Anders Luisteren in de spreekkamer, vervolgscholing
Heb je de introductienascholing Anders Luisteren in de spreekkamer gevolgd en ben je enthousiast om meer energie te creëren tijdens je eigen spreekuur? Meld je dan aan voor de vervolgnascholing. Een nascholing waar je gaat oefenen met het benoemen van gevoelens en behoeftes die je hoort in het verhaal van de patiënt. Leer hoe je het doel van de hulpvraag boven tafel krijgt en de intrinsieke motivatie activeert. Let op: deze nascholing is alleen te volgen indien de introductienascholing 'Anders luisteren in de spreekkamer' is gevolgd.16:00 - 20:30
300 - 750
6 Punten
Classroom
Prijzen
Variabel € 300 - 750
Opmerking : Leden € 595,- Aios € 300,- Niet-leden € 750,-
Datum en locatie
26 nov. 2025
16:00
20:30
Mercatorlaan 1200, 3528BL, Utrecht
Beroepen
Arts voor verstandelijk gehandicapten
6 Punten
ABC1
Huisarts
6 Punten
ABC1
Physician Assistant
6 Punten
ABC1
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
6 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
6 Punten
NVvPO, LV POH-GGZ
Competenties
Communicatie100 %
Sprekers
Indra Wamelink
Trainer
Indra Wamelink is een enthousiaste en energieke huisarts met veel interesse in psychologie en persoonlijke ontwikkeling. Vanuit haar huisartsenpraktijk heeft zij Anders Luisteren ontwikkeld en het boek “Huisarts In De Knoop” geschreven.Doelen
Het horen en benoemen van gevoelens en behoeften van patiënten.
Minder uitlopen in je spreekuur door de aandacht van het probleem naar het doel te verleggen.
De kracht van empathie voor magie en motivatie.
Inzicht in het perspectief van de patiënt voor het creëren van blijvende oplossingen.
De transformatie van zinloze zorg naar doeltreffende zorg met grote impact op de levenskwaliteit van de patiënt.
Het herkennen van de weg van het hoofd en ombuigen naar de weg van het hart.
Het gebruiken van de 3 stappen om Anders Luisteren toe te passen in je spreekuur: stoppen, spiegelen, steunen.
Het teweegbrengen van een ingrijpende verandering in de overtuigingen van de patiënt voor meer flexibiliteit en motivatie voor de oplossing.
De vaardigheid om een conflict om te buigen naar wederzijds begrip.
Pas in oplossingen te denken als je het doel van de patiënt op tafel hebt.
Quasi-gevoelens en hoe je die inzet voor meer empathie.
Omschrijving
De nascholing Anders Luisteren in de spreekkamer heeft met een kleine verandering veel positieve effecten op het plezier en de doeltreffendheid van je spreekuur.
Inzicht in het perspectief van de patiënt creëert begrip en samenwerking. De patiënt wordt gezien, gehoord en begrepen. Je gaat doelgericht naar het doel achter het probleem en helpt bij het verwoorden van de belangrijkste motieven van de patiënt. Door empathie ontstaat de magische energie van de intrinsieke motivatie. Anders Luisteren bespaart tijd, geeft energie en helpt de patiënt een grote stap verder.
De nascholing Anders Luisteren helpt je met:
- Meer tijd voor de patiënt. Met Anders Luisteren richt je de aandacht op het doel van de zorgvraag die gesteld wordt. Hierdoor dring je sneller door tot de kern en loopt je spreekuur minder uit. Dat scheelt tijd, energie en voorkomt onzinnige zorg. Je vermindert extra consulten doordat je de patiënt doeltreffend verder helpt. Bovendien wordt de intrinsieke motivatie van de patiënt aangesproken om zijn eigen gedrag aan te passen voor het verbeteren van zijn leefstijl. Er ontstaat meer zelfstandigheid. Dat geeft ruimte in je spreekuur!
- De juiste zorg op de juiste plek. Inzicht in het doel dat de patiënt nastreeft leidt tot doeltreffende zorg. De zorg draagt bij aan bij het probleem dat de patiënt wil oplossen voor meer levenskwaliteit. Je kunt heel gericht verwijzen. Dat voorkomt onnodige onderzoeken, doorverwijzingen en andere vormen van doelloze symptoombestrijding.
- Een prettige arts-patiënt relatie met een gemotiveerde patiënt. Door in contact te komen met het doel achter het probleem, groeit het oplossend vermogen. Er ontstaat motivatie, inspiratie en creativiteit om aan de gezondheid te werken en oplossingen te zoeken voor obstakels. Van externe oriëntatie naar interne motivatie. Een gemotiveerde patiënt is therapietrouw, bereid om gewoontes aan te passen en prettig om mee samen te werken.
- Samen beslissen voor meer levenskwaliteit. Je beslist samen welke vervolgstap het meeste bijdraagt aan het oplossen van het probleem dat in de weg staat voor meer levenskwaliteit. Je samen inzetten voor hetzelfde doel geeft energie, voldoening en het beste behandelresultaat.
- Meer werkplezier. Je levert waardevolle, doeltreffende zorg en draagt significant bij aan de levenskwaliteit van de patiënt. Dat geeft enorm veel voldoening. Je bent van betekenis omdat je adviezen aansluiten bij wat de patiënt nodig heeft. De patiënt is dankbaar voor je erkenning, begrip en luisterend oor en gaat actief aan de slag met zijn eigen gezondheid. De energieke samenwerking, het blijvende resultaat en de gezamenlijke motivatie geven veel werkplezier!
Landelijke Huisartsen Vereniging
Gerelateerde cursussen
09
May
2023
10
May
2025
Gratis
Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg (SSFH)
Gratis