Basiscursus: Inleiding Systeemtherapie
Deze basiscursus zal de basisprincipes van de systeemtheorie behandelen. De cursus vormt een onderdeel van de opleiding tot geregistreerd systeemtherapeut, maar staat ook open voor diegenen die zich willen verdiepen in de systemisch denken en het systemisch werken zonder de ambitie om geregistreerd systeemtherapeut te willen worden.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Hoofddocent Jan Olthof
Docent
Hoofddocent van de opleiding is Drs. Jan Olthof. Jan Olthof is psychotherapeut, supervisor en leertherapeut bij de NVRG. Hij is oprichter van de School voor systemische opleidingen te Bunde en is als psychotherapeut zelfstandig gevestigd in psychotherapiepraktijk "Het verbindend patroon" te Bunde. Hij was gedurende ruim 30 jaar als consulent behandeling verbonden aan de afdeling Gezinspsychiatrie van GGZ-instelling Yulius in Barendrecht. Naast het boek De mens als verhaal (1994), dat hij samen met Eric Vermetten schreef, is Jan Olthof auteur van het Handboek Narratieve psychotherapie (2012), waarvan de Engelse vertaling recent is verschenen bij uitgeverij Karnac.Mariëlle Gelissen
Mededocente
Mariëlle Gelissen is psychologe en erkend als relatie-en gezinstherapeute door de Nederlandse Vereniging voor relatie-en gezinstherapie (NVRG). Mariëlle is werkzaam als vrijgevestigde en als systeemtherapeute verbonden aan de praktijk van Jan Olthof te Bunde (Zuid Limburg, Nederland). Zij is mede-oprichtster van de School voor Systemische opleidingen. Mariëlle leidt een aantal werkplaatsen en is mede-opleider en coördinator van de School.Opzet van de cursus
In dit eerste deel van de basiscursus Inleiding systeemtherapie van 60 uur komen de volgende onderwerpen aan bod:
basisbegrippen systeemtheorie, het communicatief perspectief, herdefiniëren, het structureel perspectief, het therapeutisch systeem, het gezinsontwikkelingsperspectief, het genogram, het multigenerationele perspectief, gender, hypothesevorming, taxatie, samenwerking en "weerstand", aspecten van de behandelcontext, crisis, enkele basistechnieken.
Leerdoelen
De basisbegrippen uit de systeemtherapie zullen aan bod komen en het concept triade zal centraal staan, drie als eenheid van analyse: drie generaties, de triade binnen het gezin, het functioneren van triades, het kunnen werken met triades. Het begrip parentificatie zal uitgebreid aan bod komen. Van belang hierbij is om binnen de ouder-kindrelatie ook te kunnen werken met het kind in de ouder.
Het systemisch kunnen denken krijgt de aandacht in begrippen als diversiteit, connectie, samenwerking en wederzijdse afhankelijkheid. Ook wordt de gevoeligheid voor contexten ontwikkeld, alsmede reflexieve vaardigheden om contexten te analyseren.
Het concept loyaliteit loopt als rode draad door de hele opleiding.
Het proces van behandelen komt uitgebreid aan bod:
- via het eerste gesprek met vaardigheden als invoegen, herdefiniëren, taalgebruik en een houding van gastvrijheid leert de cursist om niet slechts met één persoon te werken, maar met het hele gezin.
- na de beginfase en het leren werken met alle gezinsleden, ook de afwezigen, het middengedeelte wordt behandeld met vaardigheden als het werken met een focus en een thema.
- vervolgens het eindspel met vaardigheden als tracking en ensceneren, ervaringsgericht werken in het hier en nu.
In het proces van behandelen is het maken van genogrammen belangrijk en hierbij zal vooral het werken met baboeshka's aan bod komen. Daarbij worden niet alleen de aanwezige gezinsleden opgesteld, maar ook de vorige generaties en allen die een rol van belang spelen in het leven van het gezin.
De verschillende perspectieven, zoals het structurele perspectief, het communicatieve- en loyaliteitsperspectief, het gezinsfase- en gezinsontwikkelingsperspectief worden behandeld, waarbij de nodige aandacht wordt gegeven aan nieuw-samengestelde gezinnen.