Cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking

Hoe begeleid je optimaal en hoe adviseer je collega’s hierin?
autisme spectrum stoornissenverstandelijke beperkingmensen met een verstandelijke beperkingautisme
Herken jij dat het begeleiden of behandelen van cliënten met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis soms best een uitdaging is? Heb je behoefte aan meer of andere handvatten om deze groep verder te helpen? De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen. Er is relatief veel minder aandacht voor mensen met een verstandelijke beperking. Hoe begeleid of behandel je deze doelgroep? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe begrijp je hen? Hoe communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? En vooral ook: hoe bied je hen de juiste zorg en begeleiding? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing? Op deze en andere vragen gericht op de begeleiding en behandeling van mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking, vind je in deze cursus antwoorden.
10:00 - 17:00
1095
22.5-53.5 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1095
Inclusief : Toegang tot de online leeromgeving, van PAO uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren, geaccrediteerd certificaat, uitgebreide lunch.

Datum en locatie

07 nov. 2025
10:00
19 dec. 2025
17:00
Barchman Wuytierslaan 2, 3818LH, Amersfoort

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
53.5 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
53.5 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
53.5 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
53.5 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
53.5 Punten
Registerpl

Sprekers

Severine van Grunsven-Vervoort

Programmamanager

Stefan Stuivenberg

Docent
Stefan is een bevlogen gedragswetenschapper (NVO Orthopedagoog Generalist) met een brede ervaring en deskundigheid. Stefan werkt zowel met jeugd als met volwassen in onderwijs, jeugdzorg, GGZ en gehandicaptenzorg. Zijn primaire focus ligt op goede communicatie, begeleiding en behandeling bij situaties met onbegrepen cliënten en begeleiders en daarbij passend gedrag van beide kanten. Vanaf 2017 werkt Stefan volledig vanuit zijn eigen bedrijf Fiept. Fiept richt zich vooral op het luisteren naar en verstaan van mensen met autismespectrumstoornissen.

Doelen

Na afloop van deze cursus:

weet je hoe je verschillende cognitieve verklaringsmodellen praktisch kunt toepassen op dagelijkse zorg aan cliënten;
heb je handvatten om verder te komen in begeleiding of behandeling van je cliënten met (complexere) aan autisme gerelateerde problematiek;
heb je meer kennis en praktische handelingsadviezen voor het omgaan met zintuigelijke informatieverwerking en waarneming bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking;
heb je meer kennis over hoe je begeleiders, mede-behandelaren en collega’s mee kunt krijgen in een eenduidige benadering van de cliënten.
Omschrijving

Herken jij dat het begeleiden of behandelen van cliënten met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis soms best een uitdaging is? Heb je behoefte aan meer of andere handvatten om deze groep verder te helpen?

De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen. Er is relatief veel minder aandacht voor mensen met een verstandelijke beperking.


Hoe begeleid of behandel je deze doelgroep? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe begrijp je hen? Hoe communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? En vooral ook: hoe bied je hen de juiste zorg en begeleiding? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing?


Op deze en andere vragen gericht op de begeleiding en behandeling van mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking, vind je in deze cursus antwoorden.


Met het “fiepje” kijken we naar de basisuitgangspunten in het omgaan met mensen met autisme. We kijken naar contact, communicatie en probleemoplossend handelen. Hierbij gaat het over de vragen: Hoe moet gedrag gezien worden? Wat is de vraag achter de vraag? Daarnaast hebben we veel aandacht voor de rol van zintuiglijke informatieverwerking?


Dit alles bekijken we vanuit het coördinerende oogpunt. Hoe coördineer je de behandeling en begeleiding van een cliënt met een verstandelijke beperking en een autismespectrumstoornis? Er is aandacht voor hoe je kennis, ervaring en inzichten rondom autisme overbrengt naar andere betrokkenen.


Hoe zorg je dat de dagelijkse uitvoerders van de zorg zo goed mogelijk zijn toegerust op de complexe zorgvragen van cliënten met een vb met een autismespectrumstoornis?


Kernpunten:

  • begeleiding en behandeling van cliënten met een autismespectrumstoornis én een verstandelijke beperking;
  • verspreiden/overbrengen van jouw kennis door het geven van passend advies aan collega’s;
  • innovatieve, interactieve, praktische cursus, door een docent met veel ervaring met de doelgroep;
  • uitgebreide blended elementen: veel accreditatiepunten door een uitgebreide online voorbereiding.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen

14 Nov
Nov
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
0-13.5
Met speciale aandacht voor EMDR
Mensen met een verstandelijke beperking lopen een relatief groot risico op trauma. Maar hoe herken je trauma bij deze groep? In deze cursus leer je symptomen van posttraumatische stressklachten signaleren bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Je leert ook hoe welke traumabehandelingen bij hen toepasbaar zijn en wat we uit onderzoek weten over de effectiviteit ervan. Met die kennis kun je eraan bijdragen dat trauma bij deze doelgroep niet ongezien en onbehandeld blijft.
€ 355

Euregionaal Congresburo

E-learning
9-10
Deze eLearning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met autisme in de klas.
€ 69
19 Jun
Jun
13:00

Leids Congres Bureau B.V.

Classroom
Aristo Utrecht
3
Veelal worden meisjes met autisme en een gemiddelde intelligentie over het hoofd gezien. Het duurt vaak tot ze volwassen zijn voordat hun autisme wordt herkend en erkend, nadat ze eerder verkeerde diagnoses en behandelingen hebben ondergaan. Waarom blijft autisme bij meisjes en vrouwen vaak onopgemerkt? Tijdens deze masterclass gaan we in op deze vraag.
€ 275
28 May
May
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
NH Hotel
0-5
Herken dementie bij mensen met een verstandelijke beperking en leer wat u kunt doen om de kwaliteit van leven hoog te houden.
€ 445
04 Jun
Jun
09:30
€ 505

NSPOH

Classroom
NSPOH
6
Er is steeds meer bekend over autisme spectrum stoornissen (ASS). Ben jij arts of arbeidsdeskundige en wil je meer weten over autisme en werk? Zodat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek, belastbaarheid en behandeling? Doe dan deze eendaagse module.
€ 505
11 Sep
Sep
09:30

FORTIOR

Live Webinar
Online
3
Pijn bij mensen met een verstandelijke beperking en autisme
€ 132.5
07 Oct
Oct
09:30

FORTIOR

Classroom
Volksuniversiteit Utrecht
6
De mate waarin de emotionele ontwikkeling van cliënten met een verstandelijke beperking en autisme verschilt ten opzichte van cliënten zonder autisme. En hoe het model van de emotionele ontwikkeling nieuwe invalshoeken kan bieden voor ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en autisme
€ 258

Hupper

E-learning
9-18
Dit college zal leiden tot inzicht, begrip en tact.
€ 59
10 Jun
Jun
09:30

FORTIOR

Classroom
0-11
Leer kijken naar gedrag met in je achterhoofd als mogelijke oorzaak een niet optimaal lopende zintuiglijke prikkelverwerking. Leer observeren, analyseren en bedenken welke strategieën de cliënt kunnen ondersteunen.
€ 290
18 Sep
Sep
09:30

EstaSI Trainingen

Physical course - series
Businessclub Dvs'33 Ermelo
110
Sensorische Informatieverwerking (SI) is het proces van waarnemen van zintuiglijke informatie vanuit onszelf en onze omgeving, om deze informatie vervolgens te moduleren en te integreren. Het is het proces waarbij iemand start vanuit ‘trial and error’ en vervolgens met gebruik van feedback vanuit de zintuigen, leert om te kunnen komen tot functioneel bewegen, handelen en gedrag in de ruimste zin van het woord. Inzicht krijgen in de manier van waarnemen en verwerken in de verschillende sensorische systemen kan de professional ondersteunen in het begeleiden van de client en alle betrokken milieus, binnen het eigen therapeutisch handelen. Hierbij zal de hulpvraag van de client en zijn/haar omgeving leidend zijn.
€ 2330