Video Interactiebegeleiding Logopedie
Prijzen
Beroepen
Competenties
Je gaat met jouw videomateriaal en leervragen aan de slag en maakt een micro-analyse van de videobeelden. Je leert analyseren, reflecteren, en motiverende feedback geven en ontvangen.
De cursus bestaat uit drie modules: 'Introductie', 'Supervisie 1' en 'Supervisie 2'.
Module 1 | Introductie
Video-analyse
In de introductiemodule ligt het accent voornamelijk op de video-analyse. Deze module bestaat uit twee hele cursusdagen, met een tussenliggende periode van ongeveer drie weken. In deze periode voer je enkele video-huiswerkopdrachten uit.
Dag 1
Tijdens de eerste cursusdag krijg je theoretische uitleg over Video-interactiebegeleiding binnen de logopedie (VIB-L). Ook behandelen we de toepassing ervan in de praktijk. Via beeldmateriaal krijg je inzicht in hoe je werkt met VIB-L. Je sluit de dag af met het bespreken van de opdrachten ter voorbereiding op de tweede cursusdag.
Dag 2
In periode tussen de eerste en tweede lesdag maakten alle cursisten de praktijkopdrachten. Deze tweede lesdag gaan jullie deze opdrachten gezamenlijk (via peerfeedback) bekijken, bespreken en analyseren. Daarna leer je meer over het voeren van feedbackgesprekken. Ook oefen je het terugkijken met ouders/begeleiders op het door de cursisten gemaakte beeldmateriaal.
Leerdoelen Introductie
In deze cursus leer je (via video-opnames) micro-analyses te maken van de interactie met je cliënt. Duidelijk wordt hoe je doelgedrag kunt bepalen en bijstellen. Vervolgens ga je aan de slag met de feedbackprocedure en activerende feedback.