Teach the Teacher: Didactische Basisprincipes

didactische vaardigheden
Seneca-abt is een bureau dat is gespecialiseerd in het geven van cursussen over de didactiek en onderwijskunde in de medische (vervolg)opleidingen. Seneca-abt richt zich ook op de leermeesters van de verpleegkundig specialisten en de physician assistants.
Gratis
12 Punten
Classroom

Prijzen

Gratis

Beroepen

Bedrijfsarts
17 Aug 2023
16 Aug 2024
12 Punten
NVAB
Omschrijving

 Na afloop van de cursus:

Kennen de cursisten de competenties die in de opleiding tot verpleegkundig specialist aan de orde moeten komen.

Kennen de cursisten de belangrijkste kenmerken van een goede praktijkopleider.

Kennen de cursisten de grondslagen van het leren door volwassenen.

Kennen de cursisten enkele didactische principes om het onderwijs efficienter en effectiever in te richten.

Kunnen de cursisten enkele van de technieken toepassen om het onderwijs efficient en effectief af te leveren.

Kunnen de cursisten feedback geven.

Kunnen de cursisten feedback ontvangen.

Kennen de cursisten de eigenschappen van leerdoelen.

Kennen de cursisten de voordelen van leerdoelen.

Kunnen de cursisten leerdoelen voor een leerling formuleren.

Kennen de cursisten de 6 niveaus van het kennisdomein (volgens Bloom).

Kunnen de cursisten het kennisniveau van de leerlingen vaststellen met behulp van vragen.

Kennen de cursisten de systematiek van de KPB.

Kennen de cursisten het adagium 'Beperken-beperken-beperken' dat geldt voor een KPB.

Kunnen de cursisten een 1-op-1 feedbackgesprek voeren met een leerling.

Kennen de cursisten de 5 niveaus in de ontwikkeling en uitvoering van een vaardigheid.

Kennen de cursisten 6 niveaus in de competentieontwikkeling van een vaardigheid.

Kennen de cursisten de termen onbebust onbekwaam - bewust onbekwaam - bewust bekwaam en onbewust bekwaam.

Kennen de cursisten de methodiek van de vier-stappen-methode.

Kunnen de cursisten de vier-stappen-methode toepassen.

Kunnen de cursisten elkaar feedback geven op hun doceertechniek.

Kennen de cursisten variaties op de vier-stappen-methode om gespreksvaardigheden te doceren.

Kennen de cursisten variaties op de vier-stappen-methode om vermeende aanwezige vaardigheden bij een leerling te toetsen.

Kennen de cursisten het verschil tussen begeleiden en beoordelen.

Kennen de cursisten de begrippen formatief en summatief.

Kennen de cursisten de EPA.

Kunnen de cursisten enkele voorwaarden voor correcte toetsing benoemen.

Kunnen de cursisten enkele toetsmethoden noemen.

Kunnen de cursisten in een 1-op-1 situatie met een leerling een KPBgesprek voeren.

Seneca-abt

info@seneca-abt.nl
23, Hopweg, Haren, 9753GP

Gerelateerde cursussen

PAO Psychologie

E-learning
11-21
Leer meer over cursusontwikkeling, breinprincipes, leerstijlen, trainersvaardigheden, werkvormen en weerstand
Je zorgt voor deskundigheidsbevordering van collega’s. Je geeft trainingen of presentaties aan cliënten, ouders of vakgenoten. Wil jij jezelf hierin verder professionaliseren? In deze online training didactische vaardigheden ontwikkel je jouw trainersvaardigheden. Een training, uitleg of cursus geven op zo’n manier dat jijzelf en de deelnemers tevreden naar huis gaan is een kunst. Het vraagt om trainersvaardigheden, om kennis van je doelgroep, om focus op de inhoud, om kennis van leerstijlen, om het (h)erkennen van weerstand, om kennis van cognitieve processen tijdens het leren en nog veel meer. Het trainer- of docentschap vraagt vaardigheden die je niet van de een op de andere dag leert, maar wel kunt ontwikkelen.
€ 229.9