TRAINING KLACHTENFUNCTIONARIS IN DE ZORG

wet- en regelgevingklachtrechtWkkgzcommunicatievaardighedenklachtenfunctionaris
In de training leert u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kunt toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. U maakt kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement.
859
16 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 859
Inclusief : Studiemateriaal en lunch inbegrepen.
Opmerking : De training is vrij van BTW.

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
16 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
16 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
16 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
16 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
16 Punten
Registerpl

Doelen

Na de training:

Kent u de aandachtspunten bij het invoeren van het klachtenmanagement in uw organisatie.
Kent u de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector in Nederland.
Kent u de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Weet u waar uw organisatie staat op het gebied van klachtenmanagement en welke verbeterpunten mogelijk zijn.
Kent u het beroepsprofiel klachtenfunctionaris.
Hebt u geoefend met de (communicatie- en mediation-) vaardigheden die u als klachtenfunctionaris nodig hebt.
Hebt u tops en tips ontvangen van ander deelnemers.
Omschrijving

De klachtenfunctionaris vervult in veel organisaties een belangrijke positie. Een lastige positie ook, want klachten liggen vaak gevoelig. Het behandelen van klachten vraagt veel zorgvuldigheid en een professionele houding. De training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ helpt u verder in deze uitdagende en mooie rol.


Met de training maakt u kennis met de ins & outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. U krijgt meer inzicht in praktische communicatie- en mediationtechnieken. De uitwisseling van ervaringen met collega-klachtenfunctionarissen maakt de training extra waardevol.


We zoomen ook in op het klachtenmanagement van uw organisatie en formuleren mogelijke verbeterpunten. De behandeling van klachten vormt immers prima input voor de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.


Dag 1

Tijdens de eerste dag gaan we uitgebreid in op de diverse onderdelen van het klachtenmanagement. Door het invullen van een scan krijgt u een goed beeld van uw eigen organisatie en worden eventuele hiaten zichtbaar. In de training worden tevens de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uitgelegd en toegepast op de eigen organisatie. We staan stil bij het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris. U krijgt ruimschoots de mogelijkheid om hun eigen ervaring en praktijkvoorbeelden in te brengen.


Dag 2

De tweede dag staat vooral in het teken van het trainen van vaardigheden. Met de komst van de Wkkgz heeft de afhandeling van klachten nadrukkelijk een laagdrempelig(er) karakter gekregen. U oefent met diverse vaardigheden, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen en bemiddelen. Ook leert u meer over de positie van de klachtenfunctionaris ten opzichte van de Raad van Bestuur en indiener van de klacht.


Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg

"Het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ)¨ ondersteunt zorgaanbieders bij hun klachtenmanagement. We helpen u te voldoen aan de wettelijke eisen en bieden professionele ondersteuning bij de onafhankelijke afwikkeling van klachten, incidenten en calamiteiten."
info@cbkz.nl
0183682829
30, Molenstraat, Gorinchem, 4201CX

Gerelateerde cursussen

Gezondheidsrecht - Wkkgz - Huisartsenpraktijk

€ 27.5E-learning13 jan. 2025 - 10 jun. 2026

Gezondheidsrecht - Wkkgz - Huisartsenpraktijk

E-learning Wet verplichte ggz (Wvggz)

€ 95E-learning

E-learning Wet verplichte ggz (Wvggz)

€ 2000Meerdere locatiesPhysical course - series06 okt. 2025 +1 datum

Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming - Medische Toepassingen

€ 27.5E-learning

Gezondheidsrecht - Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst - WGBO

€ 27.5E-learning

Wet zorg en dwang (Wzd)

Vrijwillige zorg conform wet- en regelgeving

Op aanvraagE-learning

Vrijwillige zorg conform wet- en regelgeving

Vijf olifanten: methode voor contact-coaching

€ 1500NetherlandsClassroom03 dec. 2025

Vijf olifanten: methode voor contact-coaching

Training: Proactieve zorgplanning

€ 959UtrechtClassroom13 nov. 2025

Training: Proactieve zorgplanning

Afasie: herstel of compensatie?

Op aanvraagE-learning

Afasie: herstel of compensatie?

Gezondheidsrecht - Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg - Wkkgz

€ 27.5E-learning

Gezondheidsrecht - Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg - Wkkgz

Wet zorg en dwang: rechten en plichten bij onvrijwillige zorg en opname

Op aanvraagE-learning

Wet zorg en dwang: rechten en plichten bij onvrijwillige zorg en opname