Vervolg Werken met het Lichaam bij Trauma: Co-regulatie en stabilisatie
In de workshop “Werken met het lichaam bij trauma en overprikkeling, dag 1” hebben de deelnemers al enige kennis en handvatten opgedaan hoe het lichaam van de cliënt meer bij de behandeling te kunnen betrekken. De verschillende verdedigingsmechanismen, optimale-, hyper- en hypo arousal van het zenuwstelsel en de 5 niveaus van informatie verwerking (SIBAM) zijn aan bod gekomen. Deze vervolgworkshop richt zich meer specifiek op het opzetten van een veilig, stabiliserend werkveld en het vergroten van de capaciteit van de ventrale zenuw; het sociale deel van het zenuwstelsel vanuit de Polyvagaal theorie. Via het lichaam verbinding maken om zo een veilige container op te zetten, waarin de cliënt in co- regulatie met de therapeut kan onderzoeken, ervaren en transformeren. Een uitnodiging voor de therapeut en de client om te leren meer bewustzijn te krijgen op signalen uit het eigen systeem én vanuit de omgeving, zodat auto- en interactieve regulatie ingezet kan worden.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Marlene Koekkoek
GZ-psycholoog (BIG), Lichaamsgericht Werkend Psycholoog NIP en EMDR Practitioner (VEN)
Marlene heeft haar eigen BGGZ praktijk in Winsum: Praktijk Koekkoek. Ze heeft de volgende lichaamsgerichte opleidingen afgerond: Sensorimotor Psychotherapy Level 1 en level 2 (Pat Ogden), Primal Rebirth Therapy (Aumm instituut), Primal Somatic Traumahealing (Aumm instituut) en Integral Somatic Psychotherapy (Raja Selvam).In de workshop “Werken met het lichaam bij trauma en overprikkeling, dag 1” hebben de deelnemers al enige kennis en handvatten opgedaan hoe het lichaam van de cliënt meer bij de behandeling te kunnen betrekken. De verschillende verdedigingsmechanismen, optimale-, hyper- en hypo arousal van het zenuwstelsel en de 5 niveaus van informatie verwerking (SIBAM) zijn aan bod gekomen.
Deze vervolgworkshop richt zich meer specifiek op het opzetten van een veilig, stabiliserend werkveld en het vergroten van de capaciteit van de ventrale zenuw; het sociale deel van het zenuwstelsel vanuit de Polyvagaal theorie. Via het lichaam verbinding maken om zo een veilige container op te zetten, waarin de cliënt in co- regulatie met de therapeut kan onderzoeken, ervaren en transformeren. Een uitnodiging voor de therapeut en de client om te leren meer bewustzijn te krijgen op signalen uit het eigen systeem én vanuit de omgeving, zodat auto- en interactieve regulatie ingezet kan worden.
U krijgt interventiemogelijkheden om het hertraumatiserende, en vaak verlammende, gevoel van eenzaamheid in de cliënt te doorbreken. Het zenuwstelsel van de cliënt uit te nodigen uit deze verlamming te komen en naar de meer gezonde staten van mobilisatie en verbinding te gaan, de optimale arousel-zone. Stabilisering vanuit co-regulatie. Door het zenuwstelsel van de cliënt deze ervaring te laten op doen, zal deze ook leren zich beter via het eigen zenuwstelsel te reguleren.
Zodra de cliënt meer veiligheid ervaart vanuit zijn eigen systeem en vanuit het therapeutische contact, ontstaat als logisch gevolg meer ruimte om traumabehandeling aan te gaan en te kunnen transformeren.
De helende ervaring uit de therapie zal beter in het dagelijkse leven geïntegreerd kunnen worden, immers wanneer een client meer gereguleerd is, is er ook meer bewustzijn op de ervaring.
Deze werkwijze komt o.a. voort uit de uitgangspunten van Sensorimotor Psychotherapy en Polyvagaal Therapie, maar kan ook ingepast worden in vele andere behandelmethodieken als CGT, NET, IE en binnen EMDR als interweave. Net als bij dag 1 zal de theoretische basis worden vertaald naar concrete ervaringen en oefeningen. De interventies kunnen worden ingezet in de behandeling en de cliënt kan ze mee nemen in het dagelijkse leven.
Voorafgaand aan de dag zal er gevraagd worden een reflectie te geven op het eerder geleerde van dag 1 en zal er ruimte zijn om vragen in te brengen die mogelijk gebruikt kunnen worden op de dag zelf.
Let op: zorg dat er tussen de Basis- en Vervolgdag enige tijd zit om eerst in de praktijk aan de slag te gaan met het geleerde tijdens de Basisdag.