Intensieve opleiding systeemtherapie Lorentzhuis
Deze 2-jarige intensieve opleiding omvat 212 uur theoretische scholing en één supervisiereeks. Met deze opleiding legt de cursist een belangrijke basis voor het traject tot NVRG-erkend systeemtherapeut.Prijzen
Beroepen
Competenties
De basiscursus bestaat uit drie delen gevolgd door een afsluitend weekend.
- Introductie in de systeemtheorie
- Systeemtherapie in de praktijk; het behandelproces
- Specifieke toepassing en complexiteit
De volgende perspectieven op families en andere sociale systemen komen onder andere aan bod:
- het intergenerationele perspectief waarin wordt gekeken naar zich herhalende patronen door de generaties heen;
- het structurele perspectief waarin hiërarchie, grenzen en subsystemen in families aan de orde komen;
- het communicatieve perspectief waarin communicatieprocessen en interactiepatronen centraal staan;
- het ervaringsgericht perspectief waarin, in het hier en nu, ruimte wordt gemaakt voor emoties, directe ervaring, belichaamde taal en ‘het onverwachte’;
- het sociaal-constructionistische perspectief waarin de invloed van de sociaal maatschappelijke omgeving, cultuur en gender op menselijke problematiek wordt behandeld;
- het oplossingsgerichte- en het narratieve en dialogische perspectief waarin er oog is voor veerkracht en mogelijkheden en wordt onderzocht hoe dominante verhalen mensen kunnen beperken en hoe stemmen die het zwijgen zijn opgelegd weer tot klinken worden gebracht.
De context staat steeds centraal met aandacht voor families, sociale netwerken, gender, cultuur, religie en sociaal economische omstandigheden. Aan het eind van de basiscursus kunnen de cursisten systemische analyses maken waarin de samenhang van de problematiek met de omgeving waarin mensen leven centraal staat. Zij kunnen het verschil begrijpen tussen lineaire causaliteit, waarin problemen een oorzaak hebben, en circulariteit, waarin problemen begrepen kunnen worden in de context waarin ze zich voordoen. In een apart blok wordt aandacht gegeven aan research en methodologie.
Naast theorie wordt veel geoefend met interventies, in rollenspel en andere opdrachten. Video’s dienen ter illustratie en inspiratie. Cursisten dienen bereid te zijn video-opnames van eigen werk te tonen.
Tijdens de basiscursus vinden enkele toetsmomenten plaats, waarvan minimaal 1 schriftelijke toets, in de vorm van een ‘take-home-tentamen’.
Eerste jaar:
De Basiscursus van 132 uur wordt gegeven in 10 intensieve blokken van telkens een vrijdag en een zaterdag.
Vrijdag van 09.30 tot 17.30 uur en zaterdag van 09.30 tot 16.30 uur, beide dagen met een lunchpauze van een uur (in totaal 13 uur per 2 aaneengesloten dagen, om de 4-6 weken, gedurende 2 jaar).
Bij de planning van de cursus-weekenden wordt rekening gehouden met de schoolvakanties van regio Noord.
De tijdsbelasting voor het voorbereiden van de cursus is 12 à 15 uur per blok van 2 dagen.
Tweede jaar:
Na het theoretische deel van de basiscursus volgt de eerste 40 uur van de specialistische cursus, die gegeven wordt in 3 intensieve blokken van telkens een vrijdag en een zaterdag.
Daarna volgt in het voorjaar van het 2e opleidingsjaar een periode waarin de cursisten een scriptie schrijven.
In het najaar volgt dan de tweede 40 uur van de specialistische cursus die ook bestaat uit 3 intensieve blokken van vrijdag en zaterdag. De gehele cursus wordt afgesloten met een dag waarop alle cursisten een presentatie geven over hun scriptie, gevolgd door een feestelijke diploma-uitreiking.
Specialistische cursus (2 x 40 uur):
Het team van opleiders van het Lorentzhuis heeft gekozen om de specialisatie van de cursisten te richten op ‘Therapie met paren’, waarin vele thema’s waar paren mee te maken kunnen krijgen de revue passeren. Er zijn twee afzonderlijke modules: de eerste specialistische module richt zich op partnerschap en ouderschap en de tweede specialistische module heeft als onderwerp de complexiteit van psychopathologie en geweld in relaties.In de beide modules komen de competenties aan bod zoals door de NVRG beschreven. De metacompetenties vormen vanzelfsprekend een rode draad net zoals in de basiscursus. We geven die competenties aan waar we specifiek aandacht aan besteden in de betreffende zitting.
In de eerste specialistische module van 40 uur staan wij stil bij partnerschap en ouderschap vanuit verschillende perspectieven. Alle cursisten hebben in hun werk te maken met paren die meestal ook ouders zijn. In de hulpverleningspraktijk worden ouderschap en partnerschap nog steeds strikt gescheiden. In de module partnerschap en ouderschap is in alle cursusblokken aandacht voor zowel de partnerrelatie als de ouderrelatie.
In de tweede specialistische cursus gaan we in op complexiteiten in relationele problematiek met focus voornamelijk op de partner(ouder) relatie. Systeemtherapeuten dienen zicht te hebben op psychopathologie, dat wil zeggen op psychische of psychiatrische kwetsbaarheden bij mensen en hoe deze relaties wederzijds beïnvloeden. Ook krijgen systeemtherapeuten veel te maken met geweldsproblematiek in families en relaties, conflicten die escaleren en uit de hand lopen en hoe dit de veiligheid in relaties aantast. Psychische kwetsbaarheid en geweldsproblematiek gaan vaak samen in complexe relationele problematiek, daarom worden zij ook in samenhang behandeld in deze specialistische module.
Na deze specialistische cursus is het theoretische deel van de opleiding voltooid en zijn de cursisten volop aan het werk als systeemtherapeut in opleiding.