
Samenwerken en Communiceren”, intercollegiaal toetsingsonderwijs voor apothekers
Het apothekersvak is een dynamisch beroep. De communicatie met patiënten wordt meer divers van aard. Tekorten aan geneesmiddelen, (bij-)betalingen en het preferentiebeleid zorgen voor spanningen met patiënten aan de balie.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
R.A. (Rik) Bes MSc
Docent
Doelen
Na afloop van de nascholing:
Het apothekers-vak is een dynamisch beroep. De communicatie met patiënten wordt meer divers van aard. Tekorten aan geneesmiddelen, (bij-)betalingen en het preferentiebeleid zorgen voor spanningen met patiënten aan de balie.
Daarnaast worden patiënten steeds mondiger en hebben er in toenemende mate behoefte aan om als gelijkwaardige partners behandeld te worden door hun zorgverleners. Dit 'partnerschap' tussen patiënt en zorgaanbieder is des te belangrijker voor de verbetering van de therapietrouw en het zelf-managend vermogen bij chronisch medicatie gebruikende patiënten. Campagnes als 'Samen Beslissen' en 'Begin een goed gesprek' zijn voorbeelden van het inspelen op deze behoeftes.
Externe relaties en samenwerkingsverbanden met andere zorgprofessionals in de buurt, plaats of regio worden steeds belangrijker.
Intern vraagt het aansturen en coachen van het apotheekteam continu zorg en aandacht.
De nascholing 'Samenwerken en Communiceren', intercollegiaal toetsingsonderwijs voor apothekers, is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie en op het ontdekken & ontwikkelen van de management- en leiderschapskwaliteiten, die de ontwikkelingen on het vakgebied van u vragen.
De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie kwamen al aan de orde in het eerste deel van dit 'Toetsingsonderwijs', evenals methoden voor gedragsverandering.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.