Basiscursus CGt

Basiscursus CGt met aandacht voor kind en jeugd
cognitieve gedragstherapieKind en jeugdangststoornissentraumastemmingsstoornissengedragsstoornissen
Deze basiscursus CGt is niet voor niets zeer gewild, daar zijn goede redenen voor! 1: De cursus is inhoudelijk sterk met een zorgvuldig didactische opzet. 2: Door de combinatie met een digitale leeromgeving, met mooie e-learning vol met presentaties, demonstraties, casuïstiek en oefenmateriaal., bestaat deze basiscursus CGt nog 'maar' uit 10 lesdagen. 3: We hebben de prijs relatief laag weten te houden.
2590
100 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 2590
Inclusief : Koffie en thee

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
100 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
100 Punten
VGCt
Jeugdzorgwerker
100 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
100 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
100 Punten
SKJ

Sprekers

Charlotte Nuhoff

Hoofddocent CGT

Erik Jongman

Docent vervolgcursus CGt: adolescentie

Doelen

Basis competenties van de cognitief gedragstherapeut met betrekking tot kennis en vaardigheden
Basiskennis over de leertheorieën, de geschiedenis van de gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces
Gegevens over de problematiek van de cliënt ordenen in en holistische visie of probleemsamenhang en gefundeerd tot een probleemkeuze komen (algemeen en stoornisspecifiek)
Een topografische, functie- en betekenisanalyse opstellen van het probleemgedrag en registratieopdrachten bepalen (algemeen en stoornis specifiek)
Op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen voor enkelvoudige, lichte problematiek en dit bespreken met cliënt en gezin (algemeen en stoornisspecifiek)
Een kennismakingsgesprek voeren, invoegen en informatie verzamelen (algemeen en stoornisspecifiek)
Kennis hebben over de operante en niet-operante technieken in de kinder- en jeugdsetting
Kennis hebben en begrijpen van het inzetten van de socratische dialoog als middel binnen de cognitieve gedragstherapie
Kennis hebben over de ontwikkelingen binnen de CGT als het gaat over de derde generatie CGT
Omschrijving

De cursisten worden geacht aan het eind van deze inleidende basiscursus cgt voldoende thuis te zijn in de leertheoretische principes, zodat zij deze kunnen herkennen in de problematiek van de cliënt. Zij kunnen de informatie over de problematiek ordenen en weergeven in een holistische theorie. Met behulp van functie- en betekenisanalyses kunnen zij een gefundeerde probleemkeuze maken en een behandelplan opstellen. De cursisten worden vertrouwd gemaakt met het cognitief-gedragstherapeutisch proces en kunnen een casusconceptualisatie opzetten aan de hand van deze fasen. Tevens leren de cursisten in deze cursus enkele cgt basisinterventies en de socratische dialoog toe te passen.

Deze basiscursus CGt vormt de basis voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut en is speciaal ontwikkeld voor cursisten die met kinderen en jeugdigen werken. Filmmateriaal en casusvoorbeelden zijn zowel op volwassenen als op kinderen en jeugdigen gebaseerd. Veel aandacht wordt besteed aan het oefenen van de leertheoretische technieken, waarbij gestart wordt met de oorspronkelijke doelgroep (volwassenen) en daarna wordt de specifieke toepassing daarvan bij kinderen, jeugdigen en gezinnen besproken. De fasen van het gedragstherapeutisch proces vormen de leidraad voor deze cgt basiscursus.

Onderwerpen inleidende deel van de basiscursus CGt

  • Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
  • Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model; het cognitieve model;
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van  probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;
  • Toepassen van de socratische dialoog en motiverende gespreksvoering;
  • Opbouwen van een adequate therapeutische werkrelatie;
  • Ontwerpen van (eenvoudige) behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses.


DE JEUGDZORGACADEMIE

info@dejeugdzorgacademie.nl
0619340492
15, Grebbeberglaan, Utrecht, 3527VX

Gerelateerde cursussen

02 Sep
Sep
09:00

Psy-zo! Onderwijs

Classroom
Groningen
50-56
In deze vervolg cursus leren cursisten effectieve cognitief gedragstherapeutische interventies bij (complexe) angst en dwangstoornissen op gevorderd niveau toe te passen.
€ 1795

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij jeugdigen uit zich anders dan bij volwassenen en vraagt om een gerichte aanpak. In deze cursus leert u hoe u stemmingsproblemen in verschillende levensfasen kunt herkennen en hoe u effectief kunt handelen binnen de huisartsenpraktijk. U krijgt praktische handvatten om een depressie systematisch in kaart te brengen, ouders en jongeren te ondersteunen en passende interventies in te zetten in de eerste lijn. Speciale aandacht gaat onder andere uit naar suïcidaliteit, risico- en beschermende factoren en de impact van sociale media. De cursus combineert de richtlijnen en actuele wetenschappelijke inzichten met toepasbare casuïstiek, zodat u direct aan de slag kunt. Versterk uw expertise en maak het verschil voor deze kwetsbare groep.
Op aanvraag
03 Sep
Sep
09:00

Forta Opleidingen

Live Webinar
Online
50
De behandeling van psychische problemen bij cliënten met een licht verstandelijke beperking.
Zet cognitieve gedragstherapie succesvol in bij de behandeling van volwassenen en jongeren met een licht verstandelijke beperking.
€ 1850
25 Mar
Mar
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
6
Hoe kun je kinderen met een negatief zelfbeeld helpen om positiever naar zichzelf te gaan kijken? Leer werken met interventietechnieken voor jeugdigen die hier specifiek op gericht zijn en ontdek meer over de achtergronden van dit probleem. Je maakt onder andere kennis met het COMET-protocol van Korrelboom.
€ 380
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495
17 Sep
Sep
09:30
€ 1375

Arjenne Hoeksema, Verloskundige&Coach

Physical course - series
Arjenne Hoeksema
45
Tijdens deze cursus leer je hoe je een enkelvoudig bevallingstrauma bij een cliënt met een onbelaste psychische anamnese kunt resetten, oftewel behandelen.
€ 1375
08 Oct
Oct
09:30
€ 1250

AXON leertrajecten

Physical course - series
Den Bosch
24-40
Deze basiscursus is gericht op het leren omgaan met cliënten met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
In deze basiscursus, omgaan met cliënten met NAH, leer je wat de gevolgen van hersenletsel kunnen zijn voor een cliënt en zijn directe omgeving.
€ 1250
30 Jun
Jun
08:30

Emergency Medical School

Classroom
EMSchool
12-16
De ALS-training richt zich op het instrueren van artsen, verpleegkundigen en paramedici in gespecialiseerde reanimatietechnieken binnen een teamomgeving. De opleiding omvat workshops, vaardigheidstrainingen, lezingen en simulaties, waarbij diverse scenario's worden uitgevoerd in onze speciaal uitgeruste scenariolokalen. Neem deel en versterk uw vaardigheden in levensreddende technieken!
€ 1045
17 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Classroom
6
Tijdens deze 1-daagse wordt stilgestaan bij de verschillende traumabegrippen en de invloed van met name vroegkinderlijk chronisch trauma op de (verschillende) ontwikkelingsfasen.
€ 220
16 Sep
Sep
09:30
€ 360

Cure & Care Development

Classroom
CCD Arnhem
5-7
In deze cursus leer je hoe je trauma’s behandelt binnen een persoonlijkheidsstoornissen behandeling en oefen je met werkwijzen die hun nut in de praktijk hebben bewezen.
€ 360