Basiscursus CGt

Basiscursus CGt met aandacht voor kind en jeugd
cognitieve gedragstherapieKind en jeugdangststoornissentraumastemmingsstoornissengedragsstoornissen
Deze basiscursus CGt is niet voor niets zeer gewild, daar zijn goede redenen voor! 1: De cursus is inhoudelijk sterk met een zorgvuldig didactische opzet. 2: Door de combinatie met een digitale leeromgeving, met mooie e-learning vol met presentaties, demonstraties, casuïstiek en oefenmateriaal., bestaat deze basiscursus CGt nog 'maar' uit 10 lesdagen. 3: We hebben de prijs relatief laag weten te houden.
2590
100 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 2590
Inclusief : Koffie en thee

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
100 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
100 Punten
VGCt
Jeugdzorgwerker
100 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
100 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
100 Punten
SKJ

Sprekers

Charlotte Nuhoff

Hoofddocent CGT

Erik Jongman

Docent vervolgcursus CGt: adolescentie

Doelen

Basis competenties van de cognitief gedragstherapeut met betrekking tot kennis en vaardigheden
Basiskennis over de leertheorieën, de geschiedenis van de gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces
Gegevens over de problematiek van de cliënt ordenen in en holistische visie of probleemsamenhang en gefundeerd tot een probleemkeuze komen (algemeen en stoornisspecifiek)
Een topografische, functie- en betekenisanalyse opstellen van het probleemgedrag en registratieopdrachten bepalen (algemeen en stoornis specifiek)
Op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen voor enkelvoudige, lichte problematiek en dit bespreken met cliënt en gezin (algemeen en stoornisspecifiek)
Een kennismakingsgesprek voeren, invoegen en informatie verzamelen (algemeen en stoornisspecifiek)
Kennis hebben over de operante en niet-operante technieken in de kinder- en jeugdsetting
Kennis hebben en begrijpen van het inzetten van de socratische dialoog als middel binnen de cognitieve gedragstherapie
Kennis hebben over de ontwikkelingen binnen de CGT als het gaat over de derde generatie CGT
Omschrijving

De cursisten worden geacht aan het eind van deze inleidende basiscursus cgt voldoende thuis te zijn in de leertheoretische principes, zodat zij deze kunnen herkennen in de problematiek van de cliënt. Zij kunnen de informatie over de problematiek ordenen en weergeven in een holistische theorie. Met behulp van functie- en betekenisanalyses kunnen zij een gefundeerde probleemkeuze maken en een behandelplan opstellen. De cursisten worden vertrouwd gemaakt met het cognitief-gedragstherapeutisch proces en kunnen een casusconceptualisatie opzetten aan de hand van deze fasen. Tevens leren de cursisten in deze cursus enkele cgt basisinterventies en de socratische dialoog toe te passen.

Deze basiscursus CGt vormt de basis voor de opleiding tot cognitief gedragstherapeut en is speciaal ontwikkeld voor cursisten die met kinderen en jeugdigen werken. Filmmateriaal en casusvoorbeelden zijn zowel op volwassenen als op kinderen en jeugdigen gebaseerd. Veel aandacht wordt besteed aan het oefenen van de leertheoretische technieken, waarbij gestart wordt met de oorspronkelijke doelgroep (volwassenen) en daarna wordt de specifieke toepassing daarvan bij kinderen, jeugdigen en gezinnen besproken. De fasen van het gedragstherapeutisch proces vormen de leidraad voor deze cgt basiscursus.

Onderwerpen inleidende deel van de basiscursus CGt

  • Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
  • Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model; het cognitieve model;
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van  probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;
  • Toepassen van de socratische dialoog en motiverende gespreksvoering;
  • Opbouwen van een adequate therapeutische werkrelatie;
  • Ontwerpen van (eenvoudige) behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses.


DE JEUGDZORGACADEMIE

info@dejeugdzorgacademie.nl
0619340492
15, Grebbeberglaan, Utrecht, 3527VX

Gerelateerde cursussen

Vervolgcursus CGT Angst en stemmingsstoornissen (50 uur): protocollaire behandelingen op maat

€ 1795GroningenClassroom02 sep. 2025

Vervolgcursus CGT Angst en stemmingsstoornissen (50 uur): protocollaire behandelingen op maat

Depressie bij kinderen en adolescenten

Op aanvraagE-learning

Depressie bij kinderen en adolescenten

Vervolgcursus CGt bij cliënten met een licht verstandelijke beperking

€ 1850Live Webinar03 sep. 2025

Vervolgcursus CGt bij cliënten met een licht verstandelijke beperking

Behandeling van jeugdigen (adolescenten) met een negatief zelfbeeld

€ 380UtrechtClassroom25 mrt. 2026

Behandeling van jeugdigen (adolescenten) met een negatief zelfbeeld

Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen

€ 495Meerdere locatiesPhysical course - series19 sep. 2025 + nog 2 data

Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen

€ 1375DelftPhysical course - series17 sep. 2025

Training Reset Methoden Traumatische Baring voor verloskundigen

€ 1250's-HertogenboschPhysical course - series08 okt. 2025

Professioneel omgaan met cliënten met hersenletsel

Advanced Life Support (ALS)

€ 1045Meerdere locatiesClassroom08 sep. 2025 + nog 2 data

Advanced Life Support (ALS)

Signaleren van trauma bij kind en jeugd

€ 220Classroom17 sep. 2025

Signaleren van trauma bij kind en jeugd

€ 360ArnhemClassroom16 sep. 2025

EMDR en Schematherapie: goed te combineren!

e-Xpert ABCDE: Opvang van de traumapatiënt

€ 398.5E-learning

e-Xpert ABCDE: Opvang van de traumapatiënt

e-Xpert Triage: NTS

€ 1001.75E-learning

e-Xpert Triage: NTS