituut Pedagogische Wetenschappen Universiteit Leiden
Littekens van jeugdtrauma; stress en veerkrachtJames Ink
, credible messenger, ADAMAS; maatschappelijk werker, Andersom-Ontwikkelen; Tattoo Artist
Uit de Schaduw van Misdaad: De Reis van een Ex-Deliquent naar Herstel en HulpverleningDr. Jan-Dirk de Jong
Lector Aanpak Jeugdcriminaliteit, Hogeschool Leiden/ Ass. Prof. Erasmus MC
Het preventie-gat: de noodzaak van plus-preventie tussen jongerenwerk en jeugdzorgDr. Sanne Pronk
Programmaleider Academische Werkplaats Risicojeugd
Interventies in de schoolomgevingKees Mos
Senior International Trainer MDFT Stichting Jeugdinterventies
Dr. Eva Mulder
Bijzonder Hoogleraar Intensieve Pedagogische Ondersteuning van Gezinnen UvA/senior onderzoeker
Prof. dr. Veroni-Eichelsheim
bijzonder hoogleraar, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen
Doelen
Hoe ontstaat risicogedrag en hoe herken je risicogedrag, wanneer moeten de alarmbellen gaan rinkelen?
Programma
07-03-2024
Bijlagen
Allereerst is het belangrijk risicojongeren die nog geen strafbare feiten hebben gepleegd maar wel een verhoogd risico lopen, zo vroeg mogelijk te herkennen. Ook is een integrale aanpak cruciaal, waarbij disciplines en organisaties domeinoverstijgend samenwerken. Hierbij is belangrijk de jongere centraal te stellen, de omgeving erbij te betrekken en oog te hebben voor mogelijke andere problemen in het gezin.
Tijdens dit symposium belichten sprekers vanuit verschillende expertises het thema risicojeugd. Hoe ontstaat risicogedrag? Hoe herken je het? Wanneer moeten de alarmbellen gaan rinkelen? Wat doe je dan? Wie doet wat? Hoe werk je samen?
In de ochtend bespreken we eerst de rol die neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma kunnen spelen bij de ontwikkeling van probleemgedrag. Vervolgens hoort u hoe een sociaal werker risicojongeren aanmoedigt een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door wat hèm heeft geholpen zijn verleden als delinquent achter zich te laten. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd (AJWR) hoe de meest recente wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen. Ook besteden we aandacht aan hoe een effectieve systemische benadering er in de praktijk uitziet. De dag wordt afgesloten met een pleidooi voor het dichten van de kloof tussen jongerenwerk en gespecialiseerde jeugdzorg.
U gaat naar huis met een schat aan kennis en tools die u kunt toepassen in uw werk met en voor risicojeugd.