Chronische suïcidaliteit

chronische suïcidaliteitsuïcidepreventieSuicidesuïcidaliteitsuïcidale cliëntenggz
In dit leertraject maak je aan de hand van vijf mini-colleges van psycholoog Bert van Luyn kennis met de theorie rondom chronische suïcidaliteit en worden er handvatten aangereikt voor hoe te handelen in de praktijk. Aan de hand van twee uitgebreide casussen kun je vervolgens stap voor stap zien hoe deze theorie wordt toegepast in de praktijk.
Op aanvraag
4-5.5 Punten
E-learning

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
5.5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
5.5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
5.5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
5.5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
5.5 Punten
Registerpl
Omschrijving

Leerdoelen

Na afronding van dit leertraject kun je:

  • beschrijven wat het Integrated Motivational-Volitional Model van O' Connor behelst en kun ja aangeven uit welke fasen het bestaat.
  • voorbeelden geven van risicofactoren die bijdragen aan het ontstaan van suïcidale intenties.
  • aangeven bij welke cliënten chronisch suïcidaal gedrag vooral voorkomt.
  • benoemen welke intenties er schuil kunnen gaan achter chronische suïcidaliteit.
  • onderscheid maken tussen acute en chronische suïcidaliteit en daarbij kun je aangeven aan wat dat betekent voor het handelen van de hulpverlener.
  • toelichten uit welke fasen het CASE model bestaat en in welke volgorde die moeten worden toegepast.
  • toelichten wat de SIDAS behelst en kun je onderzoeken hoe deze methode wordt toegepast in een gesprek met de cliënt.
  • aangeven wat het belang is van een duurzame hulpverleningsrelatie en welke bejegeningsaspecten daaraan bijdragen.
  • beschrijven wat de impact van chronisch suïcidaal gedrag op de hulpverlener kan zijn en kun je daarbij uitleggen wat de rol van overdracht en tegenoverdracht is.
  • benoemen wat het belang is van het begrenzen van gedrag en het bevorderen van de autonomie en zelfverantwoordelijkheid van de cliënt.
  • aangeven aan op welke wijze de hulpverlener de eigen psychische stabiliteit kan behouden.

Doelgroep

Dit leertraject is bedoeld voor professionals met als functie:

  • GZ psycholoog
  • Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
  • Verpleegkundig specialist
  • Jeugdhulpverlener
  • Arts
  • Huisarts
  • Psychiater


GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

09 May
May
09:30

King Nascholing

Classroom
Amsterdam
6-7
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
€ 220

GGZ Ecademy

E-learning
1.5-6
Iedereen die werkzaam is in de ggz krijgt te maken met cliënten die suïcidaal gedrag vertonen. Toch went het nooit. In de Multidisciplinaire richtlijn Diagnostiek en Behandeling van suïcidaal gedrag (MDR) zijn de nieuwste inzichten over de aanpak van suïcide vastgelegd. Een van de belangrijkste thema’s van de richtlijn is om suïcide bespreekbaar te maken. Dit leertraject biedt de hulpverlener ondersteuning en begeleiding om de aanbevelingen uit de MDR toe te passen in het dagelijkse contact met cliënten.
Gratis

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
0-5.5
In Nederland sterven jaarlijks ongeveer 1900 mensen door suïcide: jongeren, volwassenen, en ouderen. Als hulpverleners onderschrijven we de missie ‘dat niemand alleen, onbegrepen en onbehandeld sterft door suïcide’. Preventie en behandelen start dan ook met het onderkennen van suïcidale dreiging: thuis, op school, op het werk, in de spreek- en behandelkamer. Cursisten leren suïcidaliteit herkennen, er vrij over te praten, hoe door te vragen, hoe een veiligheidsplan te maken en wie je daarbij kunt inschakelen. Daarnaast is er ruimte om eigen casuïstiek op het gebied van suïcidepreventie in te brengen. Enerzijds onderscheiden we frustratie- oftewel emotionele agressie. Aan de andere kant kun je te maken krijgen met instrumentele agressie. Frustratieagressie is veelal re-actief, instrumentele agressie is pro-actief. Bij frustratie-agressie is er een hoge mate van arousal, er wordt gereageerd vanuit een frustratie. Door gebrek aan zelfcontrole kan het heftig worden en behoorlijk uit de hand lopen. Hoe verschillende soorten agressie tijdig te signaleren en hier adequaat mee om te gaan? Hoe conflictsituaties te beïnvloeden en escalaties te voorkomen? Hoe je werksituatie zo veilig mogelijk te maken? Dit zijn enkele vragen die aan bod komen tijdens deze praktijkgerichte training. Er worden concrete tools aangereikt die per meteen kunnen worden ingezet in de eigen beroepspraktijk. Veertien dagen voorafgaand aan de training kunnen de deelnemers via e-een enquête eigen vragen, knelpunten en casuïstiek onder de aandacht brengen.
Op aanvraag
11 Dec
Dec
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
0-5
Preventie - Interventie - Postventie
Herken suïcidale gedachtes en weet wat u kunt doen om in gesprek te gaan en hoe te handelen!
€ 445
12 May
May
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
11-12
Achter de littekens
Wil jij leren hoe je cliënten die zichzelf beschadigen beter kunt begeleiden en ondersteunen? In deze cursus leer je meer over de oorzaken van zelfbeschadiging en de impact die het heeft op de persoon, diens omgeving en jou als hulpverlener. Je oefent hoe je het gesprek over zelfbeschadigend gedrag kunt voeren met de cliënt en diens naasten. Tijdens deze cursus zijn een ervaringsdeskundige en naaste aanwezig die hun eigen ervaringen met je zullen delen.
€ 570
19 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
BCN Arena Amsterdam
12
Doe kennis op rondom vroege detectie van persoonlijkheidsstoornissen (bij adolescenten) en krijg handvatten voor de behandeling binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze
Tijdens deze twee cursusdagen wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden en werkzame factoren binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze getraind: Hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe herstel je behandelbreuken? Op welke wijze hanteer je suïcidaliteit en crisis? Hoe kan je werken in de context van een jongere? En hoe kun je als team binnen de dynamiek van persoonlijkheidsproblematiek samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.
€ 480
27 May
May
09:00
€ 1645

ALSG

Physical course - series
Tilburg CS
15
Eén benadering voor acute verwardheid en suïcidaliteit
Heb jij wel eens te maken met een verwarde of onrustige patiënt? Heb je wel eens situaties waarin de veiligheid van jou of je patiënt in het gedrang is? Heb je wel eens het idee de situatie erger te maken door wat je doet of zegt? De APEx cursus richt zich op álle artsen die contact hebben met patiënten met acute verwardheid en suïcidaliteit en (acute) lichamelijke problemen.
€ 1645
30 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Classroom
Utrecht
19
Steeds meer scholieren en studenten hebben last van burn-out, angsten, depressies of hebben suïcidale gedachten. Als professional in het onderwijs kom je deze jongeren ongetwijfeld tegen. Op welke manier herken je signalen van angst-, stemmingsproblematiek en suïcide? Hoe kun je de scholier of student binnen de schoolsetting ondersteunen of helpen?
€ 995

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij ouderen is een complex probleem dat aanzienlijke gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van leven van de patiënt. Die complexiteit zit vooral in de diagnostische verschillen tussen volwassenen en ouderen. Met name in ziekenhuizen en verpleeghuizen komen depressies bij ouderen veel voor. Het is voor u als specialist ouderengeneeskunde dus van belang dat u een depressie bij ouderen kunt herkennen en vervolgens adequaat kunt behandelen. Deze cursus biedt u daar handvatten voor. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de symptomen van depressie en u leert de typische klachtenpresentatie bij ouderen kennen. Daarnaast krijgt u handvatten om een onderscheid te maken tussen depressie en cognitieve stoornissen en leert u de verschillen tussen apathie en anhedonie te herkennen. Tot slot krijgt u een overzicht van behandelopties, inclusief innovatieve behandelingen. 
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Hoe kunt u uw patiënten optimaal begeleiden bij het starten en stoppen met antidepressiva? Met deze cursus leert u meer over het gebruik van antidepressiva, van de eerste keuze middelen tot het veilig afbouwen, gebaseerd op de NHG Standaard Depressie en de Multidisciplinaire Richtlijn Depressie. De indicaties voor antidepressiva, de classificatie van depressie en de behandeling van depressie komen hierbij aan bod, met casuïstiek die praktische toepassingen illustreert. Er wordt speciale aandacht besteed aan het kiezen tussen verschillende antidepressiva, het vaststellen van de optimale dosering en het motiveren van de patiënt.
Op aanvraag