Basiscursus CGt
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Charlotte Nuhoff
Hoofddocent CGT
Erik Jongman
Docent vervolgcursus CGt: adolescentie
Doelen
De cursisten worden geacht aan het eind van deze inleidende basiscursus cgt voldoende thuis te zijn in de leertheoretische principes, zodat zij deze kunnen herkennen in de problematiek van de cliënt. Zij kunnen de informatie over de problematiek ordenen en weergeven in een holistische theorie. Met behulp van functie- en betekenisanalyses kunnen zij een gefundeerde probleemkeuze maken en een behandelplan opstellen. De cursisten worden vertrouwd gemaakt met het cognitief-gedragstherapeutisch proces en kunnen een casusconceptualisatie opzetten aan de hand van deze fasen. Tevens leren de cursisten in deze cursus enkele cgt basisinterventies en de socratische dialoog toe te passen.
Deze basiscursus CGt vormt de basis voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut en is speciaal ontwikkeld voor cursisten die met kinderen en jeugdigen werken. Filmmateriaal en casusvoorbeelden zijn zowel op volwassenen als op kinderen en jeugdigen gebaseerd. Veel aandacht wordt besteed aan het oefenen van de leertheoretische technieken, waarbij gestart wordt met de oorspronkelijke doelgroep (volwassenen) en daarna wordt de specifieke toepassing daarvan bij kinderen, jeugdigen en gezinnen besproken. De fasen van het gedragstherapeutisch proces vormen de leidraad voor deze cgt basiscursus.
Onderwerpen inleidende deel van de basiscursus CGt
- Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
- Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model; het cognitieve model;
- Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;
- Toepassen van de socratische dialoog en motiverende gespreksvoering;
- Opbouwen van een adequate therapeutische werkrelatie;
- Ontwerpen van (eenvoudige) behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses.