Workshop Neuro-motorische rijpheid van het brein
In deze workshop van een halve dag wordt ingezoomd op de theorie achter de neuro-motorische ontwikkeling van het brein en op de gevolgen voor het leren. Je gaat af en toe zelf ook bewegen en ervaren wat er gebeurt.Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Monique Mollink
Docent
Monique is ergotherapeut/praktijkhouder en staat ingeschreven in het specialisten register Kinderergotherapie bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Daarnaast mag Monique zich Mesker-therapeut en INPP-therapeut noemen. Inmiddels heeft ze al meer dan 20 jaar ervaring met het werken met kinderen met neuro-motorische rijpheidsproblemen.Doelen
Ze zitten in iedere klas: kinderen met concentratieproblemen, planningsproblemen, organisatieproblemen. Kinderen die het lastig vinden om stil en recht te zitten. Kinderen die vastlopen op de vakgebieden. Kinderen die moeite hebben met het omzetten van een verbale opdracht naar een motorische handeling. Die wel feiten kunnen onthouden, maar moeite hebben met leggen van verbanden of geen samenhang zien. In spiegelbeeld blijven schrijven of een beroerd handschrift blijven houden, spellend blijven schrijven.
Al deze belemmeringen zijn uiteindelijk vaak terug te voeren op de verbindingen in het brein. Beweging is de eerste taal van een kind. Door middel van bewegen gaat het kind de wereld verkennen en leert het zijn lichaam controleren. Het meest ingewikkelde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te staan of te zitten (houding vasthouden). Zo lang een kind dit niet kan, heeft het onvoldoende lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal goed te kunnen leren. En deze neuro-motorische rijpheid heb je nodig om tot leren en ontwikkeling te komen. Zodat je kunt laten zien, tijdens toetsen wat je allemaal weet en hebt geleerd.