PRISMA Analyse

PRISMAkwaliteitsverbeteringoorzakenanalysesApothekersincidentcalamiteiten
Leer praktische technieken en vaardigheden om de PRISMA methodiek toe te passen en anders te kijken naar en te denken over incidenten. De analyse biedt een goede onderbouwing voor de verbetermaatregelen. Na de training zijn de deelnemers in staat om zelfstandig oorzakenanalyses uit te voeren.
375
6-7 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 375
Inclusief : e-learning en lunch

Beroepen

Apotheker
6 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
6 Punten
OA
Praktijkondersteuner Ouderenzorg (POH-ouderen)
7 Punten
V&VN
Praktijkverpleegkundige huisartsenzorg (PVH)
7 Punten
V&VN
Verpleegkundig specialist algemene gezondheidszorg
7 Punten
V&VN

Competenties

Medisch handelen40 %
Kennis en wetenschap40 %
Organisatie en financiering20 %

Doelen

Na afloop van de nascholing:

weet je het doel van de PRISMA methode
ben je in staat om zelfstandig een PRISMA-analyse uit te voeren
kun je verbetermaatregelen formuleren voor de oorzaken
Omschrijving

Wanneer er iets mis gaat in de zorg, is daar altijd een keten van gebeurtenissen aan voorafgegaan, die in samenhang met elkaar uiteindelijk het incident hebben doen ontstaan. De PRISMA methode is een goede methodiek om (ernstige) incidenten en calamiteiten te onderzoeken en vervolgens om te zetten naar kwaliteitsverbetering in de zorg. PRISMA staat voor Prevention and Recovery System for Monitoring and Analysis. Door middel van deze methode wordt het ontstaan van het incident in beeld gebracht in de vorm van een oorzakenboom. Je pluist het incident uit en rangschikt de verzamelde feiten naar oorzaken, oorzaken achter die oorzaken en zo verder tot je uiteindelijk de basisoorzaken vindt. Door verbetermaatregelen op de basisoorzaken te treffen, pak je het probleem bij de wortels aan.

De training bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Doel en toegevoegde waarde PRISMA
  • Stappen van PRISMA
  • Opvolgen en monitoren van getroffen verbetermaatregelen
  • Uitvoeren van een PRISMA-analyse:
  • Hoe kom je tot de basisoorzaken van het incident
  • Hoe maak je een oorzakenboom
  • Hoe classificeer je de basisoorzaken in technische, organisatorische en menselijke factoren volgens het Eindhoven Classificatie Model
  • Hoe formuleer je verbetermaatregelen voor de veelvoorkomende oorzaken.

Door praktisch aan de slag te gaan met oefenincidenten leer je lastige en zeer ernstige incidenten objectief en met vertrouwen te benaderen.

De geleerde technieken stellen je in staat makkelijker collega’s en management aan de hand mee te nemen bij de opvolging van het incident.

Na de training zijn de deelnemers in staat om zelfstandig oorzakenanalyses uit te voeren.

De methodiek kan ook gebruikt worden voor het onderzoeken van andere meldingen en meetgegevens, zoals agressiemeldingen, auditbevindingen, klachten etc.

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

info@ivm.nl
0888800400
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV

Gerelateerde cursussen

26 May
May
09:30

Q-Consult Zorg

Classroom
Kontakt Der Kontinenten
6
Een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem is het analyseren van ernstige incidenten en calamiteiten middels retrospectieve risicoanalyse. Dit helpt je de basisoorzaken van calamiteiten te vinden en verbetermaatregelen te treffen om hier organisatiebreed van te kunnen leren. Tijdens deze basistraining leer je calamiteitenonderzoek uit te voeren middels de negen-stappen methode, op basis van de PRISMA- en SIRE methodiek.
€ 790
05 Jun
Jun
08:00

ALSG

Physical course - series
UMC Utrecht
12-17
In de MRMI leer je orde scheppen in de chaos op het rampterrein en in het ziekenhuis tijdens grootschalige incidenten zoals terroristische aanslagen en vliegtuigrampen.
€ 1420

AccreDidact BV

E-learning
3
‘Oeps, dat was niet de bedoeling.’ Uit onderzoek blijkt dat er in de huisartsenpraktijk dagelijks situaties voorkomen die niet de bedoeling waren. De ene kon nog op tijd verholpen worden, van de andere ondervond de patiënt ongemak. Kleine, alledaagse vergissingen kunnen grote gevolgen hebben, zeker binnen de gezondheidszorg. Waar mensen werken worden fouten gemaakt; in de gezondheidszorg zijn de gevolgen van deze fouten vaak groter en heftiger dan in andere organisaties.
€ 53.35

CME-Online

E-learning
2
In de huisartsenpraktijk kunt u te maken krijgen met agressief gedrag. Een gefrustreerde patiënt staat aan de balie omdat hij geen doorverwijzing heeft gekregen. Hij wordt steeds agressiever en begint te schreeuwen. Wat moet u nu doen? En hoe kunt u uw medewerkers hierin begeleiden?
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
13.5-14
De module palliatieve zorg richt zich op behoeften van patiënten in de palliatieve en terminale fase, farmacotherapeutische behandeling, palliatieve sedatie en euthanasie, communicatie met patiënten en mantelzorgers en aandachtspunten voor implementatie en samenwerking met andere zorgverleners.
€ 650
19 Jun
Jun
09:00
€ 245

PAOFarmacie

Classroom
BCN Utrecht CS
3
Wat apothekers kunnen leren van andere sectoren
De zorg loopt al jaren achter op deze veranderende wereld met nieuwe mogelijkheden. En dat is jammer, want juist in de zorg lopen we tegen veel problemen aan waarbij technologie juist de oplossing kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het tekort aan personeel, de steeds oplopende zorgkosten en een groeiende groep patiënten. E-health kan de druk op de zorg verminderen en de gezondheid en kwaliteit van leven van de patiënt te verbeteren. Het toepassen van digitale oplossingen kan ook de patiënttevredenheid vergroten.
€ 245
13 May
May
09:00
€ 425

PAOFarmacie

Classroom
BCN Utrecht
6.5
Klinische relevantie van nierfunctie, natrium en kalium interpretatie: beyond the basics’
In de nascholing Labwaarden bij medicatiereviews: wat kun je er mee? leert u hoe u de therapie kunt bijsturen op basis van labwaarden en klinisch redeneren. Wanneer is een afwijkende labwaarde nou wel en wanneer niet relevant? Hierbij wordt gedetailleerd ingegaan op labwaarden van nierfunctie, natrium en kalium. Er wordt een fysiologische basis gelegd vanuit de vocht- en elektrolytenhuishouding. Vervolgens wordt er ingegaan op de verschillende medicamenteuze oorzaken voor hypo- en hyperkaliëmie en hypo- en hypernatriëmie. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het interpreteren van een eGFR-waarde.
€ 425