'Samenwerken en Communiceren', intercollegiaal toetsingsonderwijs voor apothekers

samenwerkencommunicerenApothekersdynamiek
Het apothekersvak is een dynamisch beroep. De communicatie met patiënten wordt meer divers van aard. Tekorten aan geneesmiddelen, (bij-)betalingen en het preferentiebeleid zorgen voor spanningen met patiënten aan de balie.
865
10 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 865
Exclusief : 21% BTW

Datum en locatie

14 mei 2025
08:30
17:00
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht
03 jul. 2025
12:30
20:30
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht
02 okt. 2025
12:30
20:30
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht
06 nov. 2025
08:30
17:00
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht
11 dec. 2025
12:30
20:30
Daltonlaan 100, 3584BJ, Utrecht

Beroepen

Apotheker
10 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
10 Punten
OA

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie60 %

Sprekers

R.A. (Rik) Bes MSc

Docent

Doelen

Na afloop van de nascholing:

heeft u door feedback en reflectie op de CanMEDS competenties communicatie, samenwerking en professionaliteit inzicht gekregen in uw specifieke kwaliteiten.
weet u hoe u deze CanMEDS competenties toe kan passen in praktijksituaties als openbaar apotheker, met inachtneming van uw persoonlijke stijl en karakteristieken van communicatie.
bent u toegerust om op een professionele manier feedback te geven en ontvangen.
heeft u een individueel leer- en ontwikkelplan 'Samenwerken en Communiceren' opgesteld, inclusief prioriteiten en concrete actiepunten voor de komende 5 jaren.
Omschrijving

Het apothekers-vak is een dynamisch beroep. De communicatie met patiënten wordt meer divers van aard. Tekorten aan geneesmiddelen, (bij-)betalingen en het preferentiebeleid zorgen voor spanningen met patiënten aan de balie.

Daarnaast worden patiënten steeds mondiger en hebben er in toenemende mate behoefte aan om als gelijkwaardige partners behandeld te worden door hun zorgverleners. Dit 'partnerschap' tussen patiënt en zorgaanbieder is des te belangrijker voor de verbetering van de therapietrouw en het zelf-managend vermogen bij chronisch medicatie gebruikende patiënten. Campagnes als 'Samen Beslissen' en 'Begin een goed gesprek' zijn voorbeelden van het inspelen op deze behoeftes.

 

Externe relaties en samenwerkingsverbanden met andere zorgprofessionals in de buurt, plaats of regio worden steeds belangrijker. 

Intern vraagt het aansturen en coachen van het apotheekteam continu zorg en aandacht.

 

De nascholing 'Samenwerken en Communiceren', intercollegiaal toetsingsonderwijs voor apothekers, is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie en op het ontdekken & ontwikkelen van de management- en leiderschapskwaliteiten, die de ontwikkelingen on het vakgebied van u vragen.

De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie kwamen al aan de orde in het eerste deel van dit 'Toetsingsonderwijs', evenals methoden voor gedragsverandering.

 

Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Samenwerken in het apotheekteam is bedoeld om de samenwerking binnen het apotheekteam te verbeteren. De nascholing gaat in op de persoonskernmerken en normen en waarden van de apotheekmedewerkers. Het team leert hoe zij tot een duidelijke taakverdeling kunnen komen. Aan het eind van de nascholingen maakt het team afspraken over het geven van feedback, kritiek en complimenten en worden kleine samenwerkingsproblemen besproken.
Op aanvraag

Dockwerk

Incompany
6
Is het de waarheid, of enkel jouw zienswijze? Kan je een ander overtuigen van jouw mening en is dat een discussie of een goed gesprek? Hoe ga je om met verschillende ideeën, meningen en zienswijzes, met cliënten, jouw collega's en in de keten?
€ 255 - 305

PAOFarmacie

Incompany
3.5
De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties. U leert hoe u de patiënt op zijn eigen niveau kunt voorlichten over de voordelen van vaccineren. Vervolgens komen methoden aan bod om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Op aanvraag
09 Sep
Sep
09:00

Academie voor Medisch Specialisten

Classroom
Mercure Hotel Amersfoort Centre
6
Professioneel communiceren is de vaardigheid om verbaal en non-verbaal te communiceren, aangevuld met het vermogen om samen te werken, een positieve basishouding te genereren en emotioneel intelligent te handelen.
€ 745

ZW Opleidingen

Incompany
6
De training is bedoeld voor organisaties die hun medewerkers zich in hun werk krachtiger en effectiever willen laten profileren. Laten zien wat ze kunnen en waar de krachten liggen, maar ook open durven staan voor de eigen ontwikkelpunten en daarmee aan de slag gaan.
€ 1498

PAOFarmacie

Incompany
10
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Op aanvraag
12 May
May
09:30
€ 1495

Medilex BV

Classroom
La Vie Meeting Center Utrecht
15-17
Herstel de teamdynamiek en verhoog de werkeffectiviteit
Hoe doorbreek je verstoorde dynamiek en creëer je een veilige werksfeer?
€ 1495
07 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-36
Effectief communiceren met cliënten
Wil je goed en duidelijk kunnen communiceren met je cliënt? In deze cursus leer je aan de hand van NLP-technieken de effectiviteit van je communicatie te verbeteren. NLP (neurolinguïstisch programmeren) is gebaseerd op het principe dat bepaalde overtuigingen en denkpatronen tot de meest optimale communicatie leiden. Tijdens de cursus leer je praktische methoden en technieken om tot een betere communicatie met je cliënten te komen. De theorie wordt gekoppeld aan herkenbare casuïstiek vanuit de paramedische zorg en je eigen ervaringen. Na de cursus kun je NLP direct inzetten in je eigen praktijk.
€ 1195
08 Oct
Oct
09:30

VvAA

Classroom
VvAA Utrecht
6
Communiceer met impact, prettig en effectief met collega’s en zorgvragers.
In deze eendaagse training komen alle basics voorbij. Fris uw communicatieve vaardigheden op en krijg grip op technieken en methodes die voor u van belang zijn. Leer hoe u beter communiceert met collega's en zorgvragers. De training is praktisch, to-the-point en dynamisch.
€ 845

Dockwerk

Incompany
6
Deze inspirerende en interactieve workshop zoomt in op de verschillende manieren van communicatie en verschillen tussen mensen. Wat is er nodig voor een goede samenwerking, wat gebeurt er vaak waardoor het lastiger is en hoe houd je het langdurig goed samen?
€ 255 - 295